"Kuatnye makan.. makan untuk siape banyak sangat tu?" Tanya ibunya.. Datin Damia dan Dato Amir terkejut melihat anaknya makan begitu banyak.. "apa lah ibu ni, untuk kakak la.. tetiba rasa nak makan banyak, kakak rase lah kan sebab perut ni dah tahu kut yang kakak macam tak nak keluar lunch" jawab Dahlia selamba.. Datin Damia diam.. "entah entah anak aku pregnant kut" bisik hati Datin Damia.. "hmm.. kamu ni duduk sibuk kenyangkan perut kamu tu, si suami dah kenyang belum?" Tanya Dato Amir.. "eh haah laaa.. baru perasan dia tak turun lagi" tersengih Dahlia.. "tengok lah tu bang" berkerut dahi Datin Damia.. "jap Kakak panggil dia" Dahlia meninggalkan makanannya itu.. "abang, saya rasa lah kan kite macam nak dapat cucu je" kata Datin Damia.. "hesh awak ni, jangan berharap sangat takut orang kate apa tu... fake hope haa.. tapi kalau betul la, Alhamdulillah" jawab Dato Amir..
***
"Weyh Irdina jom lunch" Dahlia yang tiba tiba muncul ditepi meja Irdina itu telah membuatkan Irdina melatah terkejut.."hesh kauu niiii.. terkejut aku.. tibe tibe muncul.. awal lagi nii" irdina menjeling jam di dinding.. "ye kee, alaa jom laaaa aku lapar niii" pujuk Dahlia.. "eh eh dia nii,, mana boleh nanti aku macam curi tulang sebab waktu kerja aku tak kerja.. kau takpe lahhh kau tu anak bosszz" jawab Irdina.. "okey pasal tu kau jangan risau.. aku akan bagitahu ayah aku" balas Dahlia lalu mencapai beg tangan Irdina lalu mengangkat langkah keluar pejabat.. "eh beg tangan aku tu.. tunggu.. kalau ye pun tunggu laaa" Irdina mengemas mejanya secepat yang mungkin..
***"Weyh kau ni dah kenapa? Laju sangat jalan.. macam dah setahun tak makan.. biasa aku yang sibuk ajak kau lunch.. bukan main susah kau nak lunch dulu" perli Irdina.. " takdeee.. sekarang aku laparrr, aku nak makan.. baik kau senyap kalau tak kau yang aku makan" jawab Dahlia sambil memandang kawannya itu tanpa memandang kedepan tiba tiba terlangar sorang lelaki. Dahlia cepat cepat menunduk untuk mengambil handphone lelaki itu yang terjatuh.. nasib tak pecah "eh Allahuakbar sorry sorry.. mintak maaf encikk" "eh takpe takpe" balasnya.. Irdina menepuk bahu Dahlia acap kali.. Dahlia bangun lalu memandang lelaki itu..
"Eh abang buat apa kat sini?" Tanya Dahlia.. " laaa sayanggg rupanyaaa..? Abang ingat nak call sayang nak ajak lunch" jawab Iskandar.. "ouh.. kenapa tak bgitahu pagi tadi.. takkan sayang nak tinggal Irdina pulak.. okey.. kita makan sama je lah" balas Dahlia.. "eh takpeee.. korang boleh lunch same.. saya okey je.. sokayy.. saya pergi dulu ye lagi pun hari ni saya diet pulak hehe" irdina tinggalkan mereka berduaa..
***
"Abang saya lapar lagi lah boleh tak saya nak order makanan lagi?" Tanya Dahlia buat muka cute.. "boleh tapi awak nak simpan makanan tu nanti dekat mana ye? Perut awak ada ruang lagi ke?" Tanya Iskandar hairan dengan perangai isterinya itu. Dahlia mencebik. " haih merajuk pulak.. abang gurau je lah.. sayang order lah apa apa pun asalkan sayang kenyang" iskandar mencubit pipi Dahlia sambil berkata.. " kesayangan abang sorang ni"..Tiba tiba handphone Iskandar masuk satu panggilan.. serius jugak nampaknya muka iskandar..
