16 :👑

44 4 0
                                    

Aku berjalan dikoridor dewan kuliah. Tiba-tiba aku terdengar seseorang menjerit memanggil nama aku.

Itu bukan suara Qaseh ataupu Ilya. Suara Izzati pun bukan.

Siapa pula yang panggil nama aku ni? Aku menoleh dengan penuh berwaspada.

Aku lihat kawan-kawan Suria sedang berlari kearah aku.

Haih.. Apahalnya lagi ni?

"Kaurang nak apa? Tak faham lagi ke apa yang aku cakap hari tu?" soal aku melulu.

"tak.. Bu..bukan macam tu"

"habis tu kau nak apa?" soalku dingin.

"Suria"

Aku hairan. Asal dengan dia pula? Apa kena mengena dengan aku?

"apa kena mengena dengan aku pula"

"Su masuk penjara" kata salah seorang rakannya.

Aku terkejut. Masuk penjara? Habis tu, kenapa bagitau aku? Apa motif?

"dah tu? Asal bagitau aku?" soal aku masih dingin. Rambut aku selak kebelakang.

"tolonglah bebaskan dia. Kami tahu dia ada buat banyak salah dengan kau. Tapi, dia buat bersebab. Dia nak jumpa kau. Dia nak minta maaf dekat kau. Lagipun dia dah mengaku salah dia" rayu rakan-rakannya.

Jujur aku cakap, aku memang sakit hati dengan si Suria tu, tapi aku kasihankan dia pula.

"a...ak..aku tak tahu.. Bukan aku yang sumbat dia masuk dalam penjara. Aku pun baru tahu dia masuk penjara sebab kau bagitau. Jadi, kenapa dia nak minta tolong aku pula?"

Aku masih tidak faham dengan  situasi sekarang ni.

"tapi, dia kata kau sorang je yang boleh tolong dia"

"aku pula? Eiiii serabutlah. Bukan aku yang masukkan dia dalam sana. Apasal cari aku pula? Aku tak nak terlibat. Aku tak tahu." kata aku lalu beredar dari situ.

Macam mana pula si Suria tu boleh masuk penjara? Aku boleh tolong dia? Kenapa aku? Bukan aku yang buat dia masuk sana.

Aku termenung bersendirian. Pening. Apa yang dah berlaku sebenarnya ni? Apa maksud dia?

Ahh.. Lantaklah..

Tiba-tiba Qaseh dan Ilya datang kepada aku. Dengan wajah penuh gembira.

"korang ni dah kenapa? Lebarnya senyum"

Qaseh dan Ilya saling berpandangan. "hahaha.. Sebenarnya kitorang nak ajak kau pergi club malam ni. Ramai yang join. Jomlah"

Aku berkerut dahi. Apa yang aku nak beeitahh ni?

"err.. Sebenarnya, aku nak stop pergi club lah."

Qaseh dan Ilya teriak terkejut. "Jangan jerit. Orang tengoklah"

"mana taknya. Kau tiba-tiba kata nak stop pergi club? Kenapa? Cuba beritahu, dulu kau orang pertama yang ajak kitaorang." kata Qaseh.

"Tah.. Jomlah, family kau tak kisah pun kan?"

Aku resah. "eerr.. Betul tu betul. Tapi,, aku lupa aku ada lagi keluarga yang kisah pasal aku."

Qaseh dan Ilya saling berpandangan. "tok abah kau?"

Aku mengangguk. "yalah, kalau macam tu. Aku tak nak paksa kau."

Aku terharu, mereka betul-betul faham aku.

"macam mana dengan tugasan kau tu? Dah siap?"

"sikit lagi. Petang ni siaplah"

Mereka tersenyum gembira.

A FAKE CINDERELLA [C]Where stories live. Discover now