BAB 23

165 1 0
                                    

"waaa cantiknya bilik diaaa abang" Dahlia kelihatan begitu tergamam melihat kecantikan bilik itu.. "hmm sayang ni.. biasa je.." iskandar menyimpan bagasi di tepi almari baju.. "this is my fav colour.. greyyyy" Dahlia merebahkan badannya di atas katil.. "serius la sayang? Warna grey sayang suka?" Iskandar tergelak kecil.. "ye la kenapa?"tanya Dahlia lalu bangun dari baring itu.. "nothing.. eh so macam mana.. hari ni, nak rehat dulu ke or nak pergi jalan jalan?" Iskandar duduk disebelah Dahlia

"Erm jalan jalan jom.. tapiiiii.. jalan jalan mini punya.. sebab letih la" jawab Dahlia.. "okey kalau macam tu.. kita solat jamak dulu.. lpstu baru kita pergi" iskandar bangun menuju ke bilik air untuk bersihkan diri..
***

"Abang kita nak pergi mana ni?" Tanya Dahlia yang sedang perhatikan iskandar memakai kasut.. iskandar melihat jam ditangannya.. "sekarang pukul 5.15.. hmm sayang nak jalan jalan mini je kan? So apakata kita pergi makan dulu.. alang alang perut dah lapar, abang tahu kedai yang sedap.. lepastu kita pergi pantai, kita buatla apa apa pun kat situ.. biasa kat situ ada jual layang layang.. nak? Lepastuuuu.. abang nak bawak sayang pergi satu tempat.." iskandar bangun lalu memipin tangan Dahlia. "Okey" balas Dahliaa..
***

"Macam mana abang tahu kedai makan ni sedap?" Tanya Dahlia yang sudah siap makan.. licin pinggan dahlia.. "abang kan kerja.. ada tu, abang pergi sana sini.. macam macam tempat.. so abang makan kat kedai.. sebab tu lah abang tahu.. untung tau sayang dapat abang.. pergi je mana mana, sayang dapat makan makanan sedap.. tapi sayangkan pernah jugak datang Terengganu kan.. takkan sayang tak makan" iskandar mula poyo.. "eleh poyo la tu tahu kedai makan sedap sedap.. sayang datang terengganu, sayang makan dekat cafe dia je.. perempuan manatahu mana bab macam ni.. biase lelaki je tahu bab lepak makan minum kedai ni" Dahlia minum minumannya..

Kring kring..
Telefon bimbit iskandar kini berdering, entah kali ke berapa.. "abang, dari tadi telefon tu berdering takkan nak biar jugak.. cuba jawab" dahlia pujuk iskandar.. "tak penting pun" balas iskandar tersengih. "Abang.. mana tahu ada kecemasan.. siapa call? Biar sayang je yang angkat senang" Dahlia hampir mencapai telefon iskandar namun iskandar cepat cepat mengambilnya. "Takpe.. abang jawab" iskandar pun tinggalkan Dahlia dimeja makan itu..

"Kau nak apa farah?"
"Tolong laa jangan paksa aku, aku tak pernah pun sentuh kau. Tolong.. kau kena faham, aku dah ada isteri, aku sayang dia, aku tak boleh nikah dengan kau, sebab tu bukannya anak aku"
"Dah, jangan call aku..tolong.. aku nak happy dengan wife aku.. im sorry farah kalau aku terkasar dengan kau"
***

"Sayang nk main layang layang tak? Abang belikan satu.. kita main sama sama" tanya iskandar.. dahlia memandang sekelilingnya, seronok betul mereka yang disitu main layang layang, rugi jugak kalau terlepas.. dah lah jarang datang sini.. peluang ni.. "boleh jugak, sayang nak warna merah.." jawab dahlia.. "aik tak nak kelabu ke.. bukan ur fav colour ke.." soal iskandar.. "abang ni.. takkan nak semua kelabu" dahlia menumbuk manja lengan iskandar.. iskandar tergelak kecil..
***

"Ha sayang tarik sikit sikit tali tu, jangan biar nanti jatuh.. " arah iskandar.. "macam mana? Tak reti lah abang.." dahlia tidak tahu bagaimana nak uruskan layang layang itu supaya dapat terbang elok.. iskandar tanpa buang masa memeluk badan dahlia dari belakang lalu memegang kedua dua tangan dahlia.. dia mengawal tangan dahlia ketika itu.. waktu tu dahlia sudah tidak dapat menumpukan perhatian dengan apa yang iskandar katakan.."macam ni.. kalau.." kata kata iskandar itu tidak dipedulikannya.. jantung dahlia berdegup kencang. "Dah, sayang pulak control sendiri.. abang dah ajar tadi.. dah faham kan?" Soal iskandar.. "haa? Apa? Tak dengar.. abang ada cakap apa apa ke tadi?" Tanya Dahlia yang mula sedar iskandar mula soalkannya..

"Abang cakap, dahlia pula control.." balas iskandar... "Eh dahlia tak pandai" jawab dahlia sambil melihat iskandar.. "tadi kan abang dah ajar.. tengok... Kan dah jatuh layang layang tu" jawab iskandar.. dahlia melihat kehadapan.. nampaknya layang layang dah selamat mendarat atas pasir.. dahlia melemparkan sengihan kepada iskandar. "Sorry.. abang.. apakata kita naik kereta kuda pulak.. macam best je.. jom" dahlia menarik iskandar menuju ke abang yang menjaga kuda itu..
***

"Seronoknya datang sini.. lepas ni, boleh lah datang sini lagi.." dahlia mendepakan tangannya sedang menikmati keindahan negeri Kuala Terengganu itu.. "ye ye.. abang rasa sayang dah boleh turunkan tangan tu.. tangan sayang halang pandangan abang.. abang pun nak tengok jugak apa yang ada kat depan.." perli iskandar.. "hehehe.. abang, tengok tu banyaknye gerai kat tepi tepi tu.. semua nampak sedap.. jom.. kita pergi beli nanti.. makan sikit sikit je.. minum sikit" pujuk Dahlia.. "ye lah yelah.. jangan tiba tiba bila balik nanti isteri abang bertukar gemuk sudah" iskandar menggelengkan  kepalanya..
***
"Dah cukup dah?" Tanya Iskandar yang membaws 2 minuman dan sedikit makanan berlidi.. "dah.. jom duduk kat bangku tu" ajak dahlia.. "abang tak larat la.. dahlia dukung boleh tak?" Iskandar cuba untuk bermanja dengan dahlia.. "dahlia mana kuat.. takpaaa.. dahlia tolak abang dari belakang" dahlia pun menolak iskandar..
***

"Abang, abang nak bawak sayang pergi mana nanti?" Tanya Dahlia yang tidak sabar itu.. "ada lahh.. waktu maghrib dah masuk ni.. kita pergi solat jamak dulu lah.. nanti balik rumah boleh thiiiiduurrrr terussss kan kan" ajak iskandar.. "ouhh okey" balas dahlia

Kerana SetiaWhere stories live. Discover now