44 : jumpa?

2K 67 1
                                    

"Sophia okay ke dengan Faliq?"

Dia yang sedang menghidangkan nasi lemak ke dalam pinggan papa terhenti. Dia senyum.

"Alhamdulillah, okay pa..kenape papa tanye?" Pinggan Xavier pula diisi. Tak turun2 lagi hubby dia ni? Buat ap tah kat atas tu?

"Takdelah..papa cuma risau kalau2 korang berdua still macam first2 kawin. Tapi nampaknya ada progress, and otw nak bagi papa second cucu ni" Zachary mengusik anak menantunya. Lega dia tengok Faliq dan Sophia dah bahagia.

"Jangan risau papa, Faliq dah head over heels kat Sophia. I will take care of her forever" Xavier yang baru turun menyampuk.

"Baguslah cenggitu. Ni papa nak tanya, kamu berdua nak ikut tak papa pegi rumah Andrea kejap lagi? Dia buat birthday Ben kan?"

"Boleh je pa, lagipun kami memang dah prepare hadiah dekat Ben tu. Tapi rasanya papa gerak dulu kot, Faliq dengan Sophia nak kena balik rumah kejap." Dia duduk di kerusi sebelah isterinya. Kucupan dihadiahkan di pipi Sophia. Sophia dah tepuk paha Xavier, dasar tak malu! Depan papa kot!

Zachary tergelak. Tau sangat perangai Xavier yang tak tau malu tu... Hailah, kenapa ikut perangai papa muda2 dulu Faliq oiii




Nick meninjau situasi, menimbang adakah selamat nak approach Sophia waktu ni. Suami dia tak nampak di mana2 pun, maybe kena tunggu sikit lagi sebelum dia serang.

Ppakk

Tak sempat suara jantan dia keluar nak menjerit sakit, mulutnya ditekup dari belakang. Belakangnya dipijak sehingga tak terdaya nak bangun. Tubuhnya diheret ke belakang bangunan setingkat itu. Dia cuba berkalih,

Xavier!

"Jangan ingat aku tak tau apa kau nak buat dekat Sophia!" Tenang dia berkata sambil mengelilingi Nick.

"Apa- apa maksud kau?" Badan dia terketar, masih menahan sakit.

"I know who you are... Nicholas Cruz"

Mata Nick yang asalnya terbuntang mula normal, bibir perlahan mengukir senyum sinis. Riak wajahnya mula bertukar 100 peratus.
"So, kau tau la eh? Hebat, I'm impressed...even armour pun tak dapat nak detect siapa aku"

"Apa kau nak dengan Sophia?"

"Hahahaha...aku tak rasa aku perlu jawab kot, kau sendiri dah tau jawapan dia. Apa lagi yang dark armour nak melainkan darah dia?" Dia mula bangun mengukuhkan kekuda.

"Pergi mampos dengan darah kau!"

Xavier mengangkat tinggi kakinya lalu melepaskan sepakan di kepala Nick. Nick terjatuh, dia masih belum bersedia. Xavier terus menerus melepaskan pukulan sebaik saja ada ruang, tapi Nick mengelak. Nick menikam kaki Xavier dengan pisau kecilnya.

Serangan Xavier terhenti seketika.

"Kau fikir aku nak biarkan kau bunuh aku? Aku takkan mati selagi dark lord tak hidup bodoh!"

Memang betul semua dark armour dah dikaburi dengan dosa, dendam dan obses nak bangunkan semula manusia yang dah mati. Dengar kata mereka gunakan ilmu hitam yang terkuat, untuk sesut darah sebaai santapan nak hidupkan korban.

Serangan berterusan Nick membuatkan Xavier terpaksa bertahan tanpa membalas. Dia tak boleh bertindak terburu-buru, klau tak bukan saja nyawanya, malah seluruh ahli armour akan terancam.

Butang di lengan kirinya ditekan tanpa pengetahuan Nick. Nick tak perasan kerana masih gila menyerang. Tiba2 dia rebah. Matanya terbuntang luas. Darah mula mengalir daripada tengkorak kepala menghasilkan bau hanyir. Di belakang Nick, ada Lucas yang baru saja merendahkan pistol di tangannya.

Keadaan kembali normal, seakan tak pernah terjadi pergaduhan dan pembunuhan di situ. Tapi Xavier dan Lucas masih berlawan mata. Dan mereka tahu apa maksudnya.

