1 | she's back

23.5K 872 19
                                    

Chapter 1 ; she's back





" MAMA? " Aisy menoleh ke arah suara yang menyapanya di dapur.

" Hayla , dah siapkan? Pergi makan dulu . Oh tolong panggilkan baba awak sekali ya " Hayla menurut dan berlalu pergi meninggalkan Aisy sendiri.

Tak lama kemudian terdengar bunyi jeritan nyaring Hayla disusuli dengan bunyi tapak kaki yang berlari menuruni tangga.

" Mama! Tengok baba ni, ish orang dah besarlah kenapa nak kena kejar kejar lagi " rengek Hayla apabila melihat Zahir yang menghampiri nya. Terus gadis itu menyorok di belakang tubuh Aisy yang ramping itu.

" Nope. for me, Hayla still my little princess " Hayla mencebik, kalau kawan kawannya dengar mesti kena bahan teruk ni.

" Baba, I'm 15 years old . Malu laa Ayla kalau baba still layan Ayla macam baby " Hayla memuncungkan bibirnya. Aisy menggelengkan kepalanya apabila melihat kerenah gadis itu bersama Zahir. Manja sungguh!

" I don't care, dah makan cepat nanti lambat " dalih Zahir lalu mencapai sekeping roti yang disapu nutella.

Secawan kopi susu yang sudah suam suam kuku itu habis dengan sekali teguk . Zahir bangun dan mencapai file holder dan juga beg kerjanya.

" Hayla, hurry up. Baba ada meeting ni " Zahir terus berlalu keluar dari rumah .

Hayla dengan tergesa-gesanya mencapai beg sekolah dan kasutnya lalu berlari anak ke arah Aisy yang setia memerhatikannya di pintu utama rumah mereka.

" Bye mama, love you " Hayla  terus masuk ke dalam BMW 8 series milik Zahir. Laju saja kereta tersebut keluar dari perkarangan rumah .

Aisy mengeluh berat. Nothing can change him..

Baru saja kakinya ingin melangkah masuk. Tiba tiba sebuah swift suzuki bewarna putih dipakir di bawah porch.

" Kenapa tak bagitahu nak datang? " soal Aisy sambil bercekak pinggang.

" Excuse me? Hello sejak bila aku nak datang sini jumpa kau kena buat appointment dulu? Kenapa? Zahir dah blacklistkan aku untuk jadi tetamu tak diundang dia ke? " bebelnya.

" Merepek apa kau ni? Dah lah jom masuk " Aisy menarik lengannya ke ruang tamu.

" Aisy "

Aisy kaku di tempatnya. Mata memandang lama ke dalam mata sahabatnya itu. Namun cepat saja Aisy larikan matanya ke arah televisyen yang terpasang.

" She's back "

Aisy memejamkan matanya, seperti yang sudah dia jangkakan. Gadis itu pasti mempunyai sebab kenapa dia datang ke rumahnya.

" Mana kau tahu? " soal Aisy.

" Aisy tolong lah, zaman dah maju kot. Instagram of course. Katanya tak sabar nak jumpa cinta hati, al-maklumlah 4 tahun tak jumpa " selorohnya.

Aisy terdiam.

" Babe, kau dah tahukan pasal benda ni? " kepala Aisy diangguk perlahan. Terdengar keluhan kecil. Macam dia pula yang tengah berhadapan dengan masalah rumah tangga.

" Then kenapa kau boleh calm as heck sedangkan kau tahu yang dia dah balik . sorry to say this but she's back because of your husband. Hey kalau perempuan lain dah gelabah kau tahu! " Marah sekali gadis itu kepada Aisy.

" Faya, kalau aku boleh tawan hati dia tak payah tunggu 4 tahun untuk perempuan tu balik sinilah " gadis itu terdiam.

" Bukan aku tak cuba faya, dah banyak cara dah yang aku buat. But still... Same, nothing can change him . Maybe aku dengan Zahir were not meant to be " Aisy melepaskan keluhan berat. Tipu lah kalau dia tak sedih. Perempuan mana tak sedih bila lelaki yang dia cinta ada affair dengan kekasih lama?

" Aku bertahan sebab Hayla, aku taknak dia membesar tanpa seorang ayah " bahu Aisy disentuh. Gadis itu memahami apa yang Aisy rasakan pada ketika itu.

" Maybe i should move forward . Kau kena tolong aku faya.... "

Dahi gadis itu berkerut. Pelik pelik betul si Aisy ni minta. Namun diturutkan saja. " Tolong apa? "

Aisy tersenyum hambar sambil memandang ke arah bingkai gambar dia bersama dengan Hayla . Mungkin sudah tiba masanya aku dan Hayla pergi...






To Be Continued,
(30 july 2018)

End CYTU2 akan sama macam CYTU.
Vote & Comment

1.0 | Bahagia Milik Kita ✔Where stories live. Discover now