Jelita terdiam mendengar cerita Lan. Aaric dah lalui banyak benda."Tell me more," pinta Jelita.
"Makin lama, Aaric makin membiasakan diri dengan dunia mafia. Dia lakukan semua perkara mafia kecuali satu. Dia tak pernah sentuh perempuan," kata Lan.
Jelita memandang pelik. Lan perasan akan reaksi Jelita.
"Mula tu, kita orang fahamlah. Dia setia dengan kau.."
"Now you know me?" tanya Jelita.
"Kau tahu password pintu dia. Duh!" kata Lan dengan jengkel.
Jelita tertawa.
"Okey teruskan," pinta Jelita.
"Okey, dia tak pernah sentuh perempuan. Then attitude dia pelik. Dia rimas bila perempuan mula gesel dengan dia. Tuan Muzaffar sampai hantar perempuan dalam bilik Aaric masa Aaric mabuk. End up perempuan tu kena halau or worst, Aaric bunuh. Paling pelik, Aaric mula jadi nakal. Dia tak macam mafia yang lain. Dia nakal. Dalam mansion tu, musuh dia Aman a.k.a orang kanan Tuan Muzaffar. Kita orang tak tahu kenapa tapi Aaric suka menimbulkan punca pergaduhan," kata Lan.
"Macam serius aja. Orang kanan ayahanda dia tu," kata Jelita.
Lan tertawa.
"Tak adalah serius sangat. Aaric suka mendengki. Dia tuduh yang Aman tu partner gay Tuan Muzaffar. Tuan Muzaffar pernah rendam dia orang berdua dekat sungai selama satu jam. Puncanya dia orang asyik bergaduh. Benda remeh temeh je," terang Lan.
"Contohnya?" tanya Jelita.
"Aaric sengaja tumpahkan air dekat baju Aman. Dia letak gam dekat baju Aman then dia tolak Aman dengan Tuan Muzaffar. Peluang tu apa lagi, Aaric ambil gambar. Dia print besar-besar, lepas tu tampal dekat seluruh mansion. Itu punca dia orang kena rendam dalam sungai," terang Lan.
Jelita tertawa.
"Habis tu, Aman tak buat apa-apa?" tanya Jelita.
"Aaric takut lipas dan haiwan berbulu. So, Aman sengaja bela kucing. Aaric hampir nak bunuh kucing tu tapi dia tak boleh sebab terlampau geli," Lan tertawa.
Jelita mula berdekah.
"Tuan Muzaffar tak marah ke bila Aaric macam tu? I thought, mafia more to disiplin, tegas and what so ever," tanya Jelita lagi.
Lan mengeluh mengenang perangai Aaric.
"Pada mulanya Aaric memang macam mafia. Lepas tu tak tahu kenapa dia berubah jadi nakal. Main-main masa mission. Masuk meeting room tak ikut dress code yang ditetapkan. Tak reti ketuk pintu sebelum masuk. Annoying. Aku rasa, dia nakkan kepercayaan Tuan Muzaffar. Walaupun macam tu, dia sedikit sebanyak dah jadikan suasana lebih meriah. Kami berlawan dan saling melindungi antara satu sama lain seperti keluarga. Bukan macam ketua dan orang bawahan," cerita Lan lagi pada Jelita.
Jelita terdiam sekejap.
"Kenapa dia nak kepercayaan Tuan Muzaffar?" tanya Jelita.
"Kalau Tuan Muzaffar tak percayakan dia, tak mungkin dia mampu nak datang sini dan berjumpa dengan kau," kata Lan.
"Tuan Muzaffar tahu yang aku tinggal di sini?" tanya Jelita.
Lan menggelengkan kepalanya.
"Aaric kata dia pergi Bali padahal dia datang sini cari kau. Demi nak Tuan Muzaffar percaya, dia minta aku photoshop muka dia. Kononnya dia tengah bercuti. Sekarang cuti dia dah nak habis dan mission dia tak settle lagi," Lan tersandar di sofa.
"Mission? Bukan ke dah selesai? Dia dah jumpa aku," kata Jelita.
Lan memandang Jelita.
"Kau cuma salah satu darinya," keluh Lan.
YOU ARE READING
Medicine
Mystery / ThrillerJelita lahir dari keluarga yang senang dan hal itu menyebabkan dia sedikit sombong. Setiap hari hidupnya mengundang hasad dan dengki di hati yang lain. Namun, dia sendiri terkadang sengaja menjentik perasaan cemburu di hati orang sekelilingnya. Bagi...