Bab 42🍀

4.3K 438 92
                                    

TEMPOH  sebulan  setengah  sudah  berlalu.  Tetapi,  dia  tidak  langsung  dapat  merapatkan  hubungannya  dengan  Mikayla  malahan  wanita  itu  sudah  semakin  bertambah  teruk.

Aidan  memerhatikan  Mikayla  yang  sedang  termenung  sendirian  sambil  memandang  jendela.

Dia  rindu  Mikayla  yang  dulu.

"Mika..."  Tegur  Aidan  lembut  lalu  dia  melangkah   masuk  ke  dalam  bilik  itu.  Aidan  melabuhkan  punggungnya  dibirai  katil.

"Mika,  hari  ni  kita  keluar  jalan  -  jalan  nak?  Aku  belanja  kau  makan".  Pujuk  Aidan  lembut.

Mikayla  diam.

Aidan  menarik  lembut  tangan  Mikayla  ditariknya.  Namun,  wanita  itu  merentap  semula  tangannya.

"Mika..."

"Awak  tahu  tak  apa  yang  paling  mahal  di  dunia  ni?"  Soal  Mikayla  perlahan.  Meskipun  begitu  seraut  wajah  kacak  Aidan  tidak  juga  dipandangnya.

Aidan  menggeleng.

"Apa?"  Soal  Aidan  ingin  tahu.

"Trust". 

Aidan  terdiam.

"Apa  yang  membuatkan  kita  terluka  ialah  kepercayaan.  Awak  tak  percaya  saya  pun.  Awak  bertindak  sendirian  dan  mangsanya  adalah  hubungan  kita".  Mikayla  tersenyum  perit.

Mujurlah  Illyana  ada  sentiasa  menenangkan  fikirannya  selama  sebulan  setengah  ini.  Jika  tidak  sudah  tentu  dia  akan  menggila  sekarang. 

Pengkhianatan  Aidan  itu  membuatkan  Mikayla  menjadi  serik  mahu  bersama  -  sama  dengan  Aidan.  Malahan,  dia  tak  rasa  yang  dia  layak  untuk  menjadi  isteri  Aidan.

"Mika..."

"Saya  cintakan  awak,  Aidan.  Saya  mengaku  saya  degil  itu  pun  sebab  awak  juga.  Tapi,  pengkhianatan  awak  ni  sangat  sukar  untuk  saya  lupa  tambahan  lagi  awak  ada  anak.  Saya  pula  tiada  sesiapa".  Gumam  Mikayla  sayu.

"Tapi,  Mika.  Kau  dah  ada  peluang  untuk  bahagia  masa  kau  berkahwin  dengan  Haidar..."

Mikayla  menoleh  memandang  Aidan.

"Cuba  awak  beritahu  saya  bila  masa  saya  bahagia?!  Setiap  saat  saya  akan  teringatkan  awak  dan  setiap  kali  itulah  hati  saya  terseksa!"

"Kau  dah  tidur  dengan  lelaki  tu  malahan  kau  dah  mengandung".  Bidas  Aidan.

"Ya,  saya  tidur  dengan  Haidar  sebab  dia  tu  suami  saya!  Saya  tak  ada  hak  nak  membantah.  Salah  siapa  saya  jadi  isteri  dia?  Saya  takkan  boleh  kahwin  dengan  dia  kalau  awak  tak  ceraikan  saya,  Aidan.  Awak  tu  lebih  menyakitkan  hati  saya.  Awak  bersama  dengan  Aliah  sewaktu  awak  masih  lagi  jadi  suami  saya.  Awak  tak  ada  apa  -  apa  ikatan  dengan  dia  dan  anak  awak  dan  Aliah  lahir.  Membesar  depan  mata  saya.  Awak  fikir  saya  sanggup  nak  lihat  semua  ni?"  Soal  Mikayla  sebak.

Air  matanya  gugur.

Aidan  mengetap  bibir.

"Tak  adil  kalau  kau  salah  kan  aku  seorang  saja!"

"Habis  awak  adil  ke  nak  salahkan  saya  seorang?  Awak  nak  kata  saya  isteri  yang  teruk?  Saya  dah  pesan  kalau  awak  kahwin  dengan  saya  awak  akan  menghadap  perangai  saya.  Awak  kata  awak  tahan  walau  apa  pun.  Tapi,  awak  marah  saya  bila  saya  cemburu.  Awak  rimas  dengan  saya!"

AIDAN - Mia Cara, MikaylaWhere stories live. Discover now