Work hard now,
Shine later...........
Bella mengeluh lagi.
'Kerja dah la bertimbun,nak urus badan kebajikan lagi,nak jenguk unit The Healer lagi..
Hailah,bila nak habis?'Tapi cepat-cepat dia menangkis.
Astaghfirullah...Bella,ingat..semua ni amanah untuk kau.Tanggungjawab kau.Kau tak boleh mengeluh.Betulkan niat Bella.Betulkan niat!Dia mencapai telefon.Nombor Phia didail.Bella minta tolong Sophia bawakkan fail usahasama badan kebajikan bawah naungan dia yang tertinggal.Ada perkara perlu diteliti supaya tak terlepas pandang.Lengan baju kanan terasa ditarik.Dia menoleh.Ada anak kecil.
"Kakak,kakak...bila nak main ngan Mawar?"
"Eh,Mawar buat apa kat sini?Bukan waktu makan ke sekarang?Mawar tak makan?"pukul 1 petang waktu lunch.
"Mawar...taknak makan.Mawar nak makan dengan mummy,dengan daddy.."Bella tersenyum.Dia menarik tangan Mawar berhadapan dengannya.Pipi Mawar diusap.
"Tapi Mawar kena makan..Kalau tak, cemana nak sembuh?Cemana nak jumpa mummy,daddy?"Bella cuba psikologi berbalik.
"Kalau Mawar makan,boleh jumpa dengan mummy?"matanya bersinar, mengharap.Kesian dia,baru tujuh tahun dah lalui macam-macam. Mawar menghidap kanser hati tahap tiga.Dia ditinggalkan ibu dan ayah sebab tak sanggup nak dijaga.Tak sanggup nak buat rawatan berpuluh ribu.
Pertama kali dia menjejak kaki ke rumah Sinar Kebajikan,dia berumur lima tahun.Masih mentah,tak tahu apa-apa.Ibu dan ayah dia berjanji nak datang balik,tapi sebenarnya dia ditinggalkan kat sini.Ayah dan ibu dia dah berpindah dari negeri ni.Jauh ke utara semenanjung.Tapi tak ada siapa tahu macam mana nak bagi tau perkara sebenar kepada Mawar.Jadi, mereka diamkan.
"Insyaallah sayang...dah,jom?Kakak teman Mawar makan?"
"Jom!"lihat saja senyuman Mawar dah makes Bella's heart warm,and pleasent.Tu sebenarnya kepuasan yang dia dapat dengan buat kerja kebajikan.Walaupun tak dapat ubah hidup mereka sekaligus,buatkan mereka gembira pun dah mencukupi.
Bella keluar dari kantin.Selesai menemani Mawar makan.Lega bila nampak Mawar dah berselera sikit.
PA dia,Azreen datang."Cik Bella,Cik Sophia datang hantarkan fail tadi,masa cik tengah temankan Mawar makan"
"Lah...kenapa tak cakap?Kalau tak suruh Phia jumpa saya terus pun takpe.."dia agak terkilan.Azreen serba salah.
"Cik Sophia yang tak bagi saya inform.Tapi Cik Sophia ada kat pejabat cik Bella.Dia cakap nak tunggu sana."
"Oh..okay,thanks Azreen"
........
"Hye sister!!"sapa Sophia saat Bella membuka pintu biliknya.
"Hye.Kenapa tak call cakap dah sampai?"dia duduk di sofa bersebelahan Sophia."Saje..tak nak kacau you..Pegi mana tadi?"
"Tak..temankan Mawar makan tadi. Sian dia..rindu mummy daddy dia. Sampai tahap mengigau la malam-malam"Sophia mengangguk. Dia faham,sebab dia pun anak yatim piatu.Last jumpa parents dia masa sembilan tahun.
"Ni dah makan belum ni?"Soalan Phia dijawab dengan gelengan.Phia mendengus."Ish...tau kan ada gastrik?Kenapa skip lunch?Nanti kalau tak makan mula la nak muntah,tak larat.Kang sapa yang susah?Diri sendiri jugak?I jugak?"
Bella juling dengar Phia membebel macam mak nenek.Kalah mak nenek.
"Iye..iye..nak makan la ni.Tunggu adik kesayangan hamba sampai dulu.Nak makan sekali.Kalau hamba sakit,tuan hamba kan ada sentiasa di sisi hamba?"mula dah loyar buruk dia.
YOU ARE READING
Shining Armour [COMPLETED]
Fantasía[Cinta pertama tak semestinya kekal selamanya] Sophia Alexeev... Pewaris kedua bangsawan Rusia dan keluarga terhormat Malaysia. Tapi, hanya pada nama..yang mungkin tak semua tahu.Dia dilatih untuk sedia berkorban nyawa demi kakak kembarnya, Bella Al...