Bab 15

4.8K 305 52
                                    

Akid mengeluh. Dia teringat peristiwa semalam. Tak guna kau Danial. Tak guna! Kau tipu Humaira. Taktik kau guna sama macam dulu!

Ah apa aku nak buat sekarang? Akid merebahkan badannya ke atas katil. Syiling ditenung. Kenapa kau percaya cakap Danial, Humaira? Kenapa?

Bip bip.

Akid menoleh. Telefon bimbitnya yang berbunyi itu dicapai.

Kamil
Woi, aku depan rumah kau. Jom lepak.

Akid mengeluh. Budak ni kan.

Pergi blik. Aku xde mood nk lepak.

Sekali lagi telefon bimbitnya berbunyi.

Kamil
Srs xnk lepak? Aku bru nk share plan boek aku dkt kau.

Plan baik? Akid mengerutkan dahinya.

Plan apa? Kau jgn mcm² eh.

Kamil
Kalau nk thu jom lepak. Cpt aku bagi kau 5 minit je. Lmbt aku chaw.

Akid menyumpah seranah Kamil di dalam hati. Budak ni kan. Tak pernah tak sakai.

Akid segera bangkit. Sweater disarungkan ke badan. Seluar track yang dipakai diganti kepada jeans. Cap dipakai sebelum dia menyembur minyak wangi ke seluruh badan.

"Wangi-wangi nak pergi mana ni Akid?"

Soalan Adilah tidak dijawab dan dia segera keluar. Motor milik Kamil terus dibonceng.

"Dah gerak cepat."

Kamil hanya tersenyum. Dia segera menghidupkan enjin dan mula membelah jalan. Kedai mamak menjadi destinasinya.

"Kau buat apa datang mamak ni? Kata ada plan baik?" Akid segera turun dari motosikal milik Kamil setelah lelaki itu selamat parking motornya.

"Kan aku cakap masa lepak aku beritahu apa benda. Kau ni tak menyabarlah. Dah jom masuk dulu."

Mereka mencari tempat duduk yang tersorok daripada pelanggan lain lalu memesan makanan minuman.

"Kau ok tak ni? Tak payah nak broken sangat. Chill chill."

Akid menjeling Kamil.

"Kau tak payah nak suruh aku chill. Aku tak ada mood nak layan kau."

Kamil menggeleng kepala.

"Kau chill sudah dari kau termenung, layan perasaan baik kau fikir cara nak lepaskan geram kau." Kamil mula mencucuk jarum.

Berkerut dahinya memandang Kamil.

"Apa maksud kau ni?"

"Ok macam ni. Danial kan punca kau dengan Humaira jadi macam sekarang? So apa kata kau tibai je dia."

Akid melepaskan keluhan berat.

"Aku malaslah nak tibai orang. Dah nak spm dah ni. Biarlah. Aku nak mulakan hidup baru."

"Wow this is not Akid yang aku kenal. Tak apalah. Aku bagi cadangan je. Kalau kau tak nak tak apa. Aku tak kesah."

Akid menjeling Kamil.

"Itu je ke plan boek kau? Cis tak boleh pakai betul kau ni."

Kamil menjulingkan matanya.

"Whatever."

Akid Humaira Where stories live. Discover now