"Faliq.... kenapa you makin jauh dari I ni? You dah tak macam Faliq yang I kenal".
Xavier terdiam. Bingung nak menjawab soalan Natrah yang tiba2. Patut ke dia jujur? Patut ke dia mengaku dah kahwin? Sedangkan tu bukan pilihan dia?
"Mana ada... you je overthinking. I macam biasa je la" disedut perlahan air di depannya. Cuba menghilangkan rasa gusar.
"Seriously? You banyak berubah. You takde masa dengan I sekarang ni. Apa dah jadi dengan hubungan kita ni Faliq?"
Desakan Natrah buat Xavier rimas.
" Dah la...Kan I dah cakap nothing change. Kenapa yang you tak faham2 ni?""Faliq.."
Suara lelaki asing menegurnya. Mereka terpusing melihat siapa.
"Papa?" Mukanya sudah pucat lesi."Can I sit?"
"Of course uncle. have a sit" Natrah tersenyum. Pertama kali bertemu dengan bapa Xavier.
" Korang makan2 ke? Kenapa takde makanan pun atas meja ni?" Dia bercanda. Hanya Natrah yang melayan. Xavier kaku,gusar dengan apa yang akan papa dia lakukan nanti.
" So, Faliq dah jemput Natrah ke belum?". Ya, Zachary sengaja. Dia tau anaknya masih tak bagitau benda sebenar. Dan sekejam kejam dia, dia pun tak sanggup nak lukakan hati Natrah. Lebih baik gadis itu tahu awal2.
" Err...jemput pegi mana uncle? Uncle ade buat majlis or kenduri ke?"
"Ha'ah... Supposed to be by the end of this year."
"Oh, tak sampai sebulan je lah lagi kan? Uncle buat majlis ape?"
" Reception. Nanti mintak Xavier bagi kad jemputan eh. Uncle mintak diri dulu. Ada rezeki kita jumpa lagi ye. Assalamualaikum". Zachary berlalu. Xavier menyumpah dalam hati. Papa dia memang nak kena. Lepas cari pasal, dia blah gitu je.
"Faliq? You all buat reception untuk sape? Bukan adik you dah kahwin ke? Ke cousin you?"
Xavier masih menimbang. Patut ke dia cakap benda sebenar? Or....patut ke dia terus menipu?
😶😶😶😶
Sophia membuka pintu rumah. Badannya keletihan. Mana dengan nak cope with classes lagi, mana nak singgah art gallery lagi and nak jenguk nenda Maliki dan Tengku Badariah. Dia memang nak mandi, makan and lena. Perutnya berbunyi sakan mintak diisi. Dia membeli dua bungkus nasi Beriyani ayam untuknya dan Xavier. Tak sempat dah nak masak.
Tiba2 muka Xavier menyapa pandangannya. Eh? Awal balik?
"Awal you balik harini?"
Xavier mengangkat muka. Kelihatan terkejut. Yalah. Dia lupa Sophia turut berada dalam rumah ni.
"You....errr sebenarnya kawan2 I nak datang ni. Malam japgi. You okay ke?""Kenapa pulak tak okay. Datang je lah"
"Tapi kan...diorang tak tau lagi I dah kahwin. And Natrah will also be here. So....errr" dia serba salah. Takkan dia nak minta Sophia keluar kan? Malam nanti dia nak duduk mana? Bahaya. Takkan nak suruh balik Shiny resident, nak kena luku dengan Bella, dengan Caspian?
"Lah...yeke? Kenapa tak cakap awal? Boleh I balik rumah I. Err...kalau I duduk diam2 dalam bilik boleh? I janji tak buat bising. Lagipun, I dah tak larat nak drive ni.." dia mengetap bibir. Nak buat cemana? Terpaksa lah nampaknya.
"Boleh lah. I promise diorang tak lama pun. Kitorang nak makan and berbual kejap je. Before 11 diorang balik"
"Okay. Nanti bagitau I eh. I kemaskan makanan nanti. Oh I ada beli nasi. You dah makan?"
YOU ARE READING
Shining Armour [COMPLETED]
Fantasy[Cinta pertama tak semestinya kekal selamanya] Sophia Alexeev... Pewaris kedua bangsawan Rusia dan keluarga terhormat Malaysia. Tapi, hanya pada nama..yang mungkin tak semua tahu.Dia dilatih untuk sedia berkorban nyawa demi kakak kembarnya, Bella Al...