47 : forever

3.9K 110 19
                                    

[Few years later]

"Mummy! Tengok kak Ai dengan Av ni! Diorang kacau kitorang!" Jeritan kecil budak lelaki comel, bermata hitam pekat dengan rambut keperangan memenuhi ruang rumah.

"Ai, Av.. jangan usik adik. Mummy nak masak ni." Sophia hanya melaung dari dapur. Dia sibuk menjaga masakan. Nak cari hangus?

Dalam dia memasak, suara anak2nya makin riuh di ruang tamu. Si kakak kalau mengusik adik, memang tiada ampun lagi. Habis-habisan dia kenakan. Yang heroes pun, manja sangat. Asyik nak mengadu je kerjanya. Tak boleh jadi ni, dah la hubby takde. Xavier pegi hantar Andrea sekeluarga ke airport. Diorang nak balik Italy.

"Luth, Seth...sini dekat mummy" Sophia panggil anak teruna dua orang dia. Tak sampai seminit, muncul dua budak lelaki berwajah muram, dengan pipi kemerahan akibat menangis.

"Kenape anak2 mummy ni? Kakak usik ke?"

Mereka mengangguk.
"Mummy....kak Ai took our robots and Av won't let us use the balls...and they scolded us". Luth, si abang mengadu.

"Did you ask it nicely from them?"

Mereka berdua menggeleng selepas diam sekejap. Sama la dua ni pun, keras kepala boleh tahan. Nakal pun ya ampun. Nak terbalik rumah!

"Kenapa kakak marah?" Lembut dia bertanya.

"Because Luth and I taknak kemas mainan kitorang." Makin menunduk mereka berdua. Sophia rendahkan badan supaya sama tinggi dengan mereka.

"What mummy and daddy said after you both main dengan toys?"

"Kena kemas lepas main"

"Yes my dear, kakak2 awak bukan suka2 nak marah. Diorang nak awak berdua be responsible for your action. Faham tak?" Pipi kedua anaknya diusap sayang.

"Yes mummy. But Seth kecik lagi, and kakak selalu marah Seth and ambik toys. Seth tak suka...." Si bongsu merungut. Sophia hanya ketawa.

"Siapa kata Seth kecik lagi? Luth dengan Av kan sama umur dengan Seth? Okay,macam ni. Mummy nak tanya. Which one more important? Toys ke..kakak?"

Luth dan Seth termanggu. Comel tengok dahi mereka berkerut-kerut nak bagi jawapan. Sophia sabar menunggu. Bagi dia dan Xav, parents kena jadi air. Which means, kena selalu tenang and tau nak handle problems. Bukan maksud tak boleh marah langsung, but instead of marah kat budak2 yang belum tentu faham, better jadi role model. Bagi diorang peluang nak reflect their action. That's a better way of education.

"Kakak..."

"Yup, so..." Sophia peluk Luth dan Seth rapat pada dia, "sayang kakak kan? Pegi cakap sorry okay?"

"Okay mummy!!!" Pipi kiri dan kanan Sophia dicium sebelum berlari berjumpa kakak2 mereka. Sophia hanya menggeleng, macam2 karenah lahai~

"Mi amore...."

Tersentak sikit bahu Sophia. Xavier tersengih bersalah. Selalu kejutkan isteri comel dia ni kan?

"Hubby? Bila balik? Tak dengar bunyi kereta pun?" Suaminya disalam. Xavier membalas dengan ciuman di dahi Sophia. Isterinya ditarik ke dalam pelukan.

"You're such a great mom, sayang. I'm so proud of you." Sophia gelak2 sambil balas pelukan. Tak lama, pelukan dirungkai.

"Ala...five minutes more la sayang.." Xavier membantah bila pelukan diregangkan.

"Aiipp, sayang nak mandi. Berpeluh, berlengas habis ni lepas masak. Nanti eh?"

"Peluh sayang wangi.." Xav still peluk ketat2 Sophia, tanak lepas. Wangi apa peluh Sophia? Bau parfum pun remain dekat leher dan badan.
Seksi what?...

Shining Armour [COMPLETED]Where stories live. Discover now