6 tahun kemudian....
AIR MATA yang mengalir dibiarkan basah di pipi.Matanya merenung lama wajah wanita yang terlalu disayanginya selama bertahun-tahun.Hatinya berasa sungguh sayu melihat keadaan isteri tersayang yang sudah 4 tahun terlantar di atas katil di hospital.
"Sayang,selamat ulangtahun perkahwinan kita yang ke 6 tahun.I love you sayang!Abang doakan sayang cepat sembuh tau.Nanti boleh abang bawak sayang jalan-jalan kat tempat favourite sayang.Abang dah lama tak jejakkan kaki ke sana tau."kata Nashriq.Air mata yang mengalir semakin deras mengalir di pipi.Sayu sungguh hatinya rasa!Tambahan pula hari ini merupakan hari istimewa untuknya dan isteri tersayang.
"Nash,tak nak balik rumah ?Rehat lah dulu.Biar ibu yang tunggu Huda." kata Fatma.Kasihan dia melihat anak lelakinya begitu.Sinar keceriaan di wajah anaknya sudah lama menghilang semenjak menantunya koma beberapa tahun yang lalu.
"Budak tu mana ?" soal Nashriq.
"Alya?Kak Laila tolong jagakan."
Nashriq tersenyum sinis.
"Budak tu menyusahkan kita je!Baik hantar dia ke rumah kebajikan!" kata Nashriq.Fatma mengucap panjang.
"Budak yang kau benci sangat tu anak kau Nash!Lahir dari perut isteri kau!Kenapa Nash bencikan dia sangat?" soal Fatma.
"Dia punca Huda jadi macam ni!" tegas Nashriq.Jarinya mengelus lembut pipi Huda.
"Istighfar Nash!Semua yang jadi ni bukan sebab Alya tapi Allah yang tentukan.Ini ujian untuk Nash sebagai suami dan ayah!Nash kena faham!" kata Fatma.Kadang-kadang dia geram juga dengan sikap dingin Nashriq terhadap cucunya,Alya.Budak 5 tahun tu masih kecil lagi.Tak tahu apa-apa!
"Sudah lah!Kalau ibu datang sini sengaja nak menyakitkan hati Nash,baik tak payah!"tengking Nash.Langsung tiada sekelumit pun perasaan bersalahnya terhadap Fatma.
"Nash,pergi lah balik.Ibu tau Nash tengah serabut.Tak apa sayang,biar ibu yang jaga Huda." kata Fatma dengan penuh lemah lembut cara percakapannya.Sikit pun dia tidak mengambil hati dengan sikap anaknya itu walaupun sering ditengking.Dia faham benar mengapa Nashriq jadi begitu.
"Hm.." Nashriq menundukkan kepalanya.Dia bangun dengan perlahan dan kemudian sempat menoleh ke arah ibunya yang membelai lembut rambut Huda.Nashriq berasa sebak dan terharu.Walaupun dia sering menengking ibunya,tetapi wanita tua itu tidak pernah merajuk dengannya malah ibunya itu dengan rela hati membantunya menjaga Huda.
Allahu!Adakah aku anak yang derhaka terhadap ibu?Ampunkan aku Ya Allah!
"Ibu!Maafkan Nash ibu!Nash dah banyak buat dosa dengan ibu!!Ampunkan Nash ibu!" Nashriq terus memeluk kuat kaki ibunya.Dia meraung sekuat hatinya.Dia baru tersedar!
Rasa sebak yang mula menghurung hati Fatma membuatkan dia juga turut menangis apabila melihat anaknya menangis meminta diampunkan.
"Nash,ibu dah lama maafkan Nash.Ibu faham kenapa Nash jadi macam ni.Sudah lah sayang,jangan menangis lagi." pujuk Fatma.Dia meminta Nashriq bangun.Lalu,Fatma mengelap air mata di pipi anaknya itu.
"Sudah.Pergi lah balik.Rehat secukupnya.Jangan lupa solat." pesan Fatma.Nashriq mengangguk.Sebelum dia keluar,Nashriq sempat memandang Huda.
"Sayang,abang balik dulu.Ibu ada temankan sayang tau.I love you sayang." ucap Nashriq.Fatma yang mendengar ucapan itu turut merasa hiba.Kasih sayang anaknya itu tidak pernah berkurangan untuk menantunya.
Ya Allah sembuhkan lah Huda!Kembalikan lah keceriaan anakku!pinta Fatma yang setiap hari mendoakan yang baik-baik untuk anak dan menantunya.
YOU ARE READING
7 SYARAT CINTA!
RomanceEllaina terpaksa akur apabila dia bakal dijodohkan dengan lelaki yang berstatus suami orang.Pada mulanya,Nashriq melayan Ellaina dingin,namun apabila gadis itu menetapkan 7 syarat semuanya berubah.Perlahan-lahan cinta mula berputik di antara mereka...