Tepat jam 2.00 petang, para jemaah lelaki berduyun-duyun keluar dari masjid setelah selesai menunaikan solat fardhu zohor juga solat jumaat.
Amrin berjalan dengan tenang menuruni tangga tetapi entah di mana silapnya, dia hampir terjatuh dan tersembam pada lantai. Nasibnya baik apabila ada yang membantu dan menahannya dari jatuh.
"Terima kasih." Tutur Amrin dengan senyuman yang ikhlas berterima kasih. Jikalau bukan kerana lelaki itu, pasti sahaja dia sudah cedera jatuh tangga.
"Sama-sama. Hati-hati, sini licin sikit."
"Tulah tu." Ujar Amrin bersetuju dengan kata-kata lelaki itu. Seketika kemudian dia menghulurkan tangannya untuk bersalaman dan memperkenalkan diri.
"Amrin. Panggil Am je."
"Oh. Qil. Syaqiel." Lelaki itu menyambut salam Amrin dan turut memperkenalkan dirinya.
"Duduk area sini?" Soal Amrin memulakan perbualan, alang-alang mencari kenalan baru. Lagipun jiran-jiran yang berdekatannya seorang pun tidak dia kenali, maka eloklah dia mula mencari teman.
"Haah, kat Gita Bayu."
"Eh, sama la. Kau belah mana?"
"Hill villa."
"Ohh, I see. Jiran kawasan la jugak kita. Hahahaha."
"Kau belah mana?"
"Quintet."
"Ohh." Akhirnya, berjumpa juga dia seorang kenalan baru merangkap jirannya. Selepas ini mungkin lebih kerap mereka akan berjumpa dan melepak. Dalam kepalanya sudah membayangkan teman untuk mengopi sambil menonton bola.
"The HQ here is crazy I tell you! I didn't know we have a cool branch here!" Ujar Amrin, teruja mencerotakan pengalamannya di HQ KnickKnack Tech di Malaysia.
"Why didn't you tell me?"
"Because my man, you are so busy handling other big things." John hanya melayan kerenah bos merangkap sahabatnya itu.
"Right... Anyway, I need your help."
"On what?"
"Help me choose a shirt."
"For what?"
"I have a date tonight." John sudah menayang riak wajah miangnya. Gembira untuk sahabatnya itu yang akhirnya dapat melangkah ke fasa seterusnya dalam hubungan suami isteri.
"Really?? Well congrats Mike! So is my man over here scored himself a passionate night later?"
"It's just a date."
"What kind of date?"
"I dunno. She just asked me to come with her tonight. Oh, and she specifically said to wear a tux. So you tell me, what kind of a date is that?"
"Well sounds like a romantic dinner to me... But my man, what's more important is that you need to dress to impress. If you wanna score a passionate hot love making later on, you need to make her impress and fall for you. That's how you play 'the game' man!"
"I dunno..." Amrin sudah tersengih-sengih kerang apabila membayangkan temu janji bersama isterinya itu malam nanti.
"Mike, c'mon! You're going on a date with your wife! What the hell is wrong with you??"
"It's just..you know me... I don't have that formal kind of shirt. I don't own many tho."
"Then what the hell are you doin' sittin' in front of me now?? Get your ass ready and go buy yourself some nice shirt!"
YOU ARE READING
Till the End
ChickLitBalqis Batrisya Menjadi mangsa pada kerakusan dan ketamakan darah daging sendiri membuatkan dia hidup di dalam penyembunyian. Seawal usia masih bayi dia sudah kehilangan kedua ibu bapanya angkara dendam duri di dalam keluarga. Jadilah dia, seorang y...