Che Hasnah ralik memilih dan meneliti paket gula yang terbaik agar tidak mendapat paket yang bocor dan bersemut di kedai runcit Haji Hashim berdekatan simpang 3 di rumahnya. Tudung labuh berwarna coklat gelap itu dikibas sedikit ke mukanya. 'Terasa berbahang betul hari ini. Mungkin sekejap lagi hujan akan turun.' Fikirnya. Sekarang ini waktu menunjukkan pukul 6:30 petang. Hari semakin hampir dengan maghrib.
Dia langsung tidak menyedari kehadiran Ustaz Adam yang berdiri di sebelahnya.
"Assamualaikum, Mak Nah. Hai, banyaknya beli barang?" Ustaz Adam memulakan perbualan.Sempat dia meneliti bakul hang agak besar di tangan Che Hasnah. Ada beberapa jenis barang keperluan dapur. Che Hasnah menangkat muka sebelum menjawab salam.
"Oh... Ustaz. Mak Nah ingatkan siapa tadi. Tak adelah banyak mana. Biasa-biasa aje ni. Ustaz sorang je ke ni?" Che Hasnah memandang sekeliling, mencari kut-kut ada Ustazah Hawa juga. Isteri Ustaz Adam."Sorang je, Mak Nah. Saja singgah beli ridsect je ni. Isteri saya tak sihat sikit kebelakangan ni. Mak Nah pun seorang juga ke?" Terang Ustaz Adam dengan wajahnya yang tersenyum. Murah senyum betul ustaz muda seorang ni. Wajahnya nampak berseri-seri. Che Hasnah menaikkan kedua-dua keningnya.
"Mak Nah datang dengan Rafiq. Tapi, dia ke kereta kejap. Ambik handphone katanya tertinggal dalam kereta. Eh, ustaz! Sakit apa ustazah? Patutlah lama tak nampak dekat surau?"
"Takde sakit apa pun, Mak Nah. Dia tengah mabuk mengandung sekarang. Alhamdulillah dah nak masuk tiga bulan."Che Hasnah memanjatkan rasa syukur. "Alhamdulillah.. Tahniah ustaz. Diam-diam dah nak masuk tiga orang dah anak ustaz. Hai, seronoklah mak kamu. Bakal dapat cucu baru, ye?" Ustaz Adam ketawa kecil.
"Itulah pasal. Tak sempat apa lagi, mak dah pesan suruh berpantang dekat sini. Katanya biar dia jaga pula anak saya dengan Hawa kali ni. Sebab anak saya yang kedua tu dah berpantang dekat sana dulu." Terang Ustaz Adam. Jelas terpancar wajar gembira di wajahnya."Seronoknya. Hai, entah bilalah Mak Nah nak rasa pegang cucu sendiri. Asyik pegang cucu orang je." Bisik Che Hasnah perlahan namun, sempat didengar oleh Ustaz Adam. Dia berdehem kecil.
"In Sha Allah. Kalau ada rezeki tu ada lah. Lambat-laun akan dapat juga. Oh, Mak Nah sihat ke ni? Rafiq dengan isteri dia macam mana? Sihat?" Sengaja Ustaz Adam mengubah topik. Bimbang topik itu bakal mengguris hati dan perasaan orang tua itu."Alhamdulillah, sihat. Rafiq dengan isteri dia pun sihat, si Maya tu. Cuma tu lah, kadang-kadang Maya...." Che Hasnah berjeda. Seketika dia berfikir, perlukah dia memberitahu ustaz muda ini. Atau biarkan saja Rafiq merawat isterinya sendiri. Melihat Che Hasnah yang tiba-tiba diam. Ustaz Adam menegur perlahan.
"Mak Nah??" Panggil Ustaz Adam lembut.
Che Hasnah tersentak. Dadanya diurut perlahan."Kenapa ni Mak Nah? Ada apa-apa yang tak kena ke?" Ustaz Adam seakan dapat membaca fikiran Che Hasnah. Che Hasnah menelan liur.
"Ustaz... Kalau Mak Nah nak minta tolong ustaz. Ustaz boleh tolong Mak Nah tak?" Direnung wajah suci Ustaz Adam dengan penuh pengharapan. Seketika Ustaz Adam memandang Che Hasnah kembali cuba memahami makna 'pertolongan' yang diminta itu.🌸🌸🌸🌸🌸
YOU ARE READING
MALIKA {COMPLETE}
RomanceDuhai anak, hadirmu bagaikan tiada erti. Dan apabila takdir kita bertemu namun ada sesuatu yang menghalang. Berkisahkan tentang kasih sayang ibu terhadap anak yang dikandung olehnya. SELMAT MEMBACA😘