Elisa Lam

5 1 4
                                    

Dette er en sak som slår veldig fast hos meg. Etter å ha sett en video om henne på Youtube, skjønner jeg ikke hva som kan ha skjedd med henne. Hva forårsaker den mystiske døden på Elisa Lam?

I dagens kapittel skal vi til Los Angeles der Elisa Lam ankom. Elisa Lam ankom 26.januar 2013 med Amtrak-tog fra San Diego på vei til Santa Cruz som en del av sin solotur rundt vestkysten. Turen skulle være et tilfluktssted fra studiene hennes ved University of British i Vancouver, hvor hun egentlig var fra.

Familien hennes hadde vært i mot at hun skulle reise alene, men den unge studenten var bestemt på å dra alene. Som et kompromiss sørget Elisa for å snakke med foreldrene sine hver dag på turen for å gi de beskjed om at hun var trygg.

Foreldrene hennes ble urolig da de ikke hørte noe fra datteren deres den 31.januar 2013, nemlig den dagen hun skulle sjekke ut av hotellet sitt Cecil. Elisa sine foreldre tok etter hvert kontakt med politidepartementet i Los Angeles. Politiet gjennomsøkte lokalene til Cecil, men kunne ikke finne henne.

Politiet slapp snart overvåkningsopptak som var tatt av kameraene på Cecil Hotel på deres hjemmeside. Det var her ting tok en vendig til det virkelig bisarre.

Hotellvideoen viste Elisa Lam i en av heisene på datoen da forsvinningen hennes opptrådte ganske underlig. I de pixelerte opptakene kan man se at Elisa går inn i heisen og trykker på alle gulvknappene. Hun går inn og ut av heisen og stikker hodet ut sidelengs mot hotellets gang i mellom. Hun kikker ut av heisen enda noen ganger før hun går helt ut av heisen.

De siste minuttene av videoen viser Elisa som står ved venstre side av døren og beveger hendene i tilfeldige bevegelser. Ingen andre ble tatt til fange på videoen, bortsett fra henne.

Offentlig reaksjon på den uforklarlige videoen krysset hele veien til Canada og Kina, der Elisa sin familie opprinnelig er fra. Den fire minutter lange videoen der Elisa sine rare heisepisode har samlet mange millioner visninger.

Bare to uker etter at videoen ble publisert av myndighetene fant en vedlikeholdsarbeider, Elisa Lams døde kropp flytende i en av hotellets vanntanker. Santiago Lopez som han het, oppdaget funnet etter å ha svart på klager fra hotellets lånetakere om lavt vanntrykk og en merkelig smak som kom fra vannet i kranen.

I følge sjefen for Los Angeles brannvesen måtte tanken, der Elisa sin kropp ble funnet tappes helt og deretter kunne åpnes fra siden, for å fjerne rammen hennes på fem fot.

Ingen vet hvordan Elisa sitt lik havnet i hotellets vanntank eller hvem som kunne vært involvert. Hotellpersonalet fortalte politiet at Elisa alltid ble sett av seg selv rundt hotellet.

Minst en person så Elisa rett før hennes død. I en butikk i nærheten som ble kalt The Last Bookstore. Eieren Katie Orphan var en av de siste som kunne se Elisa Lam i live. Katie husket at studenten kjøpte bøker og musikk til familien sin i Vancouver.

Da resultatene for obduksjonen kom ut, tjente det bare til å tenne flere spørsmål. Rapporten bekreftet at Elisa haddde konsumert en rekke medisiner, sannsynligvis for hennes bipolare lidelse. Det var ingen indikasjoner på alkohol eller ulovlige stoffer i kroppen hennes.

Akkurat nå er det ingen som vet nøyaktig hvordan Elisa Lam døde. Det vi vet er at den 21 år gamle canadiske høyskolestudenten sist ble sett på Cecil Hotel i Los Angeles den 31.januar 2013. Med den beryktede hotelovervåkningsvideoen som fanget de bisarre siste øyeblikkene før hun forsvant har bare fremkalt flere spørsmål enn svar. Helt siden kroppen hennes ble oppdaget i vanntanken den 19.februar, har hennes tragiske bortgang forblitt hylt av mystikk.

——————————————————————-

Hvordan syns du denne saken var? Hvordan går det med dere i disse corona tider? Vil du se videoen om Elisa Lam på Youtube, så kan du søke den opp der. Kan være litt ekkel, så advarer mot å se den hvis du ikke liker ekle ting.

KrimbokenOnde histórias criam vida. Descubra agora