Bab 30

370 4 0
                                    

"Abang.. maafkan segala salah biy. Abang mana kak Leya.. mana baby Mika?" Tanya Farah dalam keadaan yang lemah.. nafasnya tidak teratur.. "abang maafkan.. baby Mika... dah takde" jawab Iskandar.. Farah terus mengalirkan airmata.. "mana kak Leya abang? Biy nak mintak maaf dengan dia abang.. Abang jangan marahkan dia.. Kak Leya tak bersalah..  Biy nak jumpa dia" Farah kelihatan semakin tidak stabil.. Iskandar diam.. "abang, tolong cakap dekat kak Leya biy mintak maaf.. Abang jangan gaduh dengan dia lagi ye.. biy nak abang dengan Kak Leya macam dulu sebelum saya hadir dalam rumah tangga korang.. sebab... saya.. akan ikut baby Mika.. Maafkan salah saya abang.. tolong bagitahu family saya yang saya sayang dia dan saya mintak maaf dengan diorang bang"  rayu Farah..

"biy jangan macam ni" Iskandar mengalirkan air matanya.. Farah semakin tenat.. "Farah Farah!! biy!!!"
Degupan jantung Farah berhenti

Bippppppppp
"Farahhhh bangunn"
Pintu wad itu dibuka Dato Hadi diikuti Datin Alia, Nurin dan Nadhirah.. "Is?" Masing masing diam.. "farah dah takde.. is akan tempatkan jenazah Farah dekat baby Mika" jawab Iskandar dalam teresak esak..
***
"Maaf mana suami Puan Dahlia?" tanya Doktor yang merawat Dahlia.. "kenapa ye?" Tanya Dato Amir.. Doktor itu mengeluh.. "Puan Dahlia mengalami keguguran. " ujar Doktor itu.. "Allahuakbar.. abang.. kesiannya anak kita abang" Datin Damia menangis disamping Dato Amir.. Adib meraup mukanya.. "sekarang dia masih tak sedarkan diri.. kami akan membuat pembedahan secepat yang mungkin untuk keluarkan kandungannya itu.. jangan risau dia masih lagi berpeluang untuk mengandung selepas ini.." ujar Doktor.
***

"Abang Ngah cuba call siapa dari tadi?" Tanya Nadhirah.. "call kak ngah kesayangan korang!" Jawab Iskandar.. "kau ni kan.. baru je urusan pengebumian Farah selesai kau dah nak cari gaduh dengan Dahlia ke?!" Marah nurin.. "kau jangan sibuk" jawab Iskandar masih lagi cuba call Dahlia..  Dato Hadi, Dato Amir, Datin Alia dan Datin Damia mendekati anak anak mereka.. "haa apa pulak ni? Cuba is bawak bertenang" Dato Hadi memandang Iskandar bengang.. tak habis habis dengan perangainya.. 

"Ha Ibu Abah mana anak Ibu Abah sorang tu.. tak angkat angkat call is.. dah lah tak datang pengebumian Farah! Cari kat rumah takde.. ni mesti lari ni" tuduh Iskandar.. Dato Amir dan Datin Damia tahan dengan perangainya.. "is! Hormat sikit mertua kamu.. Apa nak jadi kamu ni!" Marah Datin Alia.. "Huh.. Larikan diri lah tu.. Pengecut!!" Kasar sungguh ayat Iskandar kali ini.. satu tamparan kuat dari Dato Amir akhirnya berjaya hinggap di pipi Iskandar.. sudah lama mereka bersabar..

"kau ni kan semakin hari semakin melampau! Kau jangan sekali menghina anak aku! Kau dah berubah Iskandar!! Kau memang dah berubah!! Kau tahu tak dia bersusah payah siapkan kerja dia yang banyak tu untuk dapatkan cuti demi nak jaga arwah Farah dan arwah Mikail.. kau tahu tak yang Dahlia tanggung perit alahan mengandung tanpa kau?! Kau tahu tak kandungan dia lemah sebab kau?! Kau tahu tak dia mengandungkan anak kau dah nak dekat 2 bulan?! Kau tahu tak hari kau bawak balik Farah, adalah hari dia nak surprisekan kau dengan kandungannya yang dah 3 minggu.. kau ingat tak waktu Farah nak beranak dia ada bagitahu kat yang dia pregnant? Kau tahu tak?! Oh lupa! Kau memang tak tahu!" Marah betul Dato Amir ketika itu.. iskandar waktu itu seperti baru sedar dari dunia lain.

"Dahlia? Isteri saya mengandung? Mana di sekarang? Abah ibu? Umi Abi?" Tanya Iskandar yang sedang rasa serba salah yang membuak buak..

"Abang saya pregnant dah nak masuk sebulan"-Dahlia
"Abangggg!! Sakitt!!"- Farah

"Abang, sayang preg.."-Dahlia
"Jangan sentuh aku! Sayang sayang!" -Iskandar

Iskandar seperti orang yang sedang mencari semula ingatannya.. ye.. Dahlia dah pernah bagitahu yang dia pregnant.. ingatan itu bermain difikiran Iskandar..

"Mana Dahlia?! Cakap.. abah ibu umi abi" Iskandar meronta ingin berjumpa Dahlia.. masing masing diam.. masing masing dah tahu apa yang berlaku pada Dahlia.. Iskandar sahaja yang terkebil kebil tidak tahu apa yang terjadi..
Telefon bimbit Datin Damia berdering, satu panggilan masuk.. tertera nama Adib

Kerana SetiaWhere stories live. Discover now