"Sekarang? Okey nanti saya sampai" lalu iskandar menutup panggilannya.. "sayang abang ada hal.. abang mintak maaf banyak banyak ye sayang.. abang terpaksa tinggal sayang sorang sorang.. sayang okey?" Tanya iskandar serba salah.. "sokay,, nampak penting tu pergi lah" jawab Dahlia yang sedanag kawal perasaan kecewa..
***
"Akak saya nak bayar" Dahlia panggil seorang pelayan.. "kejap ye dik" pelayan itu mengambil resit Dahlia di kaunter.. "adik okey tak? Tak Sihat?" Tanya pelayan itu.. "okey.. pening sikit je.."
***Pintu bilik Dahlia diketuk irdina. "Masuk" laung Dahlia tidak larat.. "kau okey tak? Pucat muka kau" irdina meletakkan fail di atas meja Dahlia.. "aku rasa aku silap makan laaa.. aku termuntah tadii" jawab Dahlia sambil memincit mincit dahi.. "muntah? Aku rasa.." belum sempat Irdina nak bagitahu Dahlia terus berdiri.. "aku nak balik laa.. tak larat" Dahlia mencapai beg tangannya.. "kau taknak call suami kau ke?" Tanya irdina.. Dahlia yang tidak tahan menahan pening terus berpaut pada lengan irdina lalu pengsan.. " eh Ya Allah Leya.." Irdina cepat cepat panggil Dato Amir..
***
"Kakak, nak abah bagitahu is tak kakak ada kat sini? Or kakak nak surprise is nanti?" Tanya Dato Amir tersengih.. "ermm takpe nanti kkak bagitahu dia" jawab Dahlia lalu mengusap perutnya yang rupanya sudah hampir 3 minggu ada penginap didalamnya.. "Alhamdulillah kakak.. kakak jaga kesihatan elok elok ye.." kata Dato Amir. Dahlia terus mendakap ayahnya erat..
***
Dahlia menjeling jam ditangannya.. "mana is tak balik lagi?" Dahlia cuba membuat panggilan tak diangkat angkat,, pergi ke office dia takde,, tanya Nurin pun tak tahu kemana Iskandar..
Bip.. Dahlia melihat notifikasi Whatsapp.. MyLove❤️
"Abang tak balik hari ni.. tiba tiba ada pokok besar tumbang atas jalan.. jalan disekat.. sayang tidurlah, abang dah ada sewa bilik kat sini"
"Pulak" keluh Dahlia.. "dia pergi mana sebenarnya nii.."
***
"Abang, risau sayang.. teruk sangat ke tumbang tu?" Tanya Dahlia.. "sorry abang baru balik pagi ni.. semalam pihak bertanggungjawab tak dapat alih pokok tu, besar sangat.. nak potong tapi hujan lebat.. sayang tak merajuk kan?" Iskandar memegang tangan Dahlia.. "sebenarnya abang pergi ma... na" Tanya Dahlia.. "sekejap sayang abang nak jawab call" soalan Dahlia tidak dapat didengari Iskandar kerana munculnya deringan telefonnya..
***
Iskandar termenung sendirian dihujung katil memikirkan sesuatu.. Dahlia menghampiri iskandar.. "abang okey tak.. sayang nak abang cerita dekat sayang apa yang dah terjadi. Please jangan tipu sayang" Dahlia memegang tangan iskandar sambil menatap matanya.. iskandar mengeluh.. "tadi ada orang call abang, dia cakap yang kawan abang nak bunuh diri sebab ada masalah keluarga dekat satu bukit ni.. lepastu bila abang sampai abang nampak abang ermm.. abang farah dan farah.. dia tak perasan abang dah sampai sebab abang menyorok waktu tu sebab orang tu bagitahu jangan ajak sesiapa, so abang takut, abang menyorok.. abang cuba call kawan abang berkali kali waktu tu, lepastu tu, kawan abang cakap yang dia tak de kat situ.. so abang pun tinggalkan tempat tu.. otw tu, mcm yg abg hantar ws, ad pokok tumbang" cerita iskandar panjang.. Dahlia mengeluh.."tadi dia call abang, dia suruh abang datang jugak esok, abang tak tahu nak buat apa" jawab iskandar tunduk.. "abang, abang tak perlu takut kalau abang betul.. abang kene jumpa abang farah dan explain apa yang berlaku sebenarnya.. okey?" Dahlia memberi semangat kepada Iskandar.. "abang dah bagitahu family kita?" Tanya dahlia.. "abang taknak diorang tahu" jawab iskandar rusing.. Dahlia diam lalu cuba untuk tenangkan iskandar.. "sayang.. I love you" Iskandar mencium dahi Dahlia.. dia bersyukur dapat isteri seperti Dahlia..
