"what the hell is wrong with you, Sophia?" Xavier sedikit marah sebaik saja mereka masuk ke dalam rumah. Nasib weekend takde pembantu datang. Kalau tak malu je.
"Nothing is wrong with me. It's you who have changed. I don't understand you anymore"
" Tak payah salahkan I la Sophia... Kenapa you buat perangai ni ha? Kat rumah Kak Hana tadi pun, you disrespect Nina. She just asked you to try the dish? Apa susahnya? Makan je pun?"
Sophia urutkan kepala dia. Malas nak gaduh. "Can we please stop? I sakit kepala ni.."
"Stop la...jangan asyik nak gunakan alasan sakit kepala, pening, tak larat you tu... I dah bosan dengan mengada you lah. Kenapa you ni susah sangat nak faham eh?" Dia bercekak pinggang menunggu penjelasan.
"I tak buat alasan...I memang seriously tak larat. Boleh tak kita sambung nanti?"
"No! I nak selesaikan sekarang jugak. I'm sick of your attitude"
Sophia tarik nafas dalam2. Cuba bertenang.
"Okay. Tell me. Apa yang you tak puas hati sangat tu?"Xavier tersenyum sinis.
"Kenapa you biadap dekat Nina tadi?""I bukannya biadap. I dah cakap kan, I tak selera nak makan?"
"You boleh je kan rasa sikit? Bukan mati pun kan!" Dia menengking.
Air mata Sophia mula nak meleleh bila Xavier menengking.
"In case you forgotten...or don't even care, I memang boleh mati. That peanut gravy.. I'm allergic to it."Xavier terdiam sekejap. Otaknya mula berpusing.
"Done right? I'm going upstairs"
Dia berjalan laju. But still Xavier nampak titisan air mata yang cuba disembunyikan Sophia. Dia rasa a bit bad... But ego is everything for man right?
Sophia terus jalan melepasi Xavier tanpa berkalih lagi.
.........
Is has been a week after their argument. Sophia still don't feel any better. And now she knew why. Perutnya yang masih leper diusap perlahan. Dia tersenyum. Setiap kali dia rasa down or sedih dengan Xavier, dia akan rasa tenang balik bila ingat hadiah istimewa ni.
Xavier in the other hand, still dengan ego. Dia tau maybe dia a bit salah sebab tuduh melulu, but still dia rasa nak menang. And Sophia pun dia rasa ada buat salah jugak. So, selagi Sophia tak mintak maaf...dia pun tak akan buat yang sama la kan?
Mana dia? Maybe dalam guess room. Diorang jarang sangat tidur sekali seminggu ni. Dia bangun. Bilik tetamu dituju.
Kosong. Tiada Sophia.
Dia mengeluh dan masih berniat nak cari Sophia. Cari punya cari dalam rumah sebesar alam dia ni, akhirnya dia nampak Sophia kat ruang santai tingkat 3. Dia nampak penat, terlena di sofa. Mukanya pucat tak berdarah. Xavier mula risau.
"Sophia"
Tiada sahutan. Dia memanggil lagi
"Sophia"
Same.
Okay tak lawak. Dia cemas. Sumpah nak mati dia takut. Asal tak gerak langsung ni? Pengsan ke ape?
Sophia terjaga bila rasa ada titisan air direnjis pada mukanya. Sejuk. Perlahan dia buka mata. Wajah risau suaminya terpapar.
"Are you okay?"
"Yeah" dia menjawab lemah dan mula nak bangun keluar dari bilik. Dia tau ni bilik mereka yang dah berapa lama dia tak tidur dalam tu. Tangannya dipegang.
"Nak pergi mana? Rest. You pengsan tadi" suara Xavier masih separuh dingin. Separuh lagi cemas.
Sophia abaikan je. Jam dicari. Baru pukul 1 pagi.
"Minum ni. You kurang air and nutrients tu" dia hulurkan segelas susu. Sampai ja didepan mukanya, dia nak muntah! Busuk gila! Susu ke apa?
