46 : honeymoon

2.3K 67 0
                                    

"Sayang..... Sophia? "

Xavier memanggil isterinya. Dia yang baru pulang dari kerja pelik bila Sophia tiada di mana2. Pintu bilik dibuka, takde jugak? Mana eh?

"Airish? Anak daddy ada kat mana ni?" Dia panggil anaknya pula. Selalu kalau dipanggil, mulut anaknya laju je menjawab walaupun dia sendiri tak faham apa yang dibebelkan. Dia masuk ke bilik Airish bila suara anaknya berbunyi.

"Sayang? Airish?" Dia tersenyum melihat Sophia tertidur sambil duduk. Mungkin penat melayan anak daranya yang lincah. Dia buat isyarat diam dekat Airish sebab taknak kejutkan Sophia. Segera anaknya didukung dan dibawa ke ruang tamu.

"Airish Michelle Anderson!. Anak daddy dah mandi ke belum?" Mengekek Airish bila daddynya menggomol pipi tembam itu.

"Ddyy" Airish menepuk-nepuk pipi Xavier dengan tangan comelnya.

"Iye sayang.. Airish nakal tak harini? Airish buat ape sampai mummy penat ha?" Dia masih mengusik anaknya yang pelat bercakap. Airish baru masuk dua tahun. Baru nak pandai bertutur.

"Jom, daddy tidurkan Airish." Sekarang waktu  Airish tidur. Oh lupa, dia balik awal harini. Pukul 12.30 dah cilok sebab rindu isteri dengan anak. Lepas je habis meeting luar, terus blah. Hehehehe...bos kan?

Airish didodoikan dengan perlahan, seperti cara arwah mama selalu buat. Anaknya memang cerdik, selagi tak dipeluk erat, selagi tu la dia menggeliat nak bangun. Kita sibuk nak bagi dia lena, dia sibuk nak bersembang.

"Tidur ye sayang...." Berkali-kali pipi Airish dikucup perlahan. Badannya masih beralun lembut kiri dan kanan, gaya dodoikan. Perlahan mata hazel Airish tertutup dan mula dibuai lena. Anaknya terlena di bahu Xavier.

Selesai tidurkan Airish, Xavier merenung wajah polos Sophia yang sedang tidur. Cintanya pada Sophia makin bertambah setiap hari, tak pernah kurang walau sikit. Xavier mencempung Sophia dan dibawa ke bilik mereka yang hanya bersebelahan. Selesai mandi, dia baringkan diri atas katil juga. Tak mengantuk, tapi nak temankan wifey tidur.

Tangan Xavier elok belai kening keperangan, turun ke hidung mancung terletak kemudian bibir merah bak delima isterinya.

"Best, kacau orang tidur?"

"Eh? Sayang....ingat tidur?"

Mata Sophia terbuka perlahan-lahan. Dia tergamam. Setiap kali Sophia celikkan mata waktu pagi, dia akan terpegun sebentar. Terpukau dengan panahan mata cantik itu. Sebab tu dia pastikan dia bangun awal supaya dapat nikmati pemandangan ni setiap hari.

"Dah terjaga time abang mandi tadi. Sorry, sayang terlelap. Abang mesti belum makan kan? Kejap eh, sayang nak hidang-" Sophia tak jadi bangun bila Xavier menarik pinggang merapati tubuhnya. Kening diangkat sebelah.

"Kejap lagi la makan. Abang nak spend time dengan sayang dulu" dia benamkan hidung ke rambut Sophia. Haruman jasmin yang selalu buat dia rasa tenang. Kepala Sophia ditarik dan diletakkan atas lengannya supaya boleh hug ketat2 lagi.

"Sayang...."

"Hmmm..." Pelukan Xavier buatkan dia rasa selesa, mengantuk pun ada.

"You never ask anything from me lepas kita kahwin kan? Sayang taknak ape2 ke? Anything? Cakap la, I'll give you whatever you want"

"Nak ape? Abang dengan Airish pun dah cukup. My perfect love life."

Muka Sophia dicari. Mata kehijauan itu ditenung mencari kejujuran.
"Betul ni? Taknak ape2? Abang offer sekali je tau?"

