18: my bad

1.1K 56 2
                                    

The struggle you are facing today
is developing the strength you need tomorow

........

"Bella, you know we can't take the risk right? Semua orang akan marah nanti!". Azreen, PA Bella membantah keputusan dia untuk tak hadir ke majlis konvo dia. Oh untuk yang tak tau, dekat Shine Academy, siapa yang perform the whole 7 semester akan grad awal. So yeah. Diorang dah grad🐵

Mak malas sebenarnya nak tggu lagi 1 sem...lambat sngt

" Tapi tak adil. Takkan I nak pergi sorang?" Dia masih dengan keputusan dia. Tak nak!

" But cik Bella...kalau you tak nak pergi sorang. Sophia temankan you nak?" Azreen memecit dahi. Pening dengan ketuanya. Dah mula dah angin pelik dia.

Bella terdiam. Nak pergi dengan Sophia? Dia tak sanggup. Nanti Sophia makan hati macam mana? Even dia kata tak kesah, but takkan tak rasa apa langsung kan? Dia serba salah. Stress. Keputusan dia macam mana pun, takkan boleh nak beri keadilan kepada semua.

Gosh...I hate being like this!

"No. I'll just go with the other. Tak payah cakap dengan Sophia." Keluhan kasar dia lepaskan. I'm sorry sis.

Dalam diam Azreen tahu. Bella menjaga hati Sophia. Lebih baik tak payah pergi langsung majlis graduasi tu, daripada pergi tapi tak dapat nak pegang ijazah tu. Dia pun tak faham, kenapa Bella dan Sophia dibezakan sampai begitu. Padahal sepatutnya sama je lah kan. Dah nama pun kembar? Entah lah...pening aku dengan Aleexev ni. Nasib gaji aku elok je setiap bulan...

Sophia menghabiskan masa lapangnya dengan melukis harini. Selalu dia melukis dalam bilik, tapi kali ni dia angkut alatan dia semua pergi beranda. Nak rasa angin petang yang nyaman. Leka sekali dia melukis. Tanpa sedar seseorang sedang memerhatikannya.

iPhone dia berdering.

Ye auntie Ellie

'My dear...how are you? Lama tak call auntie?'

Sophia ketawa kecil. Mode speaker dibuka. Senang dia nak melukis sambil bercakap.

'I sihat auntie. Semua kat sana macam mana?'

'Kitorang semua sihat2.'

'Alhamdulillah... Tak sabar I nak balik Russia next month. I rindu dengan suhu sejuk sana...'

Elly ketawa. Memang la patutnya dia rindu. Kan ke dia memang membesar dekat sna. Dah sebati dengan persekitaran sana.

'Anyway...Congratulations my dear. Syukur,dah graduate dah dia..dah besar. Jadi ke Sophia nak apply keje haritu?'

'A'ah..jadi auntie. Btw, thank you for the wishes. Sophia tak call lagi Bella, nak congrats dia.'

Elly di talian terdiam lama. Tak tau macam mana nak mula tanpa cuit hati anak saudaranya.

'Err....you tak pergi ke...errr.... graduation tu?'

'Tak'

'Errr.... kenapa tak pergi? At least temankan Bella?'

'Nahh...dia taknak I temankan. She's very considerable. Taknak I makan hati agaknya' ,dia tergelak-gelak. Gelak yang mereka berdua tau, hanya nk sedapkan hati saja

Elly mengeluh lagi. Kan bagus klau dia ada depan Sophia sekarang. Dia akan peluk kuat2 sambil usat kepala anak itu. Kesian dia... Sampai bila the elders dalam keluarga Aleexev nak layan mereka begini? Bukan dia memilih mana satu anak saudara kesayangan dia...dua2 dia sayang. Dua2 dia beri perhatian sama rata. Tapi kadang2 hati kecil dia tercuit dengan nasib Sophia yang diatur sejak kecik.

'No need to worry aunty. I'm fine. I dah biasa la...chill!'

'Yelah Cik Sophia sayang... Nih, macam mana dengan your marriage? Any possitive sign?'

'Of course. We now can have a talk like friends. Okay la tu kan?'

'Ha'ah...slow2 okay. Tak payah rush. Kenal dulu hati budi masing2.'

'Aunty...you know kami ni setted up kan? I warned you okay, jangan nak berharap.'

'Yelah2....okaylah. I got to go. Take care. Jangan lupa makan, jangan lupa your medicine,jangan lupa that I love you!'

'Yes,yes and yes aunt. I love you too'


Ppaaaangg

Pipi Sophia terpusing ke kiri. Tamparan kuat tadi buatkan dia terkejut. Pipinya yang sakit dipegang perlahan. Muka Stephen dan Magnolia dipandang meminta penjelasan.

" That's what you get after the damage you have done!"

" I did I do?". Dia tak paham. Seharian dia berkurung di rumah. Jejak kaki ke luar pun tak. Apabenda yang dia boleh buat?

" You know you tu patutnya jaga keselamatan Bella. You patut awasi ke mana saja dia pergi. Bukannya lepas tangan macam kelmarin!" Magnolia menengking kuat.

" What happened to her?"

Muka mereka berdua dipandang silih berganti. Mereka berdua adalah keluarga terdekat dia. Orang tua dalam keluarga mereka. Mereka berdua yang tetapkan apa hala tuju, apa yang boleh buat dan tak. Kata2 mereka umpama peraturan yang tak boleh dilanggar.

" That dark lord bastard approached her. Nasib dia tak apa2kan Bella. Bella pun nampak macam tak kenal siapa sebenarnya dia tu." Stephen bersuara. Sophia mengeluh. Baru sehari dia off. Dah macam2 jadi.

"I'm sorry. I'll make sure to be at her site more now."

" Bella is our leader. Orang paling penting. We need to protect her. You faham tak? Kalau orang lain takpe, tapi bukan Bella. You patutnya pertaruhkan nyawa you untuk lindungi dia. Nyawa dia berharga. Darah dia tak boleh mengalir walau setitik!"

" What about me?"soalan tiba2 Sophia mengejutkan mereka berdua.

" What?"

" Is it okay if i get hurt? If i die?"
Dia cuma nak tahu jawapan mereka walaupun dia dah boleh agak.

" You...you just a mistakes. You tak sepatutnya wujud. Bare that in your mind. Now jangan tanya mengarut lagi. Do your work"

Dia mengangguk perlahan. Sambil dia melangkah keluar,azam baru disematkan. Dia takkan menangis sebab ni lagi. No more!

"Aku perlukan darah tu secepat mungkin. Aku dah tak tahan nak tunggu. Kuasa dark knight perlu dihidupkan semula." Suara garau memenuhi ruang gelap itu. Carlos tertunduk mendengar arahan daripada tuannya.

" Tuan, perlu ke kita bunuh terus dia?"

"No need. Dia masih berguna untuk kita. Kalau betul la apa yang aku fikirkan, kerja kita akan jadi lebih mudah."

" Tapi darah yang perlu untuk hidupkan mantera tu darah gelap kehitaman...bukan darah biasa?"

" Kau akan tahu apa maksud sebenarnya. Dan...aku suka kebencian yang dia ada sekarang...sangat menyelerakan" dia menjilat bibirnya. Membayangkan betapa sedapnya darah nak dihirupnya. Lama dia tak minum darah. Darah2 di sekitar ni sangat suci...tak enak nak dibuat makan...apa yang dia perlukan ialah hati yang hitam..darahnya lebih hanyir

Shining Armour [COMPLETED]Where stories live. Discover now