Xavier menyapa kekasih hatinya riang. Natrah cuma tersenyum membalas.
"How are you?" Natrah memulakan.
"Well...not very good without you"
"Ehemm..actually I ada benda nak bagitau. I harap you faham dan dapat terima semuanya yer?"
"Before that Natrah..just wanna remind... I still love you okay?"
Matanya penuh mengharap.Natrah menggeleng.
"No Faliq... This is not right. Things between us...had been so complicated.. and I want to end all of it...all of it now!""Natrah listen... We can still fix this together... I will divorce her and we can be together"
" Faliq stop. Jangan buat wife you macam tu. I faham yang you berdua kahwin sebab terpaksa. I know that. Tapi tu bukan maksud you boleh buat wife you macam tu..."
"You don't understand! I don't want to be with her. She's nothing! She's nothing compared to you!"
"Your wife datang jumpa I haritu..."
Xavier tersenyum sinis
"Oh...so Sophia la yang racun otak you macam ni?huh.... I knew she's not a good person from the start!"Muka Natrah berubah merah.
" If you think you can assault a woman like that, Faliq...then you're wrong... absolutely wrong. How could you say something like that to her? Dia bukannya datang nak racun fikiran I macam you sangkakan..tapi dia cuba nak terangkan benda sebenar. And she even ask me to go to you back!"Xavier terkedu. Sophia.... Buat macam tu?
" Dia bagi tau I yang you all tak pernah in a real husband-wife condition. And she felt bad to us sebab kita berdua tak boleh bersama. She apologized to me... And that's make me feel so useless" Natrah menunduk memandang jari.
"Kenapa you nak feel useless bagai ni? Xavier bagai tak puas hati.
" Because she is your wife Faliq! Tak kira la sebab apa pun korang kahwin, korang dah sah di sisi agama. And hubungan korang tu hubungan yang suci. When she came to me and minta maaf sebab jadi pengahalang kita berdua, I rasa bersalah. It's not her fault!"
"Of course it's her fault! I kahwin dengan dia sebab nak selamatkan dia.tu je sebab nya... percaya kan Natrah...dia takde tempat dalam hati I" dia separuh merayu.
" You kena ingat Faliq, bukan you sorang je mangsa keadaan. You salahkan dia sedangkan dia pun dipaksa kahwin dengan you. You kena ingat, I pun perempuan. I pun rasa apa dia rasa.. I pun taknak if my husband yang tak kesah la apa sebab I kahwin pun, asyik gilakan perempuan lain. I pun tak nak sakitkan hati kaum I"
Xavie meramas rambut. Tertekan.
"Tapi situasi dia tak sama you...""And another confession, I dah lama pendam. I sebenarnya...sebenarnya dah nak kawin..."
"WHAT? KAWIN?"
" Yes...with my neighbour. Mak I aturkan, and I pun dah setuju. Keadaan kita sama Faliq... Kita je yang anggap kita cintakan satu sama lain lagi, walau hakikatnya kita dah jumpa pengganti baru... I bukak hati I untuk dia, and yes...he made it. I'm sorry Faliq, I love him.... I nasihatkan you, bukak mata and hati you untuk Sophia. She's the one for you. Jangan sakitkan hati dia lagi, sebab dia sanggup letakkan maruah dia ketepi, jumpa I untuk you.... I balik dulu"
Natrah meninggalkan Xavier termanggu keseorangan.
Xavier pulang ke rumahnya dengan langkah yang berat. Hatinya belum terima yang dia dan Natrah dah takde apa2 lagi..and to add on, she's gonna get married to someone else.. dia bertanya kepada diri sendiri, kenapa takdir aturkan dia jadi macam ni? Kenapa alam seolah menolak setiap apa yang dia rancangkan? Kenapa dia rasa susah nak terima ketentuan takdir?
Sampai di depan rumah, dia nampak Caspian. Pelik.. tak pernah jejaka tu jejakkan kaki ke rumahnya sebelum ni?
" Bro? Kenapa datang tak bagi tau? Kalau kau call aku boleh la aku balik cepat"
Caspian senyum.
"Takpe la bro... lagipun aku memang dah fixedkan masa aku nak jumpa kau dulu sebelum aku balik Germany""Masuk la weh... Eh? Kau nak balik dah? Aku ingatkan kau lama lagi kat sini?" Dia menghulurkan setin air coke. Well, tak pernah dia nak bancuh air bagai...
"Urusan aku kat sini dah selesai bro.. lagipun, tugas aku kat sana lagi penting. Banyak tugas rasmi diraja and usrusan syarikat aku kena handle.."
Dia mengangguk faham. Caspian menyambung. "Aku kat sini sebab nak bagi kau this letter. It's from Sophia"
Xavier pelik. Sekarang 2020. Kereta terbang pun dah ada🙃. Pehal surat bagai ni? Whatsapp tak boleh ke? Call ke? Tangannya tetap menyambut huluran Caspian.
" So, aku pergi dulu lah. And my employee will take care of her remaining stuff, maybe by next week. Aku gerak dulu." Xavier menghantar Caspian ke muka pintu dengan penuh persoalan. Barang?
Dia kembali ke sofa. Surat di tanggannya dibuka. It's handwritten. Cantik tulisan berangkai, kemas.
Xavier
First of all, I wanna say sorry for everything. I know I'm not in the place that I belong to from the start. I mintak maaf sebab you kena jadi mangsa dalam hal keluarga I. If I could turn back time, I'll do everything of my will to prevent this marriage from happening.
However, your support and your friendly side did warm my heart. I accept you as my friend and I really want the best for you. Again, sorry for meeting Natrah without your knowledge. I'm trying to fix the mess. But after I heard her response, I knew... I've worsen it.
I believe we didn't belong together. Kalau yang terbaik untuk kita adalah divorce, then let me ask for it. I taknak orang luar pandang serong kat you. Let me handle it. I'll update to you time by time. As for the blessings, you once said I takyah mintak kalau nakgi mana2 kan? I hope it still valid until we're done.
Lastly, thanks for your help to me. No words could express my gratitude. For my remaining stuff, I've asked Caspian to handle it. You don't have to worry about our relationship. If someone ask, then say that I'm the one who seek for separation. Oh, and I used the room beside mine for my artwork...sorry😬
If we meet again in the future, let's just pretend as stranger. It's the best.Your soon to be ex-wife,
Sophia.Xavier tambah serabut... First Natrah, and then Sophia... I'm tired! Can I just sleep? So that I forget everything?
Tanpa sedar, perlahan dia terlena dengan hati yang tak tenteram.
YOU ARE READING
Shining Armour [COMPLETED]
Fantasy[Cinta pertama tak semestinya kekal selamanya] Sophia Alexeev... Pewaris kedua bangsawan Rusia dan keluarga terhormat Malaysia. Tapi, hanya pada nama..yang mungkin tak semua tahu.Dia dilatih untuk sedia berkorban nyawa demi kakak kembarnya, Bella Al...