_________

Flashback

"Sophia...please? Nenda tau susah Sophia nak terima semua ni, tapi nenda mintak sangat?" Tengku Maliki separuh merayu. Tampang cucunya ditatap penuh harapan. Semoga hatinya tak sekeras isterinya..

"Phia... Phia bukan taknak nenda...tapi-tapi-"

"Tolonglah kali ni je Sophia, nenda sanggup melutut merayu dekat Sophia sekarang". Tengku Maliki dah seperti nak turun dari sofa dan melutut di depan cucunya. Segera Sophia menahan.

"Boleh tak-boleh tak Sophia mintak masa nak fikiran dulu? Esok phia bagitau boleh?"

Tengku Maliki mengangguk.
"Iyelah Sophia.. nenda harap sangat jawapan positive dari Sophia ye?"

Sophia mengangguk sambil tersenyum tawar.

"Sayang? Okey tak ni?"

Sentuhan di bahu menamatkan lamunan panjangnya. Dia tersentak, segera menjawab,

"I'm fine abang"

"Sayang!"

"Huh? Kenape?" Terkejut dengan sergahan Xavier.

"You just called me abang? I'm hearing it right kan?" Suara teruja Xavier buatkan dia ketawa. Comel!

"Ha'ah... you're my husband kan? So, you tak kisah kalau I panggil abang?"

"Oh god sayang.... abang tak kisah, I love it, baby!" Sophia makin ketawa. Kalau tau suaminya suka dipanggil abang, dari awal dia panggil. Cuma takut Xav la tak selesa or anggap kuno benda tu.

"Okay abang,so from now on, abang and..."sengaja dia lambat2kan.
"Of course it's abang and sayang, my dear" segera Xavier sambung. Dia tarik Sophia kedalam pelukan lalu ciuman singgah di dahi isterinya.

"So sayang....abang tanya tadi kan, sayang okay tak ni?"

"Sayang okay je abang..."

Xavier menarik dagu Sophia yang masih bersandar pada dadanya ke atas. Matanya menikam mata coklat kehijauan Sophia. Beauty as always.
"Sayang, you're not a good liar. I know something bothering your mind. Tell me sayang, so that kita boleh figure out sama2 penyelesaian?"

Sophia serta merta meluahkan rasanya.
"Abang....actually pagi tadi nenda Maliki datang jumpa sayang. Nenda-nenda mintak kita jumpa Tengku Badariah esok"

"Then....?" Xavier bertanya lembut, cuba tak memaksa Sophia. Dia tau bukan senang untuknya buka isu kelurga, tambah2 lagi pasal Tengku Badariah.

"I don't know abang...sayang tak boleh decide. Sayang kesiankan Nenda Maliki, but to meet Tengku Badariah... It's quite...hard?"

"Sayang...listen to me okay?" Dia betulkan kedudukan agar mereka duduk bertentangan. Sophia mengangguk.

"Abang tau susah sayang nak jumpa Tengku Badariah.. and abang taknak paksa sayang. It's your own choice, and abang akan support whatever it is. Tapi abang nak sayang fikir balik, kenape dia nak jumpa kita esok? Maybe dia dah start nak terima kita? Or maybe dia menyesal, nak mintak maaf? Who knows kan? So sayang...." Dia menarik Sophia supaya duduk di atas pahanya.

"Why not kita try esok,hurm? Lagipun kita tak rugi ape2 pun kalau kita pergi esok kan?" Isterinya dipujuk secara halus. Sophia masih berfikir sedalam-dalam. Dia masih terbayang cercaan, hinaan dan bagaimana dia ditolak jatuh dari tangga. Semua tu bukan mudah nak lupakan. Dia manusia biasa, tipu la kalau dia tak ada rasa benci langsung.

Xavier terus membelai rambut dirty blonde Sophia, sesekali diciumnya. Dia berdoa supaya Sophia tak keras hati dan cuba nak memaafkan. Dia cuma taknak Sophia menyesal di kemudian hari.

"Abang...." Panggilnya.

"Hurm?"

"Esok....kita pergi ye?"

Senyuman manis meniti di bibir Xavier.

"My pleasure, sayang..."

Shining Armour [COMPLETED]Where stories live. Discover now