Het is de eerste dag van de laatste week. De tijd is zo snel gegaan. Het lijkt nog net gisteren dat ik hier kwam. Maar omdat het de eerste dag van de laatste week is houdt Mark weer een praatje. Dus is het weer wat vroeger opstaan om voor het ontbijt in de zaal met het podium te zijn.
"Hallo allemaal. Helaas is dit weer de laatste week van het kamp," begint Mark. Hij laat even een pauze zitten voor de reacties. "Dat betekent niet dat het nu minder leuk gaat worden. Ik ga natuurlijk nog niet vertellen wat we allemaal gaan doen. Dat wordt een verrassing, maar ik kan wel al vertellen dat het leuk gaat worden. Iedere dag kunnen jullie in de hal zien wat het programma is voor die dag en in welke groep je bent ingedeeld. Eigenlijk dus net als we de afgelopen twee weken hadden, alleen dan per dag. We beginnen met zijn allen zo meteen na het ontbijt weer hier in de zaal en daarna wordt er nog wel besproken wat er de rest van de dag op de planning staat." Weer laat hij een pauze vallen. "Volgens mij is dat voor nu zo alles. Dan zie ik jullie zo na het ontbijt."
Iedereen gaat zo snel mogelijk naar de eetzaal toe. En ook ik wil eigenlijk zo snel mogelijk gaan eten. Ik heb trek gekregen. Ik loop langs de toonbank met het eten, kies wat uit en loop naar de tafel waar Dorian enzo al zitten.
Na het ontbijt loopt iedereen weer naar de zaal met het podium. Mark staat daar weer op ons te wachten. Dit keer met een microfoon en aangezien Mark eigenlijk altijd wel luid praat weet ik nu al dat er anderen ook vandaag gaan praten. Wanneer iedereen zit en stil is begint Mark te praten.
"Zoals ik jullie voor het ontbijt heb gezegd beginnen we hier. Deze ochtend gaan een paar begeleiders en ik onze verhalen vertellen van hoe we uit de kast zijn gekomen en ook een beetje hoe dit kamp is ontstaan. Nadat ik mijn verhaal verteld heb worden op verschillende plaatsen in het kamp door de begeleiders hun verhalen verteld voor iedereen die dat interessant vindt."
Een aantal mensen om me heen knikken.
"Vroeger, rond dat ik achttien was, was het allemaal nog anders. Mensen accepteerden het vallen op een ander geslacht minder dan nu. In die tijd begonnen wel meer dingen te kunnen en een paar jaar later werd ook het homohuwelijk gelegaliseerd. Mijn ouders waren erg religieus en in de kerk werd, omdat het steeds meer geaccepteerd werd, vaak besproken dat het niet goed was om op hetzelfde geslacht te vallen. Toen ik mijn gevoelens begon te ontdekken dacht ik dan ook dat het niet goed was. Ik probeerde meer met meisjes om te gaan om te kijken of dat hielp met weer 'normaal' te worden zoals ik dacht. Alleen dat hielp natuurlijk niet. Het maakte zelfs meer dat ik wist dat ik niet op meisjes viel. En ik voelde me uiteindelijk er niet meer fijn bij om het voor mijn ouders te verbergen. Dus ik vertelde het ze en ze waren geschokt en teleurgesteld. Ik voelde me alsof ik iets verkeerds deed. Mijn ouders zeiden dat het wel goed komt. Van de kerk was er een plek waar je dan in de weekenden naartoe moest om jezelf te genezen van mijn homoseksualiteit. Ik ga niet vertellen wat er allemaal daar gebeurde, maar ik vond het verschrikkelijk. Iets wat niemand anders mee zou mogen maken. Een aantal jaar nadat ik op mezelf was gaan wonen bedacht ik dit kamp. Ik begon met deze locatie en er waren al meteen een hele hoop mensen die me wilden helpen met dit idee. En zo ontstond dus dit kamp."
Hallo lieve lezers,
Apart zo op donderdag een nieuw hoofdstuk plaatsen. Wel vind ik het heel erg leuk dat ik nu nog vaker nieuwe hoofdstukken met jullie kan delen.
Ik hoop dat jullie het hoofdstuk leuk vinden, laat het weten in de comments.
Ik heb trouwens een afspeellijst voor mijn verhaal gemaakt, dus als je die zou willen beluisteren is hier de link:
https://open.spotify.com/playlist/4MNpZSNEmvIIVTyxkEg5tl?si=8GeoBUYbQD-7LnIofssEnQDe afspeellijst heet: Kamp LHBT
Tot maandag (30 december)!!
~Bianca
JE LEEST
Kamp LGBT (gxg) || Wattys
Teenfikce"Laat je verdriet je geluk niet overschaduwen." Aryah komt bij haar ouders uit de kast als lesbisch, maar ze reageren niet zoals ze had verwacht. Ze gaan door het lint en besluiten haar naar een zomerkamp te sturen om haar te laten 'genezen' van haa...