Dengan tak larat dia berlari anak ke tandas dan isi perut terkeluar lagi. Entah berapa kali dah harini. Dia rasa lesu. Apa makanan pun belum masuk dalam perut sejak semalam. Tak lalu.
"You tak makan lagi kan?" Suara Xavier di belakang mengejutkan dia dari lamunan. Dia diam tak menjawab.
"Degil betul you kan? Dah berbuih mulut I pesan you suruh makan? Kenapa tak dengar ha? You saja kan nak attention?" Mulutnya laju je melepaskan tuduhan.
Sophia penat. Dah tak larat dengan Xavier. Kepala digelengkan.
Xavier terus memanggil-manggil nama dia tapi dia hanya jalan straight keluar. Sumpah tak larat nak gaduh. Dia jalan ke dapur, ambik honeystars and air coklat. Nak makan dengan susu tak lalu. Bau dia tu...ish...
Dia usap perutnya perlahan dan lembut. Macam mana tak lalu nak makan pun, dia still kena paksa diri. Sebabnya dia bukan makan untuk sorang kalini. Ada nyawa lain dalam badannya.
Mummy mintak maaf tau sayang sebab lambat makan... Mummy try tak buat dah eh? I love you my baby...
Tanpa Sophia sedar, Xavier datang ke biliknya selama dia terlena. Lebih kurang sejam selepas dia makan tadi. Xavier hanya merenung dari jauh. Gadis itu nampak cantik tak berkurang walaupun tengah tidur. The face that he adores very much whenever he woke up from sleep.. how he missed that feeling waking up besides her, and embrace her in his arm again..
Xavier duduk di tepi katil. Di meja tepi katil ada kotak tisu yang hampir kosong dan...asam?
Sejak bila Sophia makan asam ni? Phone dia di atas meja. Xavier tak pernah bukak phone Sophia kalau tak minta. Entah...rasa bersalah pulak kalau buat walupun dia tau password...
Bila dia tarik salah satu laci, dia nampak kotak hadiah yang sederhana kecil lengkap bereben. Dia curious and of course dia bukak. Matanya terpaku, pergerakan terhenti.
Dengan tangan menggigil dia menarik keluar hadiah yang dia pasti miliknya. Dua jalur biru. Dia tau apa maksudnya... Oh God!
Sophia.... pregnant?
Dia rasa sebak. Matanya berair. Selama ni isterinya pregnant? Dengan anak sulung mereka? Dan dia baru tahu? Kenapa?
Kejadian seminggu lalu terimbas di retina mata. Macam mana Sophia tak larat, tak lalu nak makan... emosi tak stabil and everything. Kenapa dia tak perasan? Badan Sophia berubah sikit? Bahagian pinggang dan pinggul sedikit berisi dan nampak full..I mean in a good way bukannya gemuk.
Dia terus peluk Sophia. Tangisan dihamburkan di ceruk leher isterinya.
Sophia terjaga bila rasa titisan air di leher. Dia baru sedar Xavier sedang memeluknya erat seakan tak nak lepas langsung. Tangan dia naik menolak Xavier."No sayang...please" dia merayu sayu.
Sophia diam. Tak meronta tapi masih tak selesa dengan pelukan erat Xavier.
Lama Xavier di ceruk lehernya. Tangisan dia terhenti. Muka diangkat."Sayang...."
Tudia ayat memujuk sudah keluar. Sophia ketap bibir kuat. Cuba halang hati dari terpujuk. Dia nak mogok!
"Sayang.... I'm sorry..."
"For what?" Dia keraskan muka.
"For everything... Every single bad things I've done to you"
Riak dingin Sophia menambah gusar. Marah betulkah Sophia dengan dia?
YOU ARE READING
Shining Armour [COMPLETED]
Fantasy[Cinta pertama tak semestinya kekal selamanya] Sophia Alexeev... Pewaris kedua bangsawan Rusia dan keluarga terhormat Malaysia. Tapi, hanya pada nama..yang mungkin tak semua tahu.Dia dilatih untuk sedia berkorban nyawa demi kakak kembarnya, Bella Al...