'Wat doe jij hier?' vroeg ik verbaasd aan Ellen die aan de keukentafel zat. 'O eh, niks, eh, de krant lezen,' zei Ellen terwijl ze vlug de krant van de vensterbank pakte. Ik trok mijn wenkbrauwen op. Ellen durfde me niet aan te kijken, volgens mij. Ineens viel me de rode plek vlak boven haar linkeroog me op. 'Hoe kom je daaraan?' vroeg ik, wijzend naar haar gezicht. 'O eh, gewoon...' 'Geslagen door Jack?' 'Nee, eh, nee,' antwoordde Ellen onzeker. 'Een vriend van hem?' Ellen keek met geschrokken grote ogen aan. Toen stond ze op en liep vlug naar boven. Hoofdschuddend keek ik haar na. Het ging echt heel slecht met haar. Ik hoorde even later de douche. Daarna ging de voordeur open en kwam Jack binnenlopen. 'Waar is Ellen?' snauwde hij. 'Onder de douche, denk ik,' antwoordde ik. Jack sloeg de deur achter zich dicht en liep naar de douche. Hij bonsde op de badkamerdeur. 'Ellen!' Doe open!' Blijkbaar weigerde Ellen dat te doen want vele klappen op de deur klonken. Ik opende de deur naar de gang en luisterde naar wat Jack zei. 'Ellen doe godver de godver die deur open! ELLEN! NU!' Ellen negeerde hem nog steeds. 'Je weet wat ik kan regelen,' zei hij. 'Ik kan je heus wel nog meer dan een weekje laten werken hoor.' Toen stopte de douche en klonk een klik van het slot. Jack stapte meteen naar binnen en sloeg de deur achter zich dicht. Ik verstond niks van wat hij zei, maar op den duur klonk er heel hard gerinkel en een schreeuw van Ellen. Meer dan ooit vroeg ik het me af: WAT WAS HIER AAN DE HAND? Of wist ik het eigenlijk wel?
Ik pakte een bundeltje kleren en liep naar beneden om te gaan douchen. Ik smeet de kleren op de grond en knipte het licht aan. Toen ik de glazen deur naar de douche opende viel mijn blik op de aangerichte schade. Kapotte flessen, allemaal douchegel en shampoo op de vloer, de rekjes waar ooit flessen opstonden waren ingedeukt of op de grond gevallen... Ik bewaarde nog net mijn evenwicht toen mijn voeten het op de grond liggende glibberige spul raakten. Het bad vast grijpend voorkwam ik dat ik een been brak, of erger. Ik raapte een paar flessen op en smeet ze in het bad waar toch nooit iemand in zat. Daarna pakte ik de douchekop en spoelde al het douchegel en shampoo in het afvoerputje. Enorme bellen en veel schuim ontstond en hoewel ik het normaal geweldig zou vinden vroeg ik me nu alleen maar af hoe dit gekomen was. Had Jack de douche kort en klein geslagen? Had Jack iets naar de shampoo-rekjes gesmeten? Of... Had Jack Éllen naar de shampoo-rekjes gesmeten? Ik probeerde me voor te stellen hoe dat moest voelen. Was ze met haar rug ertegen aan geknalt? Met haar zij? Haar hoofd? Nee, ik stelde me aan. Waarschijnlijk had Jack dit gewoon met zijn vuisten gedaan, gewoon keihard tegen de rekjes aan geslagen. De douche was inmiddels erg heet geworden en vlug draaide ik de koude kraan helemaal open. Het water leek in een mum van tijd van 50 graden naar -10 te dalen en ik draaide de hele douche uit. Bibberend van de kou pakte ik een handdoek en droogde me af. Niet dat ik echt had gedouchet, maar gewoon voor het gevoel. Ik kleedde me weer aan en liep naar mijn kamer. Halverwege de trap hoorde ik ineens gesnik. Dat was Ellen. Aan het huilen op haar kamer. WAAROM? Had Jack inderdaad Éllen naar de doucherekjes gesmeten?? En voor ik het doorhad opende ik de deur van haar kamer. 'Ellen? Waarom huil je?' Ellen lag languit op haar bed en keek me met betraande ogen aan. Toen ging ze overeind zitten, maar het viel me op dat ze even haar ogen dichtkneep alsof ze ergens pijn had. 'Heb je pijn?' vroeg ik. 'Nee natuurlijk niet,' bitchte Ellen terug. 'Wat moet je hier?' 'Heeft Jack je geduwd?' 'Wat? Euh, hoezo? Hoe kom je daarbij, dat zou hij toch nooit doen en-' 'Hoe komt die ravage in de douche dan?' 'Welke ravage?' vroeg Ellen schijnheilig. 'Alle douchegel en shampoo lag over de vloer! Die rekjes waren helemaal kapot?' 'Oh!' zei Ellen, quasi verbaasd. 'Je kunt niet toneel spelen,' zei ik hard. 'Komt dat door Jack?' 'Nee, tuurlijk niet, hoe kom je daar bij, ga alsjeblieft weg.' Toen ging de deur achter mij open en Jack kwam binnen. 'Wat doe jij hier, Noa?' Toen zag hij Ellen en hij liep op haar af. Hij drukte een zoen op haar mond en maande haar weer tot liggen. 'Auw,' kermde Ellen ineens en ze drukte een hand in haar zij. 'Wat liefje,' zei Jack, gesmoord in een zoen. 'Nee, niks,' zei Ellen. Met half open mond keek ik verwonderd naar hun. De ene keer was Jack Ellen aan het uitschelden en de andere keer waren ze weer aan het zoenen. Ik begreep er helemaal niks meer van. Ik verliet de kamer en sloeg de deur achter me dicht.
JE LEEST
Terugval
Teen FictionStel: je bent 15. Je hebt geen ouders meer. Je woont alleen met je zus die een hekel aan je heeft. Je haat jezelf. Wat zou je doen? Noa koestert een grote haat voor zichzelf vanwege de ruzie die ze met haar moeder had voordat die omkwam bij een auto...