***
Malam"Abang dah mengantuk ke,, ololo tidur lahh" Dahlia terhibur melihat muka suaminya yang mengantuk itu, Dahlia membelai kepala suaminya itu "Ya Allah kau lindungilah rumah tanggan kami ini Ya Allah" doa Dahlia.. selepas beberapa minit baru Dahlia teringat sesuatu "macam mana aku boleh lupa"
"Abang sebenarnya kan sayang nak bagitahu sesuatu.. sebenarnya sayang kan dah preg..." satu dengkuran keluar daripada Iskandar.. "dah tidur? Hmmm apalah ayah ni kan sayang.. takpe lahh nanti ibu fikir nak surprise kan ayah macam mana" Dahlia mengusap perutnya itu..
***
"Mana iskandar niiiii.. risau pulak aku.. aku harap abang Farah tak buat bende jahat laaa dekat diaaa.. Ya Allah kau lindungilah suami aku.. kenapa dia tak angkat call aku?" Dahlia cuba membuat panggilan iskandar acap kali..
"Dindong"
"Is.. is? Kejap!" Laju Dahlia menuju ke pintu.. "Aa.. bang" terpaku Dahlia.."Apa ni?"
"Kenapa dia ada kat sini?"
"Kenapa dia berdiri tepi iskandar?"
"Kenapa dia peluk lengan iskandar?"
Banyak soalan yang bermain difikiran Dahlia apabila melihat Farah memeluk lengan suaminya itu.. Dahlia memandang Iskandar inginkan penjelasan.."Sayang abang mintak maaf" air mata iskandar jatuh
"Akak saya mintak maaf" Farah mencapai tangan Dahlia.. "kenapa ni abang? Abang bagitahu Dahlia" Hati Dahlia mula gelisah.."Farah.." iskandar tidak sanggup mengucapkannya.. "farah apa abang?" Tanya Dahlia.. "isteri abang yang sah" iskandar kuatkan dirinya untuk memandang Dahlia.. Dia tahu pastinya Dahlia sangat kecewa dengan dia.. Dahlia meleraikan tangannya dari genggaman Farah.. hati Dahlia ketika ini seperti dirobek robek tersangatlah kuat.. "sejak bile Farah?" Dahlia memandang Farah sambil menahan air matanya jatuh.. "tadi" balas Farah tunduk.. Allahuakbar!!! Jerit hati Dahlia.. air mata Dahlia mengalir deras.. "Abang, izinkan saya keluar" Dahlia terus naik kebilik memakai tudung dan mengambil kunci kereta dan beg tangannya tanpa mengendahkan iskandar yang dari tadi mengekorinya.. "sayang sayang nak pergi mana? Sayang jangan macam niii.. sayang!! Please.. Abang sayang dekat Sayang" Iskandar menekankan suaranya.. "Abang, izinkan saya keluar.. please.." Dahlia tidak kuat memandang wajah iskandar.. iskandar mengalah.. iskandar mendekati Dahlia lalu memegang tangan Dahlia.. "sayang pergilah, drive hati hati, jangan tak balik, abang cintakan sayang" iskandar menkucup kepala Dahlia.. Dahlia bersalam dengan iskandar lalu keluar dari rumah itu.. Farah yang berdiri di depan pintu rumah itu didekati Dahlia "tolong jalankan tanggungjawab awak sebagai.. seorang.. is.. teri buat iskandar.. saya dah sediakan makanan atas meja.." pesan Dahlia, lauk yang dimasaknya itu baru sahaja nak dimakan bersama untuk surprisekan Iskandar tapi nasibnya tak kesampaian
YOU ARE READING
Kerana Setia
RomanceMengisahkan kisah cinta diantara Dahlia dan Iskandar dimana rumah tangga mereka diuji oleh dua orang ketiga, Farah dan Adam.. . "Kenapa Farah ada dekat sini?" -Dahlia "Dia isteri saya yang sah. Saya minta maaf" -Iskandar . "Kak Leya saya minta maaf...