الفصل الثالث والعشرين((( زفاف غير تقليدى...!)))

10.7K 252 7
                                    

الفصل الثالث والعشرين ((( زفاف غير تقليدى...! )))

في صباح يوماً جديد اخترقت اشعة الشمسُ الذهبيةِ غرفته تعلمهُ ان يوماً جديداً قد بدأ اطلق هاتفه الرنات معلنناً عن مكالمة هاتفية، نهض وهو يتثأب بكسل وامسـك بهاتفه ليجده " حمــزة " ....

:
الو حمزة....
...
اجابه بصوت به فحيح انكسار وحزن ليس كأن شقيقتهُ الوحيدة ستتزوج اليوم :
الو يا آدم انت هتيجي امتى...؟!

..

اجابه وهو ينهض قليلاً عن الوسادة بـنوم :
امممم،،، تعالي هنا نتجهز عندى ونروح القاعة سوا ماشي...؟!

..

هتـف وهو يحك ذقنه بتفكير وخبـث :
ماشي جايلك  ،، بقولك ايه انت هتجيب رنيــم...؟!

..

نظر للفراغ بـتعمق وامسك بـمقدمة رأسه وهتف بـغموض :
ايوه هجيبها....

..

اردف بسرعة وثبات وهو ينظر لأشيائه :
ماشي يا آدم  ،،  مسافة السكة....

.....
اغلق المكالمة ونهض بملابس بيتية وهي " فانلة " سوداء تبرز عضلاته بقوة و شورت قصير ابيض وشعره غير مهندم ونزل الدرج يمسك بعلبة كبيرة و يمط جسده بكسل وجدها تجلس علي السفرة وتضع عليها علبة من " المربي " و " توست "

وتمسك بقطعة من التوست مغطاه بالمربى تأكلها بتلذذ وترتدى تيشيرت زيتي و بنطال قصير اسود و شعرها الكاحل علي ظهرها نائم بأريحيا كانت رقيقة و فاتنة حقاً....

تحمحم بجدية وهو ينظر لها بحب :
احم،، رنيـم...

..

نظرت له ولكنها اخفضت بصرها بسرعة شديدة واشتعلت وجنتاها خجلاً من مظهره المثير وضع العلبة امامها واردف وهو ينظر لوجنتاها وشفتيها الكرزية الوردية بعشق :
دول حاجات ليكي عشان النهاردة فرحَ " ميرنا " اخت " حمزة " صاحبي وعايزك تكوني ملكه،،.و زى اي مناسبة الميكب ارتيست والكوافير هيوصلك الساعة 5 بعد العصر،،، اااه وياريت متطلعيش من اوضتك عشان حمزة جاي هنا وكمان قولي لـ طنط خديجة لو عايزة تيجي.....

...
غضبت قليلاً من ذكر اسم " ميرنا " لأنها تعلم كم هي مغرمة بآدم ولكنها ستتزوج الان؟! ولكنها شعرت بالسعادة من جملته " عايزك تكوني ملكه " ،،، و " ياريت متطلعيش من اوضتك عشان حمزة جاي هنا " ايعقل انه يشعر بالغيرة عليها من صديقه؟! مجرد الفكرة فقط اسعدتها!

............................_________________.....................
في فيلا الجوهرى

:
هو انتي مبتفهميش قلتلك مش عاوزة روچ بينك !!!
كانت هذه جملة " ميرنـا " التي ألقت بـ مستحضر التجميل " الروچ " لأنها تريده باللون الاحمر لا البينك!

..
زفرت " الميكب ارتيست " وتدعي " احلام " بمـلل من تلك المتعجرفة اوف اوف :
حضرتك الفستان وبقيت الميكب أب مش هينفع معاهم الاحمر لازم بينك...

 آدم _ Adam حيث تعيش القصص. اكتشف الآن