Bab 40

7.2K 290 9
                                    

Bip!

Bip!

Bip!

Hanya bunyi mesin patient monitor yang memenuhi ruang bilik ini. Aku mengambil tempat duduk di kerusi berhampiran katil sebelum merapatkan jarak antara aku dan Amin yang sedang terlantar di atas katil. Badannya berselirat dengan pelbagai wayar. Perasaan aku tika ini bercampur baur, sedih, kasih, geram.

Sedih dengan keadaan Amin sekarang yang belum sedarkan diri sepenuhnya. Rasa kasih seorang rakan setugas dan geram kerana dia diperlukan sebegini.

Menurut jururawatnya yang bertugas, Amin sudah boleh bernafas tanpa bantuan alatan lagi cuma kesan ubat tahan sakit membuatkan kesedaranya on off  dengan keadaan sekeliling.

"Get well soon my dear friend," aku menggenggam tangan yang terbuka. Sesaat seperti tangannya membalas genggamanku. Aku tahu Amin hanya sebatang kara. Kamilah rakan, kamilah keluarganya.

"Kuatkan semangat, banyak berdoa," bisik aku lagi. Aku merenung wajahnya yang berbalut. Inilah risiko pekerjaan kami. Perkara yang berlaku kepada Amin dan Firdaus bukanlah perkara baru, perkara luar biasa. pekerjaan ini bukanlah seindah, seromantis seperti drama tv.

If your get hurt, it’s a real hurt.

Tapi kami menggalas pekerjaan kami dengan mata yang terbuka. Dan aku faham kenapa keluarga aku akan menentang keras sekiranya mereka tahu pekerjaan aku sekarang.

“Aku tahu kau tak banyak bicara”, aku sedikit tersenyum, “ kau adalah rakan sekerja yang-“
Aku menggenggam tangannya kembali.

“So-“

Aku cuba mencari kata.

“just-, ”

malangnya aku tidak mampu berkata. Rasa sebak tiba-tiba menyerbu dada. Aku menundukkan kepala, merenung ke lantai dengan fikiran kosong. Lama.

Aku menghela nafas.

Kemudian aku tertawa tanpa sebab. “Call me crazy but I really miss your dimples,” aku menepuk genggaman kami perlahan.

“So... sue me-"
"-but get well soon, bro.” genggaman tangan aku lepaskan. Aku merenungnya lagi entah berapa tika lagi.

Aku bangun lalu  meninggalkan Amin sendirian. Sewaktu aku keluar melewati kaunter jururawat, telinga aku menangkap bicara jururawat memberi kebenaran untuk masuk melawat menggantikan aku. Aku berpaling untuk melihat siapa gerangannya, tapi aku cuma dapat melihat sekilas pandang belakang susuk seorang gadis muda memasuki bilik Amin. Aku tertanya sendiri.

Siapa gerangan gadis tersebut?

Unknown girlfriend?

But I think she’s quite young.

Unknown neighbor?

Friend? Aku menggelengkan kepala. Rupanya aku belum mengenali Amin sedalamnya. What ever! Aku perlu ke destinasi seterusnya.

***

The recurring dreams start again…

Ada sesuatu yang tidak kena. Bunyi buzz noise pada alat komunikasinya membangkitkan rasa bimbang yang teramat, terus kereta diparkirnya ke tepi, di pinggir laluan, tanpa masuk ke kotaknya.

My Instinct, my gut feeling went haywire!

F-!

Aku terus berlari keluar dari kereta sebaik sahaja pintu dibuka. Jemariku terus menekan butang dial. Aku mesti menghubungi mereka. Aku perlu melindungi mereka.

Hazizah, Firdaus, Zikry!

Shit! No signal!

Sesaat mataku terarah ke skrin telefon.

Kaki ku terus menapak dengan lebih laju.

Pap! Pap! Pap!

Buk!

Shit!

One of the bullet gaze on my skin! My shoulder to be exact.

Aku terus terduduk ke sisi, berlindung di sebalik tiang, tindakan reflex, spontaneous kerana aku tahu, aku kenal bunyi peluru di mana-mana dan rasa pedih, terbakar di bahu aku menjadi bukti. Pistol yang tersisip di holster aku keluarkan. Perlahan-lahan aku mengesot ke sisi tiang, mengintai. Tanpa selindung terdapat empat lelaki berpakaian serba hitam bergerak ke arah aku.

Aku menahan dari mendesis! Darah Mula membasahi baju. Muncung pistol aku arahkan ke arah musuh paling hampir.

Pap! Pap!

Damn! My shoulder hurt like h-!

Cik PA Cik BodyguardWhere stories live. Discover now