"Is... iss.." panggil Dato Hadi.. "iss tenang.. InShaAllah baik baik saja tu.. is jom kita solat hajat semoga baby tu selamat dilahirkan" ajak Dato Amir.. "is tak sanggup nak tinggalkan Farah" jawab iskandar yang sedang mundar mandir itu.. Dahlia, Datin Damia, Datin Alia dan Nurin perhatikan sahaja Iskandar tu..
"Sayangnya iskandar pada dia" detik hati Dahlia.. sudah 3 jam menunggu kelahiran bayi itu.. beberapa minit kemudian keluar seorang doktor.. "tahniah encik dapat anak lelaki" iskandar terduduk gembira.. "boleh saya jumpa anak dan isteri saya sekarang?" Tanya Iskandar tidak sabar.. "buat masa sekarang kami tengah bersihkan bayi, nanti kami akan pindahkan isteri awak" jawab doktor
Dahlia terus tinggalkan ruang itu.. Nurin yang baru saja nak ikut temani Dahlia disekat Dato Hadi.. "bagi dia ruang" bisik Dato Hadi
"Sayang nk baby girl ke boy?" -Iskandar
"Boy"- Dahlia
"Kalau macam tu boy je lah sebab saya pun nk boy" - Iskandar
Dahlia teringat kenangan mereka dahulu..Air mata Dahlia mengalir laju tidak tahu hendak pergi ke mana..
Tiba tiba Dahlia terlanggar seorang lelaki
"Saya mintak maaf" ucap Dahlia berkali kali tanpa melihat siapa lalu pergi.. "leya!" Panggil lelaki itu.. Dahlia berhenti melangkah lalu mengesap air matanya laju. Lelaki itu menghampiri Dahlia.. Dahlia mendongakkan kepalanya melihat wajah lelaki tinggi itu.. "Qameel" nama itu disebut Dahlia. Qameel tersenyum
***
"Awak okey?" Tanya Qameel.. " okey" jawab Dahlia sepatah.. suasana di pondok itu riuh kedengaran kerana sorakan budak budak yang sedap bermain di taman permainan yang berhampiran dengan pondok mereka.. "siapa sakit?" Tanya Qameel.. "isteri is" terhenti Dahlia menjawabnya.. "isteri siapa?" Tanya Qameel tidak jelas mendengarnya.. "isteri kawan satu kolej saya dulu" tipu Dahlia.. "isteri orang sakit awak yang menangis?" Tanya Qameel lagi.. "isteri dia kawan rapat saya masa... sekolah.. menengah" tipu Dahlia lagi.. Qameel mengeluh akur dengan penipuan Dahlia.."leya kalau awak ada masalah ke apa, kalau perlu bantuan saya bagitahu saya" ujar Qameel.. Dahlia tersenyum.. "awak? Kenapa ada kat sini?" Tanya Dahlia.. "Adik saya, bersalin.. ni saya baru nak pergi tengok ni" jawab Qameel seperti tidak berkuasa untuk menceritakannya.. "saya tak tahu pun adik awak tengah pregnant sebelum ni" kata Dahlia.. Qameel ketawa.. "macam mana awak nak tahu.. adik saya pun awak tak kenal.. tapi tak penting pun untuk awak tahu pasal dia" jawab Qameel.. "kenapa pulak? Alang alang saya ada kat sini.. saya boleh kenal kenal" ujar Dahlia..
"tak perlu.. lagi pun saya kalau boleh tak nak jumpa dia.. tapi bila fikir balik walau kecewa mana pun saya dekat dia, saya tetap perlu tahu keadaan dia.. sebab dia adik saya..ni pun family saya tah tahu saya pergi jumpa dia.." ujar Qameel. "Kenapa kalau family awak tahu? Diorang akan marah?" Tanya Dahlia.. Qameel tersenyum.. "biar family saya saja yang tahu" jawab Qameel tunduk.. Dahlia terdiam.. serba salah.. "ouh sorry"
***"Is? Kau buat apa kat sini?" Tanya Qameel.. "sepatutnya aku yang tanya kenapa kau ada kat sini.. dia isteri aku.. kau?" Tanya Iskandar.. "is.. isteri?" Tergagap Qameel tidak percaya.. iskandar mengangguk.. Qameel meraup mukanya.. "aku datang nak melawat adik aku bersalin.. isteri kau bukan ke Dahlia?" Tanya Qameel bingung. Baru tadi dia borak dengan Dahlia. "ye lepastu? Dia yang kat dalam ni pun isteri aku" jawab Iskandar.. "siapa nama isteri kau tu?" Qameel inginkan kepastian.. Dalam hatinya dia sangat berharap yang adiknya itu bukan isteri Iskandar.. "Farah" jawab iskandar..
Qameel dengan perasaan marah membuak buak terus menyerang Iskandar. Banyak jugak penumbuk dilepaskannya.. "jadi kau yang mengandungkan adik aku?! Dasarr!" Tengking Qameel.. "encik sabar encik" pujuk seorang Doktor.. "Qameel, istighfar.. Qameel" Dato Amir juga cuba meleraikan mereka tapi gagal.. Dahlia yang baru saja sampai itu terkejut melihatnya.. "Allahuakbar.. Qameel dah.. berhenti.. Qamel.. Qameel!!! Stop!!" Tekan Dahlia.. Akhirnya Qameel berhenti.. "Ni yang awak kata istterri kawwann awak? Huh.." bengang sungguh Qameel.. "ouh rupanya tadi kau pergi lepak dengan Qameel lah kan waktu semua orang kumpul kat sini dengan bayi ni dan Farah.." Iskandar memandang Dahlia tajam..
YOU ARE READING
Kerana Setia
RomanceMengisahkan kisah cinta diantara Dahlia dan Iskandar dimana rumah tangga mereka diuji oleh dua orang ketiga, Farah dan Adam.. . "Kenapa Farah ada dekat sini?" -Dahlia "Dia isteri saya yang sah. Saya minta maaf" -Iskandar . "Kak Leya saya minta maaf...