"weyh. Kau ni kenapa?" soal Ilya melulu mendapatkan aku.
Aku mengeleng kepala tanda tiada apa-apa.
"tipulah. Cuba cerita? Tuan Qaef marah kau ke?" teka Qaseh.
Aku memandang wajah dua orang sahabat aku. Semakin lama aku pandang, semakin aku tak dapat tahan daripada menangis.
"hei. Kenapa ni? Apa yang dah berlaku? Ceritalah" pujuk Qaseh. Belakang badanku diusapnya lembut.
"aku tak tahu. Qaef tak nak cakap dengan aku. Bila aku tanya dia langsung tak layan aku. Apa aku dah buat?" semakin kuat tangisan aku.
"mungkin ada sebab dia buat macam tu"
"sebab apa? Aku tak buat apa-apa salah pun"
"aku rasa mungkin sebab..."
"...kau dengan Aiman?" belum sempat Qaseh menghabiskan ayatnya, Ilya mencelah.
"ha, mungkin"
Aku terdiam. Aku dengan Aiman? Tak akanlah. Aku dah beritahu dia yang aku tak ada apa-apa pun dengan dia.
🔸🔸🔸👑🔸🔸🔸
Dirumah juga sama. Daripada petang tadi langsung Qaef tak menegur aku.
Masa makan malam pun dia tak turun.
"Mel. Kamu gaduh dengan Tuan Qaef ke?" soal Kak Lin. Sibuk nak tahu.
Aku hanya menggelengkan kepala.
"dah tu? Kenapa kak Lin tengok dia lain macam je. Tak macam selalu. Dia ada masalah ke?"
"tak tahulah kak Lin. Saya pun risau ni" balasku.
Seusai makan malam, aku masuk kedalam bilik aku. Sebelum aku masuk, pintu bilik Qaef aku ketuk perlahan.
"abang..."
Diam.
"abang.. Layanlah Mel.. Kenapa abang senyap je?"
Diam lagi.
Semakin aku ketuk, semakin tiada respon. Dan itu membuat aku lebih rasa sakit hati.
Aku berputus asa, lalu kembali kebilik aku. Serabut aku fikirkannya. Aku tak boleh putus asa. Aku nak tahu, kenapa dia senyap dan tak nak layan aku.
🔸🔸🔸👑🔸🔸🔸
Hari ni hari minggu. Tanpa sedar dah dua hari Qaef tak tegur aku. Penat aku memujuknya. Tapi dia tetap tak layan aku.
Aku memandang cermin.
"kau tak boleh mengalah Mel. Kau kena tahu sebab apa dia tak layan kau." kata aku pada diri sendiri.
Biasa hari ahad pagi diorang tak ada dekat rumah. Berseronok bercuti. Tinggal aku dengan Qaef sahajalah.
Aku menilik jam. Tak lama lagi yang lain baliklah. Dah nak masuk tengah hari.
Aku turun ketingkat bawah mencari Qaef. Aku lihat dia sedang duduk dirung tamu sambil membuat kerjanya.
Aku menghampirinya dengan perlahan. Kerusi dihadapannya aku duduk.
Dia langsung tidak memandang aku.
"abang... Kenapa ni? Dah dua hari abang tak layan Mel. Abang marahkan Mel ke?"
Senyap lagi.
"abang... Pandanglah Mel." rayuku lalu lengannya aku goncang.
"abang.." suara aku seakan dah nak nangis.
Sampai satu masa aku dah tak boleh tahan rasa serba salah aku.
"abang... Pandanglah Mel.. Jangan lah buat Mel macam ni.. Isk...isk..iskk.. Abang.." akhirnya aku menangis.
YOU ARE READING
A FAKE CINDERELLA [C]
RomanceYesterday is a HISTORY, Tommorow is a MISTERY, But today is a GIFT. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸👑🔸🔸🔸🔸🔸🔸 EVERY fairy tales story end with happily. And, I want it too. Snow white found her true love. Cinderella found her true love. Rapunzel found her true love...