Seminggu berlalu sejak kepergian puan Amelia dan encik Malik ke Melaka. Dalam seminggu itu adalah juga beberapa kali puan Amelia menelefon dan bertanyakan keadaan Balqis. Amrin yang sudah sejuk hati dan terpujuk itu mula melayani mamanya seperti sedia-kala, cuma topik perbualan tentang Balqis sedaya-upaya dielak dan dijawab sependek mungkin.
Balqis juga sudah makin kuat dan semakin banyak melangkah dengan sendiri, tetapi masih dipantau Puan Sri Fazila. Risau orang tua itu jika terjadi sesuatu pada kesihatan Balqis. Amrin pula sudah tidak ke pejabat, jika ada kerja sekali pun dia hanya menyiapkan dari rumah sebelum diserahkan pada pekerjanya.
Selain itu, keadaan Balqis juga sudah semakin baik. Sakit yang dirasakan sudah semakin pulih. Tidurnya juga semakin tenang, jarang-jarang berlaku mimpi buruk yang sering menghantui malamnya.
Amrin berbaring sambil menongkat kepala menghadap Balqis. Sengihnya terlorek melihat si isteri yang bersandar membongkok di kepala katil. Dengan keadaan diri yang berkain batik dan t-shirt besar juga rambut yang disanggul tinggi itu menggelikan hati Amrin.
Rupa Balqis padanya saat ini tidak ubah seperti suri rumah yang tidak terurus. Mungkin bagi orang lain akan kelihatan selekeh dan comot, tetapi baginya Balqis kelihatan comel. Comel dan comot.
Dalam kepalanya sudah terbayang keadaan mereka 10 ke 20 tahun akan datang. Pasti begitu keadaan Balqis saat menguruskan anak, menguruskan rumah dan menguruskan dirinya. Terasa seperti di awang-awangan membayangkan perkara itu.
"Dah, cepat la jalan! Termenung apa lagi??" Amrin terus tersedar lalu melihat ke skrin iPad milik Balqis yang menayangkan permainan teka silang kata itu.
"What the heck is 'hullaballoo'?"
"Ehh ada okey."
"Ha haa... Nak main tipu la tu? Mentang-mentang la abang tak fokus tadi, main tipu pula dia."
"Tak... Wujud la perkataan tu!"
"Okey, abang google. Kita tengok wujud ke tak??"
"Haa google la cepat."
"Let's see... Hullaballoo, a word that really sounds like what it means... What on earth does it mean tho?"
"Baca je la bagi habis..." Amrin yang geram dengan Balqis itu terus mengajuk kata-kata si isteri dengan riak wajah menyampah.
"Hullaballoo (noun) is the loud noises and shouting that people make when they're angry. Bla bla bla... Been part of English language since the middle of the..18th century."
"Haa... Apa? Apa-apa?? Orang dah cakap wujud tak nak percaya."
"Agak-agak la, 18th century kot... Takde-takde, ni kira main tipu!"
"Mana ada main tipu! Betul la..."
"Abang pon boleh guna ayat pelik-pelik kalau macam tu!"
"Haa guna lah." Sedang mereka leka bergaduh kecil, Puan Sri Fazila melangkah masuk ke dalam bilik dengan senyuman kecil. Kepalanya menggeleng melihat telatah pasangan cucu menantunya itu.
"Haih budak-budak ni... Bergaduh je la kerjanya."
"Mana ada gaduh nek..berkelahi sikit je."
"Sama la tu, dok 'berkelai' tu awat? Am jangan ganas-ganas ye, Aqish tengah tak sihat ni."
"Tak sihat? Nenek tau tak apa dia buat belakang nenek yang nenek cakap dia tak sihat ni?"
"Ishhh jangan sibuk boleh tak? Kenapa nek? Ada apa-apa nenek nak cakap ke?"
"Hmm ada. Ni..lagi dua hari mama korang nak balik, ajak nenek balik kampung. Katanya dah lama tak balik jenguk kampung. Tu yang nenek ingat alang-alang ada yang nak balik, nenek balik la sekali... Takde la nanti kena dua-tiga kali kerja patah balik.
YOU ARE READING
Till the End
ChickLitBalqis Batrisya Menjadi mangsa pada kerakusan dan ketamakan darah daging sendiri membuatkan dia hidup di dalam penyembunyian. Seawal usia masih bayi dia sudah kehilangan kedua ibu bapanya angkara dendam duri di dalam keluarga. Jadilah dia, seorang y...