Det var ei jente som bodde i et hus som var hjemsøkt. Hvis man satt i stua, kunne man høre kontorstoler som kjørte rundt på egenhånd, dører som åpnet seg uten hjelp og lys som slo seg av og på. Jenta som bodde der hadde sagt at lillebroren henens sine leker hadde hatt et eget liv i huset. Biler kunne kjøre på egenhånd nedover gaten og helt ned trappen, bamser kunne bli flyttet på og man kunne høre skritt. I dag skal jeg fortelle historien om Toys R Us i Sunnyvale.
I 1970 ble det åpnet en Toys R Us butikk i Sunnyvale. Allerede fra dag børstet de ansatte alle hendelsene her som tull eller at bare noen prøve å skremme de. Tilslitt ble hendelsene i denne lekebutikken altfor mye for de, og de fant ut hele historien til tomta som butikken sto på. Etter dette skjønte de plutselig mer.
I 1844 flyttet Martin Murcphy til California med familien sin. På veien fra Main til California tok han med seg huset sitt. Han fikk med seg huset sitt revet ned. Dermed bygde han det opp igjen på et sted som nå heter Sunnyvale. Dette ble det første treramme huset i California, med over 20 rom i. I 1852 døde deres eldste sønn James, men samtidig ble en ny baby født i underetasjen som også fikk navnet James.
I 1880 kom en svenske som het Jan Jansen for å jobbe på gården, mot å få bo der. Han ble forelsket i datteren til huseieren sin som het Elisabeth, men hun ville ikke ha han. Hun ble sammen med William Taph som var advokat i stedet. Jan ble igjen på gården å jobbet, selv om at Elisabeth hadde flyttet. En dag sto han å hugget ved, da han kjørte øksa inn i benet sitt og blødde i hjel. Han var for langt unna huset til å kunne få hjelp.
Familien var en veldig viktig historie, siden de var de første som gjorde mye. De dyrket blant annet korn, de var de første til å ha gårdsutstyr og de første til å bygge trehus i denne delen av verden. I tillegg deltok de i kriger og ga masse penger til gode saker. Alle store sosiale eller politiske fester ble holdt i dette huset, og det var over ti tusen mennesker her med 3 dagers fester. Når det lakk gass i kjelleren og Fred Hoffmann som var en familievenn, ikke visste dette besvimte han og falt ned i kjellerbrønnen. Han lå der helt til han døde av gass forgiftning. Huset ble i familien i 100 år, og 6 generasjoner bodde her og døde her.
Huset ble revet ned i 1961, selv om det var fredet. Dette på grunn av sopp og brannfare. I 1970 så derfor en leketøyskjede muligheten til å bygge et varehus på denne tomten. Selvfølgelig Toys R Us. Allerede med en gang begynte de ansatte å oppleve rare ting.
De begynte å høre stemmer som hvisket navnet deres, og når de skulle svare eller se hvem det var, var de alene. Vaskene på badet skrudde seg på og de måtte sjekke badet ofte for å unngå oversvømmelse. Bamser og andre leketør fløy ned av hyllene sine, baller kom sprettende ned gangen og leker med lyd snakket, kjøre eller bevege seg. Uansett om de var av eller ikke hadde batteri. Når de ansatte kom på jobb om morgenen, var leker enten kastet på gulvet eller stablet på de rareste måtene. Huskestativene i ute-leke avdelingen gikk frem og tilbake, selv om ingen brukte de. Flere opplevde at de kunne høre hester som galopperte bortover gulvet.
En ansatt mener at han skal ha sett en mann med rare klær som vandret rundt i butikken. Da han gikk bort for å snakke med mannen, ble mannen plutselig borte. På hylle 15c, kan man lukte blomster og det var kanskje her hagen til familien stod?
De ansatte begynte å snakke til spøkelser for å si i fra at de kun var der for å jobbe, så de kanskje fikk være i fred. Når de ansatte måtte stå på stige for å rekke høyere opp kunne man kjenne et rykk i stigen, akkurat som om noen tok tak i den for å holde fast. Dørene kunne også åpnes og lukkes av seg selv og de hørte skritt i bygget. En gang slo høyttaler-systemet seg på og en hviskende stemme kunne si at herren gir og herren tar. Daglig leder for denne butikken måtte nekte de ansatte å gå inn på lageret alene, siden de kunne bli låst inn der.
Mange som jobber her har slutten, fordi de har vært så redde for denne ekle aktiviteten i bygget. En mann som hadde jobbet der i over 5 år kunne si at han ikke trodde på spøkelser, men at man kan høre noen hviske navnet ditt og at man kjenner lette berøringer. Leker faller også ned fra hyller og ting flytter seg foran øyene dine.
På natten brøt ungdommer seg inn for å leke med Ouija brettet, så de måtte starte med nattevakter i butikken. Daglige ledere ble ringt opp på natten, fordi at lysene gikk av og på hele tiden.
I 1979 var det et TV-program som heter Thats Incredible, hadde med seg synske Syvlia Brown som fikk sett gjennom alle avdelingene i butikken. Hun prøvde å få kontakt med Jan som da er den man mest ser, og fikk noen utrolige bilder av. Det viste seg at mannen snakket en blanding av både svensk og engelsk.
I 2018 ble Toys R Us kjeden lagt ned. Bygget står enda, men om Jan enda er der vet jeg ikke. Hele denne hendelsen beskrives som en vennlig poltergeist som liker å tulle eller leke med andre. Man sier det bare er Jan som har blitt sett, men det kan være lille James som døde også. Hvem vet?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det er ikke godt å vite hvordan det er i bygget den dag i dag, men jeg tror fortsatt at det finnes ekkel aktivitet der inne. Hva tror du?
KAMU SEDANG MEMBACA
Krimboken
Misteri / ThrillerDette er en bok som tar på seg en del krimsaker som forsvinninger, mord og drap. Hvis du liker krim, er denne boken perfekt for deg! Alle historier i denne boken er basert på sann historie 😱 Send gjerne inn tips med ulike saker du vil jeg skal skri...