Bab 4

9.2K 142 0
                                    

"Tok... Tok.. Tok... "
"Sayang buka pintu ni. " Rayu Rafiq lagi. Dia penasaran. Dari tadi isterinya itu di dalam bilik air. Isterinya asyik tidak sihat saja sejak akhir-akhir ini. Kerap muntah dan pening. Diajak ke hospital tapi isterinya itu enggan. Maya takut ke hospital sebenarnya. Dia takutkan jarum suntikan. Pintu bilik air dibuka. Muncul wajah Maya yang pucat. Dia cuba memaniskan wajah namun, hambar.
"Sayang okay tak ni?"

Maya hanya mengangguk. Kemudian, dia menggeleng pula. Entahlah, kepalanya masih lagi pening. Tekaknya rasa loya. Dia jarang demam, kalau demam bukan sehari dua dia akan lega. Lebih kurang seminggu, baru demamnya akan kebah.
"Jom pergi hospital lah, sayang. Abang risau tengok keadaan sayang macam ni."
"Takpe, bang. Maya tak sihat sikit je ni. Kalau makan panadol legalah ni."
"Sayang... Kalau sayang sakit. Abang...."

"Uwerkkk!!!"
Maya terus berlari ke sinki bilik air. Dia memuntahkan air liur saja. Dari tadi dia tidak menjamah apa-apa, mestilah keluar air liur saja. Cepat-cepat Rafiq menggosok belakang Maya. Muntah isterinya itu dipandang. Langsung dia tidak berasa geli. Kemudian, dia membersihkan sinki itu.
"Sikit apa macam ni, sayang? Dah-dah.. Jom kita pergi hospital. Makin teruk ni, yang."

Maya tidak menjawab. Dia mengikut saja rentak kaki suaminya. Tidak mengapalah, kalau takut. Suaminya ada untuk menemaninya. Rafiq tidak berkata apa, beg tangan dan tudung sarung hitam yang dipakai isterinya sewaktu di rumah dicapai. Dipakai di kepala isterinya. Kemudian, dia membawa isterinya ke kereta.

🌸🌸🌸🌸🌸

Rafiq memandang wajah isterinya dengan tidak percaya. Wajah putih kemerahan isterinya itu dicium bertalu-talu. Sungguh dia terlalu gembira. Ternyata penantian mereka suami isteri beberapa tahun ini membuahkan hasil. Maya telah pun disahkan mengandung. Ya Allah, dirinya sudah bergelar bapa!

"Abang.... Sudah-sudah lah tu. Nanti orang nampak, malulah." Dia menolak muka Rafiq yang masih mencium wajahnya. Rimasnya.
"Kalau tadi abang tak boleh cium sayang depan doktor. Tapi, kali abang nak cium sayang dalam kereta ni. Ya Allah, sayang. Kita dah ada anak. Sayang dah mengandung!"

Maya ketawa dengan telatah suaminya itu. Dia juga turut berasa teruja. Benarlah kata suaminya. Dia tidak mandul, mereka hanya lambat dikurniakan zuriat, buktinya sekarang ini dia telah pun hamil. Dia bersyukur sangat-sangat.
"Ye, bang. Kita bakal dapat anak. Abang happy?"
"Of course, I'm happy sayang. Dah lama kita nak ada anak ni tau. Terima kasih sayang. Terima kasih sangat-sangat." Rafiq memegang tangan lembut isterinya.

Maya tersenyum manis.
"Kita kena terima kasih dengan Allah, bang. Sebab Dia lah, Maya boleh mengandung."
"Itu sudah semestinya, sayang. Cuma yang abang hairan. Maya tak pelik ke yang Maya dah tak datang period almost two month?"

Maya tersenyum lagi. Dia menatap tepat mata bundar suaminya. "Maya sebelum ni kan, memang ada masalah period datang lambat. Sebab tu la, Maya tak tahu."
"Sorry, sayang. Abang terlupa." Dipandang isterinya dengan wajah bersalah.
"Abang tak nak beritahu mak pasal hal ni?" Rafiq seketika. Perlu ke dia memberitahu ibunya akan hal ini. Sesungguhnya, hatinya masih sakit dengan kata-kata hinaan perempuan berusia awal 50-an itu kepada isterinya.

"Biarlah, sayang."
"Kenapa? Bukan ke mak nak sangat Maya pregnant? Abang tak nak ke mak bangga dengan abang."
"Mak masih marahkan abang. Biarlah dia cool down dulu."
"Tapi, mak mesti cepat cool down kalau dia tahu Maya pregnant. Maya tahu bang, sebab mak memang harap sangat kita bagi dia cucu."
Rafiq tidak membalas. Sebaliknya, dia hanya tersenyum hambar. Perlukah dia memberitahu hal ini kepada ibunya? Kalau ibunya itu tidak suka, sudah tentu isterinya itu akan lagi terluka. Dia tidak sanggup melihat isterinya menangis lagi. Hatinya merana!

MALIKA {COMPLETE}Where stories live. Discover now