During dark times,
Don't say "Why me?"
Just say "try me!"...........
Xavier memberi salam perlahan sebelum masuk ke dalam rumah. Suasana rumahnya agak suram, hanya disinari lampu malap di ruang tamu. Kelibat Sophia dicari. Walaupun mereka dalam terms yang bukan sebenar benarnya suami isteri, tapi takkan la sampai Sophia kat mana pun dia tak tau kot? Teruk sangat tu.
Hampir seminggu Sophia cuti semester dan hampir seminggu juga dia jarang bersua muka dengannya. Mungkin dia sebok jaga nenda dia? Kan ke nenda Maliki outstation, Bella pun. So, Sophia la jagakan.
Dia membebel perlahan sambil tangannya menekan suis lampu. Ha..baru nampak cahaya hidayah sikit!
Kedengaran bunyi piano sayup2 dari ruang santai di tingkat atas. Pantas dia mendaki tangga naik. Dalam diam dia memerhati Sophia yang sedang bermain piano itu. Dia seakan leka, jari menekan piano, mata terpejam rapat dan tubuhnya beralung tenang selari dengan melodi yang dimainkan.
Xavier tak tau lagu apa tu, tapi yang dia pasti ianya sangat indah. Sangat menenangkan.Selepas hampir sepuluh minit, Sophia berhenti. Dia menurunkan penutup piano klasik itu dengan perlahan. Saat dja bersedia hendak bangun, dia terpandang Xavier di muka pintu. Terus dia gelabah.
" Sorry I main piano you tak bagi tau."
" It's fine. I tak tau pulak you boleh main piano? Dari kecik ke you belajar?"
Sophia mengangguk, mengiyakan.
"Err...you dah makan? Nak I prepare apa2 tak?" Sumpah awkward." Boleh ke? I memang lapar. Skip lunch tadi."
" Boleh je. You nak makan apa? Heavy or not?"
" Anything would do. Thanks. I nakgi mandi dulu."
Selepas setengah jam, Xavier turun ke dapur. Bau masakan Sophia sangat sedap. Sampai tahap nak meleleh air liur dia bila turun tangga tadi.
" Dah siap ke?" Tegurannya mengejutkan Sophia. Terlepas sudu yang dipegangnya. Apa taknya, dahla malam2..masuk dapur tak bagi hint langsung. Nasib dia tak melalak tadi.
" Ops sorry. Tak sangka you terkejut"" Takpe. Dah siap dah, kejap I hidangkan."
" Thanks masakkan untuk I. You tak makan?" Hampir habis sepinggan aglio olio. Sedap! " Tak..I dah makan. You siap makan nanti letak je dekat singki eh. Nanti I kemaskan." Dia bangun nak pergi tengok tv. Sumpah tak tau nak react bila berdua dengan Xavier. rasanya ni paling lama dalam sejarah dorang duduk lama macam ni sekali. Tapi langkah dia terhenti bila Xavier bersuara.
" Duduk la dulu. Kita tak penah berbual pun sejak kahwin ni"
" Err...nak bual apa?"
" Hmm...what if you tell me about yourself? You study kat mana dulu? Your family backgrounds? You childhood?"
" Serius ke you nak dengar?"
" Haah. Boleh la kita jadi kawan lepas ni. And takde la you janggal sangat sampai setiap masa I pandang you, you blushing"
'oh crap ..nampak sngat ke?'
" Actually, there's nothing special about me. It's just a cliche story. I grown up in Russia...with my twin sister and just got back here recently. I was one a happy kid who enjoyed my childhood. That's it. Simple"
Xavier mengangguk sambil mendengar. Dia ada soalan nak tanya, tapi dengan cara Sophia bercerita, dia rasa baik tanya lain kali.
" You?"
YOU ARE READING
Shining Armour [COMPLETED]
Fantasy[Cinta pertama tak semestinya kekal selamanya] Sophia Alexeev... Pewaris kedua bangsawan Rusia dan keluarga terhormat Malaysia. Tapi, hanya pada nama..yang mungkin tak semua tahu.Dia dilatih untuk sedia berkorban nyawa demi kakak kembarnya, Bella Al...