7. Ustaz

877 80 11
                                    

Pada keadaan apa kita tahu yang kita boleh percaya kepada sesuatu?

Seperti jam yang tergantung di dinding, kita letakkan kepercayaan kita kepadanya untuk membuat penentuan untuk hidup kita. Kita tidak perlu pandang keluar tingkap untuk tahu siang atau malamnya langit, kita juga tidak perlu risau akan mula atau akhirnya masa pada waktu peperiksaan. Selagi kita lihat jarum saatnya berdetak, pada keadaan itu kita percaya kepada jam.

Lalu pada keadaan apa yang membuat kita percaya kepada manusia?

Mata Mawaddah tertumpu kepada mata pensel yang menyentuh permukaan kertas jawapan. Ia waktu yang genting bagi kebanyakan pelajar di dalam dewan tersebut. Namun Mawaddah seolah-olah tidak terganggu dengan setiap bunyi detik jarum saat di hadapan. Dia menjawab soalan percubaan UPSR dengan tenang dan teliti. Semuanya seolah-olah tidak menjadi masalah buatnya.

"Haish," keluh Mawaddah sambil mencapai pemadamnya. Dia tersilap mengeja perkataan dalam jawapan subjektif kertas Sains ini. Bahagian yang tersalah tadi dipadam pantas. Walaupun dia kelihatan seperti tidak menghadapi banyak masalah ketika menjawab, dia juga berdebar seperti orang lain.

Tuk, tuk, tuk.

Mawaddah mendongak ke arah pemilik jari telunjuk yang mengetuk mejanya. Dia tergamam, menyangka dia telah melakukan apa-apa kesalahan sehingga dikesan oleh salah seorang guru pengawas.

Ustaz Kamal.

Tuk, tuk, tuk.

Ketukan jari ustaz kini tepat ditunjukkan pada satu ruang jawapan yang telah siap diisi dalam kertas jawapan Mawaddah. Mawaddah mendongak sekali lagi ke arah Ustaz Kamal. Keliru.

Dewan tersebut besar. Cukup besar sehingga jarak antara meja pelajar tidak memungkinkan mereka mendengar sebarang bunyi halus seperti ketukan jari Ustaz Kamal. Ia sebenarnya bukan dewan yang sebenar, tapi bilik-bilik darjah yang boleh dilipat dinding pemisahnya. Setelah dialihkan pemisahnya, bilik-bilik darjah itu membentuk dewan yang panjang.

Ustaz muda tersebut tersenyum manis kepada Mawaddah. Dia mengisyaratkan anak matanya ke arah kertas jawapan Mawaddah. Jarinya masih belum berganjak dari situ.

Ruang jawapan itu lagi. Mawaddah mengerutkan dahi lalu merenung ke arah ruang jawapan tersebut.

"Oh," bisiknya.

Rupa-rupanya ustaz sedang tegur yang jawapannya salah. Mawaddah terlepas pandang akan jawapan tersebut. Dia menggaru kepala sambil tersengih ke arah ustaz, lalu memadamkannya. Ustaz Kamal pula meneruskan langkahnya ke depan dewan.

Senyuman dan pergerakan Mawaddah mati saat lelaki itu melangkah pergi. Belakang badan lelaki tersebut ditenungnya. Perasaan keliru dan serba salah bercampur aduk dalam jiwanya. Dia tidak tahu kenapa ustaz berbuat baik dengan menolongnya, walaupun ia melanggar peraturan peperiksaan. Pada waktu itu, Mawaddah langsung tidak berasa bersyukur. Dan tidak juga marah.

Perlakuan Ustaz Kamal tadi benar-benar mengingatkannya pada seseorang.

Dia tidak tahu apa yang mendorong tindakan orang dewasa sehingga mereka sanggup berbohong demi melakukannya. Mungkin dalam dunia orang dewasa, perbuatan baik sukar difahami sehingga mereka terpaksa melakukannya secara sembunyi-sembunyi.

Seperti mak yang menolong Hazlan.

Seperti Ustaz Kamal yang menolongnya.

Seperti ayah yang memasukkan duit ke dalam beg mak.

Mawaddah merenung kertas jawapannya. Bagaimana agaknya dirinya ketika dia dewasa nanti? Barangkali dia juga akan berbohong bila melakukan kebaikan.

Nota Buat Mawaddah (Mawaddah Ilmi Ingin Pulang)Where stories live. Discover now