Bab 10

181 3 0
                                    

"Dahlia! Dahlia!" Shafiee yang melihat Dahlia sudah datang ke cafe cepat cepat menghampiri Dahlia. "Ni telefon awak. Saya rasa awak kene letakkannya dalam beras.. sebab tu salah satu caranya untuk phone masuk air" shafiee menghulurkan handphone Dahlia. " Ouhh.. nanti saya cuba.. tq shafie.." Dahlia sangat terhutang budi dengan Shafiee.

"same same, bende boleh tolong, dok kang nok lok ork? Selagi boleh tolong kite tolong.. kalo nok mitok tolong nape nape gi ke, kabo je lah. Hahaha. Pahang dop?" Shafiee mula menggunakan loghat terengganunya. "Kenapa tetiba ada negeri Pahang? And dog? Awak mengata mereka ye?" Besar mata Dahlia.. Shafiee tergelak.

"Bukan pahang tu maksudnya faham.. faham, paham, terus jadi pahang.. terengganu biasanya pekat molek 'ng' dekat belakang perkataan.. satu lagi, bukan dog tapi dok.. tidak, tidok, terus jadi..?" Shafiee menunggu Dahlia menjawabnya. "Dok" balas Dahlia..  Shafiee mengangguk tersenyum.. "ouh gitu.. terima kasingg"balas Dahlia.. "eh laing pulok bunyi tu. Kang kene bahang di sek ganu kekgi." Berkerut dahi Shafiee.

"Saya gurau je lah.. sorry lah ye orang terengganu..mari lah ajar saya ni ha." Jawab Dahlia. masing masing ketawa.
"Hari ni saya balik tau. Semoga dapat jumpa awak lagi.." Dahlia berasa berat hatinya untuk tinggalkan tempat ni. "Awak dah ada phone lain? Bahaya takde phone nak jalan jauh." Risau pulak Shafiee.. "ada.. phone dari pejabat" Dahlia menunjukkan phonenya di tangan satu lagi. 

"Okeylah, awak pergi lah breakfast dulu sebelum pulang. Saya nak sambung kerja. Assalamualaikum" shafiee meninggalkan Dahlia disitu.. "waalaikumussalam" jawab Dahlia lalu pergi menuju ke meja makan.

"Uishh syapii!! Ada  makwe doh ye orw. Doh lah dop kabo!" Usik salah sorang kawannya. "Senyap lah mung.. kawang jee.. dia nok nikoh doh kekgi" jawab Shafiee selamba.. takkan dia nak simpan hati dekat orang yang dah nak jadi bini orang. 'Nasib Dahlia bagitahu awal, kalau tak aku mesti jatuh cinta dengan kebaikkannya dan kecantikkannya.' bisik hatinya.. Dahlia gelak kecil mendengar usikan kawan Shafiee itu
***

"Dahlia! Tunggu" Shafiee berlari menuju Dahlia yang sudah mahu masuk ke dalam kereta.. "hati hati jalan.. ermm kirim salam dekat bakal suami awak kalau boleh.. dann.. kalau nak bercuti dekat terengganu ni nanti, mari lah kat sini.. nak honeymoon ke?" Sempat lagi Shafiee mengusik Dahlia.. "mane ade.. awak ni. Okey InShaAllah.. sy pergi dulu ye. Assalamualaikum" Dahlia memasuki keretanya lalu meninggalkan chalet itu.

"Waalaikumussalam.. eh, adoiii.. nombor dia aku dok ingat nok mitok.. eh biar la, dia kan nok jadi bini orang doh kekgi.. jangan kacau hok orang laa! Mu nii.. "shafiee menampar pipinya.. 'nanti kalau jumpa, then dia nak bagi nombor phone dia, dia bagi lah.. kalau tak, takpe lah' detik hatinya

Kerana SetiaWhere stories live. Discover now