Luku 4

1K 65 7
                                    

Keskiviikko 28.10

Astumme sisälle ulko-ovesta ja Ville alkaa heti repimään hanskojansa pois.

"Oota nyt sekunti" sanon tuolle ja suljen oven potkien kengät pois jaloistani. Avaan vielä äkkiä takkini, kunnes laskeudun polvilleni ja autan Villeä riisuutumaan. Otan häneltä ensin hanskat pois, sitten kengät ja haalarin. Tuo juoksee heti olohuoneeseen. Laitan vielä vaatteet kuivumaan sivummas ja heitän oman takkini penkille.

"Haluutko sä kattoo vielä telkkaria ennen ku meet nukkumaan ja onko sulla nälkä? kysyn kävellen olohuoneeseen.

"Ei oo nälkä" Ville sanoo ojentaen kaukosäätimen minulle. Avaan telkkarin ja laitan sieltä jotain pyörimään, kun itse menen keittiöön.

Otan jääkaapista jogurtin ja avaan sen. Etsin vielä itselleni lusikan ja istahdan ruokapöytään. Ruokapöydästä näkee suoraan olohuoneeseen ja näen vain kun Ville istuu sohvalla. Otan puhelimeni esiin ja alan syömään jogurttia, joka on edessäni. Kello on jo kohta puoli kahdeksan ja tuo muksu pitäisi saada puol ysi sänkyyn. Toivottavasti tänä iltana ei tule mitään itkupotkuraivareita.

Avaan viimein instagramin ja menen uudestaan Jessen profiiliin ja painan seuraa. Huokaisen pienesti, kunnes laitan puhelimeni pöydälle katsoen tuolia vieressäni. Suoristan jalkani pöydän alla ja nojaudun toiseen käteeni vaipuen taas ajatuksiini.

Ihan lukion alussa minulle sanottiin, että kannattaa varoa poikaa nimeltä Jesse Airamo. En oikein ymmärtänyt tilannetta, koska ei minulle sen paremmin selitetty, että miksi ja olin näköjään aivan helvetin tyhmä. Hän näytti todella haavoittuvalta ja hauralta mielestäni, vaikka hänellä on se pelottavan näköinen ulkokuori. Todella tummat hiukset, aina mustat vaatteet ja hänellä on alahuulessaan pieni arpi. Tietenkin tiedän, että kun Jesse on tuollaisessa ryhmässä missä helposti voi joutua vaikeuksiin ja niin siellä nyrkit heiluu ihan huolella, mutta en ole itse ikinä nähnyt hänen hakkaavansa ketään. Ei minua hän pelota, vaan jengi missä hän on. Suurin osa heistä ovat ihan hirveitä kusipäitä ja kiusaavat kaikkia vähän erilaisia.

Adom ja Jamilah ovat ainakin joutuneet monesti heidän kohteeksi, koska he ovat tummaihoisia. Ei ketään saisi syrjiä ihonvärin takia. Jotkut pojat ovat yleensä huudelleet n-sanaa ja "mene takaisin sinne mistä tulitkin" ja kaikkea muuta järkyttävää. Ei heitä enään kiusata, koska Lea tuli kuvioihin ja hän kyllä osaa häätää kiusaajat matkoihin. Aina muut huutelevat kaikkea paskaa, paitsi Jesse, mutta en ikinä tiedä mitä hänen päänsä sisällä liikkuu. En tiedä yhtään onko hän niin vaarallinen kuinka kaikki sanovat.

Yksi ex ystäväni Nea oli minun kaverini yläasteelta asti ennenkuin olin edes kavereita Adomin, Lean ja Jamilan kanssa. Nea oli ihan vitun hauska ja leppoisa tyttö, jolle pystyi avautua kaikesta ja olin ihan hulluna häneen. Teimme kaiken yhdessä, kunnes hän alkoi olemaan ulkopuolinen ja eikä enään ollut kanssani, kunnes sain tietää, että hän on Salmisen jengissä. Se sai minut ihan rikki, koska se tyttö oli melkein elämäni siinä vaiheessa. En ollut ikinä tavannut niin mukavaa tyttöä kuin Nea. Olin sanonut tämän hänelle vaikka kuinka monta kertaa, mutta hän vain jätti minut yksin. Syy miksen puhunut hänestä nykyisille kavereilleni on, koska Nea muutti pois ykös vuoden puolessa välissä ja hänestä ei sen enempää kuulunut. Hänestä oikeasti tuli jengin kautta ihan hirveä ihminen. Hän kiusasi minua Oonan ja Ollin kanssa ennenkuin muutti pois. En vain ymmärrä miksi Oona haluaa puhua minulle nykyään. Haluaako hän minusta jotain v-

"Veikka millo äiti tulee kotiin?" Ville keskeyttää ajatteluni.