Sophia seakan berfikir,
"To think about it again, sayang ada permintaan kat abang"

"Yes, of course. Tell me"

"Sayang nak semua yang abang ada..." Ayat dibiarkan tergantung, saje nak lihat reaksi Xavier.

"By mean....semua yang abang ada?" Tak faham dia dengan Sophia ni.

"All of it.. your heart, your love, your attention, your smiles, your laugh, your time....your everything"

Xavier tergelak dengan jawapan tak diduga Sophia.

"Sayanggggggg, you're soooo cuteee" pipi Sophia dipenyek-penyek akibat geram dengan kecomelan melampau.
"Mesti la boleh, amek la semua, abang relakan. Abang serahkan tubuh abang kat sayang, do whatever you want"

"Hei, ayat tu tak menahan kan? Jangan nak cuba jadi otak kotor eh?" Hidung Xavier dia pecit sampai la merah2, kesian..tapi padan muka!

"Abang...Airish dah dua tahun kan? Cepat je masa berlalu, tak sangka kita dah sampai sini"

"Ye la kan? Sayang taknak bagi Airish adik ke?" Mata Xavier bercahaya bila sebut pasal adik Airish.. hai, ni Airish nak adik ke, Xav yang lebih excited ni?

"Abang tak kisah, kalau kita dapat baby lagi?"

"Kenapa tanya cemtu? Mestila abang tak kisah, anak kita kan? Sayang tu, nak tak bagi second child untuk abang?"

"Sayang sebenarnya dah lama nak tanya abang pasal ni, but selalu lupa. Sayang ingat abang tak berminat nak tambah anak, so sayang diam je la"

Sengihan nakal Xavier perlahan terbit.

"Siape je taknak anak sayang? So... Jom? Kita bagi adik untuk Airish?"

___________

Sophia menikmati angin dingin yang menampar lembut mukanya. Selesa, dingin dan menenangkan. Suasana New Zealand memang menambat hatinya. Tak sia-sia plan Xavier bawak dia ke sini untuk 3rd anniversary mereka.

Sepasang tangan melingkar di pinggangnya erat. Sekejap saja badan Sophia yang dingin terasa hangat dengan haba tubuh Xavier.

"Do you like it here?"

"Absolutely, abang. Thanks for bringing me here. I love it so much!" Suara Sophia yang penuh keriangan buatkan dia tergelak. Mereka berada jauh di kawasan pergunungan, hanya ada mereka berdua saja. Dia tak tau pulak Xavier ada cottage dekat sini. Kata suaminya, ni tempat lepak kegemaran dia waktu summer break.

"Ni hadiah abang untuk sayang, kita tak pernah pegi honeymoon lepas kawin. So, abang harap kita dapat create much more sweet memories together?"

Sophia pusing ke belakang menghadap Xavier. Tangan dilingkar ke leher suaminya.

"As long as ada abang... I will surely be happy. Cause, you are the source as my happiness." Kucupan di pipi kiri Xavier buatkan lelaki tu tersenyum bahagia lagi.

"Abang pun sayang. Selagi ada sayang, ada anak kita... Abang takkan berenti rasa bahagia." Kata- kata Xavier dibalas dengan anggukan.

"Sayang rindu Airish... Tak puas rasanya tengok dia tadi" baru kejap tadi mereka video call Airish. Anak dara mereka tu dijaga oleh Andrea dengan rela hati bila tau dia dan Xavier nak pergi honeymoon trip. Tak pernah dia tinggal Airish lelama macam ni, sekarang baru tiga hari kat New Zealand. Ada lagi seminggu lebih untuk mereka di sini.

"Airish will be okay with Andrea. Ada Ben nak kawan dengan dia kan? So, my honeybunch jangan risau. Sekarang ni...." Dia dukung Sophia tiba2 dan bawak ke katil. Mereka sama2 berbaring erat menghadap satu sama lain.

"...apa kata kita focus nak bagi adik dekat Airish? Hmmm?" Muka gatal Xavier keluar.

Sophia? Redha je...

"I love you, sayang..."

"Love you more, abang!"

Shining Armour [COMPLETED]Where stories live. Discover now