36 : changes

1.7K 65 0
                                    

"Sayangg????"

Xavier memekik mencari Sophia.

"Yess? I kat bawah ni" dia menyahut dari ruang dapur. Pagi2 pun dah jadi tarzan Xavier ni. Tak sampai seminit, Xavier kelam kabut turun bawah mendapatkannya. Dia memandang pelik. Dah kenapa?

"You sakit ke sayang?" Tangan kanan menunjukkan minyak angin dibawa turun dari atas. Sophia gunakan minyak panas tu semalam bila dia tiba2 rasa tak sedap badan. Maybe sebab angin kot.

"Oohh...semalam I rasa nak muntah sebab perut masuk angin rasanya"

Xavier menjongketkan kening.
"Kenapa tak kejutkan I?"

"Takde ape pon. Sikit je.. buat apa nak kejut you, you balik lewat kan semalam? Mesti penat"dia jawab sambil lewa. Tangannya masih kalut menjaga masakan dekat dapur.

"Lain kali kejut je I okay? I taknak biar you sakit sorang. Okay?"

"Aye aye captain!"

Xavier terus picit hujung hidung Sophia. Geram budak ni sedia main2!

"Masak apa sayang?"

" Simple breakfast je...you okay kan?"

Xavier mengerling masakan Sophia. Hmm...scramble eggs, pan-fried sausages and toast. More than enough.

"Of course sayang... Lagipun kejap lagi kan kita nak lunch. So, simple is better"

Sophia senyum gembira. Lega!
Tiba2 tangan Xavier menarik dia berpusing menghadapnya. Sebelah tangan lagi dia sembunyikan ke belakang badan.

"I have surprise for you"

"What surprise?"

Xavier hulurkan sekuntum bunga ros. Sampai je di depan muka Sophia, riak wajahnya berubah terus. Tangan naik tekup mulut. Nak muntah bau ros tu!
Dia lari keluar dapur ke tandas.

"Sophia?!!"

Xavier terkejut. Dah pehal isteri dia ni? Sambil memanggil, dia ekori Sophia. Sophia yang sedang muntah di tandas dihampiri. Dia menggosok belakang leher Sophia. Tak tahu nak buat apa.

"Sophia you salah makan ke macam mana ni? Gi klinik jom?"

Sophia baru sudah berkumur kumur.
"Takyah la... I rasa masuk angin ni perut I. Lepas makan and rehat japgi okay la ni"

"You tak makan ke semalam?" Dia merenung wajah Sophia mencari jawapan. Sophia hanya sengih. Dan dia dah tau jawapannya.

"Berapa kali la I nak pesan kat you, makan kena jaga. Ni nasib baik masuk angin je, kalau gastrik or pengsan cemana? Siapa yang susah? You susah, I susah..-bla bla bla...-"

Sophia pandang tak lepas mulut Xavier yang pot pet tak berenti.

"Kenapa?" Xavier jongketkan kening.

"Nothing... Just impressed. Even you bukan asal sini and just know basic Malay words, pandai you membebel kan? Bunyi sebijik macam mak2 dalam drama. Fluent je..."

Xavier luku kepala dia. Orang tengah risau, dia boleh mengarut.

"Dah jom kita breakfast. Harini I akan pastikan you makan banyak2 biar tak masuk angin dah. Perut dah penuh dengan makanan!"

Sophia dah huhu mampus aku!

"Kau kenapa ni Xavier? Asyik moody je aku tengok. Kau okay tak ni?" Spencer, kawan dia bertanya bila Xavier masuk dalam ofis dan menghempas fail atas meja.Spencer adalah peguam syarikat dia. Dia selalu datang jumpa Xavier sama ada sebab hal company or just nak lepak.

Shining Armour [COMPLETED]Where stories live. Discover now