"Joskus yöllä, tuskin se on viel tulos. Väsyttääks sua?" kysyn ja Ville nyökyttelee hieman päätään.

"Okei no mennäänpä vessaan pesee hampaat ja vaihetaan sit vaatteet" sanon ja nousen ylös tuolilta johdattaen veljeni vessaan.

Hän istahtaa vessanpöntölle ja otan kaapista tuon hammasharjan ja tahnan. Avaan hanan virutellen ensin hammasharjaa, kunnes laitan siihen hiukan hammastahnaa ja ojennan sen Villelle. Nojaudun vessan seinään samalla katsoen kun tuo yrittää pestä hampaitaan, mutta meinaa nukahtaa istualleen.

"Noni anna minä" sanon ja otan hammasharjan Villen kädestä alkaen harjaamaan tuon hampaita. Hetken kuluttua saamme sen valmiiksi ja joudun fr kantamaan veljeni tuon sänkyynsä.

Peittelen Villen sänkyyn ja laitan hänelle vielä yövalon. Käännän katseenu vielä häneen ja poistun hiljaa huoneesta.

Jätän oven raolleen ja menen itse olohuoneeseen. Kaadun sohvalle selälleni huokaisten samalla, kun telkkarissa vielä huutaa joku lastenohjelma. Vaihdan sen johonkin elokuvaan mikä näkyy kutos kanavalla. Menen parempaan asentoon sohvalla sulkien silmäni ja laitan toisen käteni vatsani päälle samalla kun toinen jalkani on lattialla, mutta heti kun sain rennon asennon kuulen puhelimeni piippaavan keittiönpöydällä johon jätin sen. Nousen äkkiä ylös ja kävelen keittiöön ottaen puhelimeni kouraani. Näen, että Adom soittaa facetimellä minulle.

"Nii?" sanon, kun näen Adomin naaman puhelimessa ja hänen ilmeensä on ihmeellinen.

"Bro kuuntele tää stoori mikä meille kävi just sekuntti sitte" Adom melkein huutaa ja laitan ääntä pienemälle ihan paniikissa.

"Hei shh hiljempaa Ville nukkuu" sanon ja katsahdan tuon huoneeseen päin mennen äkkiä olohuoneeseen. "Noni ala selittää"

"Nii siis me oltii siel kampis ja oltii just menossa johoki vaatekauppaa, kunnes me nähtiin vittu et vartija tulee meitä kohti ja oltii sillee tf, mut tajusin et se kai näki ku se muija myi mulle tupakkia nii lähettii vaa iha vitu nopee juoksee pois ja se lähti meijä perää. Ja ai saatana et nauratti, kunnes juostii jo kaukana kampista kohti juna-asemaa ja ollaan nyt menos kotii" Adom selittää ja kuulen kuinka Jamilah ja Lea nauravat taustalla.

"Vittu teijä kaa. Kannattaisko sun ostaa sitä tupakkia jossai syrjemmässä?" sanon ja nojaudun sohvaan paremmin, katsoen kun Adom nauraa täysillä.

"No joo joo faija, mut mite sen Villen kaa?" tuo kysyy.

"Öö no käytii puistos ja siel tietenkin oli Salmisen jengiläisiä ja Oona tuli puhuu mulle, kunnes ne alko huutelee jotaki"

"Oona jutteli sulle?! Mitä?" Lea sanoo ja änkeää puhelimen näytölle.

"Siis joo se vaa kysy et onko Ville mun, kunnes sanoin et se on mun pikkuveli ja sit ne vaa jotaki perseili, kunnes ne lähti" sanon ja en viitsinyt sanoa siitä Jesse kohdasta, koska no miksi minä nyt siitä kertoisin?

"Ompa outoa. Okei mut nyt pitää lopettaa sori" Adom sanoo äkkiä ja lopettaa äkkiä puhelun.

Naurahdan hieman, kunnes lasken puhelimeni pöydälle ja menen takaisin makaamaan sohvalle laittaen silmäni kiinni. Hemmetti noitten kanssa.

________________________________

Kun Me Oltiin KauniitaWhere stories live. Discover now