AIDIL merasa gelisah dan tidak senang duduk sejak kedatangan bekas kekasihnya,Shella.Tidak tahu sebab apa,hatinya bagaikan meronta-ronta mahukan Shella semula dan berasa menyesal kerana bersikap kasar dan sombong semasa Shella datang ke rumahnya.
Dan hari ini Aidil terpaksa menurunkan egonya untuk berjumpa dengan Shella.Dia mahu mengajak Shella berkahwin dan meminta maaf kerana telah bersikap kasar dengan perempuan itu.
"Sayang !I minta maaf sebab I layan you macam sampah.Tapi lepas tu I menyesal.Tiap malam I ingat you je sayang." kata Aidil.
Shella tersenyum gembira.Menjadi plan aku !
"I nak kahwin dengan You,Shella .Please jangan reject I lagi."
"Tapi bukan You ke cakap yang You takkan kahwin dengan I sampai mati."
"Tu hari tu.I tak sedar.I ego."
"Maafkan I ?"soal Aidil.
"You still sayangkan I ?"
"Yes.I love you sayang !"
"So much ?"soal Shella lagi.
"I love you so much Shella !Kalau tak,I takkan berdiri depan You sekarang." kata Aidil.
"Okay,tapi..kita tak boleh hebohkan perkahwinan ni.Family You pun tak boleh tau.Termasuk lah family I."
"Tapi kenapa ?"
"Kalau You nak kahwin dengan I,please jangan banyak tanya."kata Shella.
"Okay-okay.I janji I akan sayang You,jaga You dan tunaikan segala apa permintaan You."
Shella tersenyum sinis.
'Eleh,macam lah kau mampu sangat'"EH Kak Fiya pun ada !" kata Ellaina sebaik saja dia berdiri di muka pintu.Dia gembira melihat Afiya berada di situ.Terubat juga rindunya pada wanita itu.Ellaina tidak pernah membenci Afiya kerana dia sudah menganggap wanita itu kakak kandungnya sendiri.Dia terlalu sayangkan Afiya.
"Ell,duduk dulu.." kata Khadijah.
"Kenapa Ell tak bagitau mak ?" soal Khadijah.Matanya merenung lama mata anaknya itu.
"Bagitau apa ,mak?"Ellaina tidak faham.
" Tak payah berpura-pura lah Ell."kata Afiya.
"Kamu tahu kan suami kamu tu dan Fiya pernah berkahwin !"
"What ?!" Ellaina hampir terjerit.
"Tak ..tak..Apa mak cakap ni ?Apa yang mak merepek ni ?Apa ni Kak Fiya ?"
"Cukup,Ell !Sanggup Ell buat sepupu sendiri macam ni!Kak Fiya ni sayangkan Ell macam adik kandung sendiri tau tak!" kata Khadijah.
"Mak,Kak Fiya dan abang Nash tak pernah berkahwin !Kak Fiya please jangan reka cerita."
Afiya memandang tajam ke arah Ellaina.
"Yes.Abang Nash dan Kak Fiya pernah ada hubungan.Tapi mereka dah putus.Abang Nash dah lama bagitau hal ni."
"Ouh,jadi sekarang ni Ell lebih percayakan suami Ell lah ?"
"Yes !Ell tahu dia jujur !Mana boleh dia kahwin dengan Kak Fiya sedangkan masa tu dia bercinta dengan Kak Huda .Ell tahu suami Ell seorang lelaki yang setia."tegas Ellaina.Dia tetap pertahankan suaminya.
"Ell..jangan tengok luaran..." Afiya tersenyum sinis.
"Ell tahu tak Kak Fiya pernah mengandungkan anak Nashriq?Mereka ada anak,Ell !"kata Khadijah.Bersungguh-sungguh benar dia mempercayai anak saudaranya itu.
" Kak Fiya..kalau tak boleh move on,tak perlu buat 'drama'.Ell tak suka."Ellaina menyindir Afiya.
"Ell !" jerit Khadijah.
"So,mak nak suruh Ell buat apa ?" soal Ellaina.
"Suruh Nashriq kahwin dengan Fiya dan....ceraikan Ell." kata Khadijah.
Ellaina terus memandang emaknya.Dia tergamam.Emak sendiri meminta dia diceraikan ?
"Apa ni mak ?"
"Ni anak mak tau.Kak Fiya tu anak saudara mak je." kata Ellaina.Dia mula terasa mahu menangis.
"Mak pun sayangkan Fiya.Mak long amanahkan mak supaya jaga Fiya baik-baik."
"Tu bukan alasan mak.Ni soal hati mak.Ni soal hati Ell mak."
"Tapi Ell,tolong lah kesian kan anak mereka tu."
"Ell tak nak.Ell takkan minta cerai !" tegas Ellaina.
"Kalau Ell sayangkan mak,tolong dengar cakap mak."
"Kalau betul diorang pernah berkahwin,mana bukti ?Bagi bukti !"
"Mana anak diorang ?Tunjuk pada kita dulu !" kata Ellaina.Dia tidak akan mempercayai sesuatu perkara tanpa bukti.Lag-lagi sekarang adalah zaman fitnah berleluasa.
"Dah lah,mak.Ell balik dulu." kata Ellaina.Dia terus menyalami tangan emaknya dan keluar dari rumah dengan hati yang terlalu sakit.Dia amat sedih dan kecewa dengan sikap emaknya yang terlalu mempercayai orang lain berbanding anak sendiri.Afiya tu bukannya anak kandung maklong nya pun.Mak long mengambil Afiya sebagai anak angkat setelah 10 tahun hidup berumah tanpa dikurniakan seorang anak.
YOU ARE READING
7 SYARAT CINTA!
RomanceEllaina terpaksa akur apabila dia bakal dijodohkan dengan lelaki yang berstatus suami orang.Pada mulanya,Nashriq melayan Ellaina dingin,namun apabila gadis itu menetapkan 7 syarat semuanya berubah.Perlahan-lahan cinta mula berputik di antara mereka...