دخل البيت وراح لأوضتها..كانت فى حضن أختها وبتعيط إتنفضت فى مكانها لما محمد فتح الباب على آخره...بلعت ريقها بخوف لما شافت الشر فى عيونه...
محمد بغضب:"موبايلك فين؟"
مردتش عليه لإنها كانت خايفه من إللى ممكن يعمله...
محمد بعصبيه:"بقولك موبايلك فين؟"
نهى:"تحت المخده."
راح أخد موبايلها من تحت المخده ....
محمد بتحذير:"حسك عينك أشوفك خارجه من باب الأوضه دى ، والموبايل ده مش هتاخديه خالص ، جوزك يبقى يجيبلك."
نهى بعدم إستيعاب مع فرحه:"حضرتك وافقت على صبر........"
محمد بغضب:"جلال ابن الحج محمود هييجى يخطبك بكره ، إجهزى."
نهى بدموع:"بابا بلاش عشان خاطرى ، أرجوك."
محمد:"إنتى تخرسى خالص ، فاهمه؟ إياكى يانهى أشوفك بس خارجه من الأوضه ، لما هتخرجى منها يا إما على جنازتك يا إما على بيت عدلك."
مريم وهى بتتدخل:"يابابا حضرتك ماكنتش كده أ..........."
محمد بعصبيه وهو بيقاطعها:"إنتى تخرسى خالص ماتتدخليش ، قومى روحى على أوضتك."
مريم:"بس........"
محمد بعصبيه:"بقولك روحى."
قامت من مكانها وخرجت من الأوضه....قفل الباب وراها وراح قعد جنب نهى ، وبيحاول ياخد نفسه بإنتظام...
محمد:"يعنى إيه بتحبيه؟"
نهى بدموع وهى بتبصله:"حضرتك بتقول إيه؟"
محمد:"بقولك يعنى إيه بتحبيه؟ مافكرتيش ليه قبل ماتحبيه؟ عقلك ده كان فين لما حبتيه؟ ليه ماحطتيش عليه مليون علامه إستفهام قبل ماتعشمى نفسك بيه؟ ، ليه سمحتيله أصلا يضحك عليكى بكلمتين؟ "
نهى:"يابابا أنا مش صغيره عشان يضحك عليا ، صبرى شخص كويس أوى ومحترم ومستعد يحطنى تاج فوق راسه."
محمد:"ده مش متعلم ، مادخلش مدارس حتى ، هيذاكر لأودلاه إزاى؟ هيبقى فاهم المواد بتاعتهم إزاى؟ هياخد باله من عياله إزاى؟ مستوى التفكير بتاعكم إنتوا الإتنين مختلف هتبقي إنتى أعلى منه ، مع الأيام هيزعل وهيحس بفرق كبير بينكم حتى لو مش هيبينلك ده ، الراجل عمره مايحب الست إللى أعلى منه أبدا ، ودى حته موجوده فى أى راجل عمرها ماتتغير ، هيكرهك وهيكره عيشته معاكى ، حتى لو هو إيه برده هيحس بفرق كبير، أنا رفضته عشانك مش عشانى ، أنا رفضته عشان ماتبقيش ترجعيلى البيت بعيل على كتفك."
نهى:"بس يابابا صبرى مش كده ، صبرى متعلم مش شرط يكون التعليم إللى على بالك ، فى الزمن ده مش هتلاقى واحد زيه أبدا ، الزمن ده هتلاقى كتير متعلمين بس فى منهم إللى بيعمل حاجات حرام ووحشه ، فى ناس مش متعلمه زيه بس يعرفوا حدود ربنا ، ممكن واحد مش متعلم يحافظ على الإنسانه اللى معاه ويحطها جوا عينيه ، وممكن واحد متعلم يروح يخون إللى معاه ، مش مقياس يابابا ، التعليم عمره ماكان مقياس."
أنت تقرأ
أنتَِ نوري
Lãng mạnفتاة مسكينه مغتربه ، تبحث عن عمل وسكن لها ، وعندما وجدت الفرصه المناسبه ، ذهبت سريعا لها ... كذبت دون أن تشعر... كذبة غيرت مجرى حياتها.... عينيه سحبتها إلى دنيا الخيال... أحبته ، أحبها بشده...ولكن! إذا إكتشف كذبها ماذا سيحدث؟؟ وماذا سيحدث لها إن عل...