Ogges perspektiv:
Alla killarna var samlade i studion efter skolan för att vi skulle ha något slags pressmöte. Vad det innebar hade jag ingen större koll på men vi skulle nog lösa det när crewet förklarade för oss vad vi skulle göra. Det var ofta så att de sade till oss precis hur vi skulle vara och vad vi skulle göra. Mycket var inte vad vi själva skulle göra i vanliga fall utan mer sådant som vi var tillsagda att göra. Att strida mot dessa grejer gick inte för sig eftersom vi hade skrivit på ett kontrakt när vi började det här ”popstjärnelivet” där det stod klart och tydligt vad vi fick och inte fick göra. En av punkterna var tillexempel att vi alltid skulle visa oss från vår bästa sida, vara vänliga och trevliga när vi visades offentligt. Sedan så fanns det massor med andra punkter också som innehöll att vi skulle vara rädd om vårt rykte, därför inte publicera massor med festbilder på socialamedier och sådant.
”Jag drar till Rhodos på lördag, tänkte att det kunde vara bra för er att veta det”, sa jag när vi satt i soffgruppen med varsin telefon. Felix hade dagen i ära kommit på att vi skulle köra en spontan familytime och därför satt han och svarade massor med hysteriska fans som bombarderade hela twitter med tweets av alla dess slag.
”Vänta, va?” frågade Oscar och tittade på mig. Jag bredde ut mig lite mer i soffan där jag satt och knäppte mina händer bakom huvudet.
”Ja, alltså vi hade en tävling i skolan om att man skulle lämna in en egenproducerad låt och som första pris så vann jag en resa till Rhodos med en till”, svarade jag och fortsatte att göra mig ännu lite mer bekväm där jag satt. Oscar nickade mot mig och lade sedan ner sin telefon på soffbordet.
”Vem mer ska du åka med?” frågade han.
”Du vet hon den där tjejen som har gått i skolan med mig sedan förskoleklass, Daphne eller vad hon nu heter”, svarade jag enkelt och fiskade upp telefonen för att söka fram en bild på henne. Jag följde inte hennes instagram eller så eftersom vi var allt annat än vänner. Faktiskt så hade jag aldrig talat med henne mer än de gånger jag var tvungen att göra det, som tillexempel i skolan så därför var det inte så konstigt att jag inte följde henne. Jag hade hursomhelst en bild över min klass nedladdad i min mobil från ett av våra spexfoton som vi hade tagit när det var klassfotografering.
”Jag har faktiskt ingen aning om vem hon är.” Oscar ryckte på axlarna och tittade mot Felix och Omar som satt i en egen soffa och valde ut tweets som Felix sedan svarade på. Omar var inne på datorn och Felix på mobilen och sedan så bytte de av när de hade hittat något de ville svara på. Jag hoppades bara att Omar inte skulle märka att jag hade tagit hans låt och lämnat in den. Han var den av oss som gärna höll på med musik och därför hade han klippt och klistrat med en del grejer som han hade spelat in på egenhand för att kanske ha med på vårt kommande album.
”Vänta lite, jag söker upp en bild på henne nu”, flinade jag och zoomade in på skolfotot. Jag hade aldrig tänkt på det men hon stod precis nedanför mig och gjorde peace tecknet eller v-tecknet eller vad man nu ville kalla det för, med hennes fingrar samt putade med läpparna, precis som alla andra på den raden gjorde. Snabbt vände jag telefonen mot Oscar och han tog den i sin hand för att titta på den på lite närmre håll.
”Det ser ut som att du kommer få ligga så det står härliga till under veckan.” Oscar skrattade till och knuffade till mig en aning innan han gav tillbaks telefonen till mig. Pfft, som om. Den där tjejen skulle väl inte ens prata med mig.
”Vänta va?” frågade Omar som helt plötsligt hade vaknat till. Jag rullade med ögonen och gav honom telefonen med bilden på Daphne från skolfotot.
”Ska du ligga med henne?” frågade han rakt på sak när han hade sett bilden och överlät sedan telefonen till Felix som tydligen hade avslutat vår lilla ”familytime”.
”Vad har jag missat?” flikade nu även Felix in och sedan så kände jag hur alla killarna nästan stirrade på mig i väntan på att få ett svar.
”Jag ska åka utomlands till Rhodos med tjejen på bilden som går i min klass, vi vann det som något pris när vi skulle producera vår egen låt och lämna in den.” Alla killarna tittade på mig och nickade förstående. Felix gav tillbaks telefonen till mig och jag låste den innan jag lade den på bordet bland de andra grejerna.
”Och det är därför Oscar säger att du ska få ligga så att det står härliga till?” frågade Felix som ändå verkade ha hört vad vi hade pratat om eftersom han nästan citerade det Oscar hade sagt för inte så länge sedan. Jag suckade till och rullade med ögonen.
”Jag kommer inte få ligga, den där tjejen gillar knappt mig och sedan så är hon jätte tystlåten och håller sig på sin egen kant större delen av tiden med hennes hörlurar och kompisar. Hon är jätte svår att förstå sig på för ena sekunden så är hon tyst och andra så kan hon få världens utbrott på allt och alla med hjälp av hennes vänner”, suckade jag fram. Killarna fortsatte bara att nicka och svarade mig inte direkt.
”Men vad fan?!” utbrast Omar precis när Felix skulle öppna munnen och genast så fastnade bådas blickar på Omars datorskärm. Genast kunde jag konstatera att han nu hade kommit på mig för av vad jag kunde minnas så hade jag råkat glömma bort att radera min version av Omars låt efter att jag hade tankat över den på en USB sticka. Allt hade jag gjort mitt under natten när jag inte kunde sova och när mina egna idéer var helt slut.
”Ogge har du varit och rört mina filer, för det står ditt namn här på en fil som jag inte har rört?” frågade Omar ilsket.
”Eh, alltså…” Min röst lät tyst och jag såg hur hans blick borrade in sig i mig.
”Vad? Berätta nu vad du har gjort med min dator klockan halv två på natten här om dagen”, sa han bestämt och fortsatte att titta på mig med en blick som nästan skrämde mig lite.
”Jag tog en av dina låtar men det var bara för att jag ville vinna och för att jag inte hade några idéer.” Omar skakade på huvudet och slog igen locket på datorn hårt innan han drämde ner den i bordet.
”Så du hade tänkt att du skulle få åka på en knullsemester till Rhodos med mina fortfarande hemliga material till den kommande låten? Det här är inte rättvist!” utbrast han irriterat. Felix klappade honom på axeln för att få honom att lugna ner sig men han bara ryckte undan och fortsatte att titta irriterat på mig.
”Ja men vad?”, mumlade jag.
”Det är mer rättvist att jag får åka på den där resan än att du får göra det för jag har förtjänat den!” kastade Omar ur sig.
”Gärna för mig men jag tror inte riktigt du kommer få göra det för min lärare, han har redan bokat biljetterna och allt”, flinade jag. Omar fnös till och lämnade sedan rummet med stormsteg. Det märktes verkligen att han var upprörd över detta.
YOU ARE READING
Headphones - o.m
Fanfiction"Men snälla sluta vara så jävla självgod. Du är inte så bra som du verkar tro att du är!" suckade jag och slog mig ner på sängen i rummet vi skulle dela på i en hel vecka. Jag kunde inte förstå själv att jag, Daphne, som inte gillade den där killen...