43 : issue pt3

2.1K 71 1
                                    


Dr sampai beberapa ketika kemudian.
Dia berikan ubat suruh makan lepas suntikan diberi. Suhu dia terlalu panas. Dr pesan kalau suhu dia masih tak turun, bawak pergi hospital. Nak tambahkan air je. And lagi satu, kalau dia got nosebleed, jangan risau. It's common among pregnant woman. Because during pregnancy, their vessel expanded and lagi high chance nak dapat nosebleed.

Xavier tak tinggalkan langsung sisi Sophia. Dia tuamkan dahi Sophia, nak kurangkan panas badan. Perut Sophia diusap, rasa sayang melimpah ruah. Banyak yang Sophia lalui sepanjang pregnancy. Muntah, gusi and hidung berdarah, kurang selera makan and kerap kena selsema... Sian dia... Nak tolong dia tak tau.. doa and jaga je lah..

"Xav....."suara lemah Sophia memanggil.

"Ye sayang...you okay? Tak larat lagi? Makan eh? I suapkan?" Sophia geleng. Tak selera nak makan.

"You kena makan sayang...sian baby dalam perut,mummy dia tak makan lagi?" Lembut dia memujuk. Sophia hanya pandang wajah suaminya.
"You tak kerja?"

"I ambik cuti sampai esok...takkan I nak tinggalkan you macam ni kan?"

"Takpe...you pergi je kerja...Mak salmah boleh tengokkan I"

"Taknak...I nak teman you" mulut dia mencebik. Manja! Sophia gelak. Tak padan nak jadi daddy kan!

"Nak hug?" Manja dan mengada dia masa sakit dah datang. 

Xavier senyum lebar. Of course la boleh, sayang dia mintak apa pun boleh! Dia baring sebelah Sophia and jadikan lengannya bantal Sophia. Dia peluk erat Sophia. Badan dia dah kurang sikit bahang, alhamdulillah...

"Sayang...makan eh? I mintak Mak Salmah buatkan bubur untuk you" dia masih memujuk. Sophia mula cair dengan Xav, dia angguk. Terus Xavier turun bawah ambikkan bubur kat dapur. Pak Abu dan Mak Salmah tengah bersembang.

"Dah okay ke puan, tuan Xavier?"

"Dah pak Abu, panas dia dah kurang sikit dah. Ni saya pujuk dia suruh makan sikit, kejap lagi nak makan ubat"

" Iyelah tuan...biasalah tu orang mengandung. Banyak dugaan, sakit dia tanggung. Kita suami ni kena la faham, bukan mudah nak bawak anak ni. Jaga hati dia elok2, kadang2 memang emosi dia tak stabil sangat"
Panjang lebar dia memesan.

Xavier angguk. Betul jugak...

"Mak Salmah bukan nak masuk campur, bukan jugak nak bagi tuan rasa bersalah...tapi masa tuan sibuk dengan kerja pejabat dulu, puan banyak menangis. Mak Salmah nampak dia menangis bila tuan lupa temu janji dengan dr bulan lepas. Lama dia berkurung dalam bilik.. banyak kali jugak hidung dia berdarah..sampai mak Salmah sendiri takut tengok banyak darah keluar"

Xavier terdiam. Rasa bersalah mula menusuk hati. Dia akui, dia sibuk sangat sampai Sophia terabai.. anak dia terabai, apa jenis suami dia ni?

"Saya nak mintak maaf dengan Sophia mak Salmah, pak Abu... Saya janji nak jaga dia lepas ni baik2"

"Bagus lah tuan...lagi satu, kalau dia mengidam, tuan usahakanlah dapatkan apa dia nak. Pak Abu boleh tolong. Tuan bagitau je. Kesian dia kempunan nak makan. Orang Melayu kata, nanti anak lahir air liur meleleh.."

Terbeliak mata dia. Air liur meleleh?!!
Terus dia angkat dulang berisi bubur naik atas cepat2. Mak Salmah tampar lengan suaminya.
"Apa abang cakap macam tu?"

"Saja ler Salmah oii...seronok kenakan budak mat salleh ni" mereka bersama sama tergelak.

"Sayang!'

Xavier terpa masuk. Tersentak badan Sophia terkejut.

"Sayang nak makan ape? Meh I belikan" dah kenapa Xav? Sophia yang masih mamai2 penangan ubat kerutkan dahi.

Shining Armour [COMPLETED]Where stories live. Discover now