Bab 18🍀

4.9K 458 32
                                    

BERTUAHNYA  dia  rasa  apabila  seorang  Aidan  sanggup  untuk  mengambil  risiko  untuk  menjadikan  dia  sebagai  isteri.  Malahan,  lelaki  itu  bekerja  keras  untuk  mencari  rezeki.

"Kamu,  Airis?  Isterinya  Qayyum?"  Mikayla  mengangkat  wajah  memandang  seorang  wanita  tua  yang  tersenyum  manis  padanya.

Airis?  Qayyum?

Ah,  dia  lupa!

"Y-ya.  Nama  saya,  Airis.  Isteri  Qayyum".  Akuinya.

Wanita  itu  tersenyum.

"Nama  nenek,  Melur". 

Mikayla  menyalam  tangan  Nenek  Melur  dengan  penuh  sopan.  Wanita  itu  tersenyum  sahaja  melihat  Mikayla.

"Kamu  cantik  tak  ubah  seperti  bulan.  Qayyum  pula  tak  ubah  seperti  matahari  yang  memancarkan  cahaya  kepada  semua  orang.  Nenek  kenal  dengan  dia  sudah  lama.  Waktu  itu  nenek  keseorangan  dalam  gelap  di  hutan.  Nenek  sesat.  Dia  aje  yang  datang  membantu  nenek.  Dia  kendong  nenek  sampai  pulang  ke  sini.  Sedikit  pun  dia  tak  minta  sebarang  balasan",  Cerita  Nenek  Melur.

Mikayla  memandang  Aidan  yang  begitu  seronok  membuat  kerja  bersama  -  sama  dua   lagi  pemuda.

Betul  ke?

"Nenek  tahu  dia  lelaki  yang  baik.  Kamu  dan  dia  saling  memerlukan.  Bila  ada  Qayyum,  kamu  akan  lebih  bersinar  kerana  nenek  tahu  dia  takkan  pernah  biarkan  kamu  keseorangan".  Terang  Nenek  Melur.

"Saya  pun  harap  begitu.  Dia  memang  sumber  kekuatan  saya".  Balas  Mikayla  yakin.

"Kamu  memang  perempuan  yang  kuat,  Airis.  Jangan  mengalah  dengan  ujian  yang  mendatang.  Kamu  seorang  isteri  dan  kamu  kena  berusaha  mempertahankan  perkahwinan  kamu". 

Mikayla  mengangguk.

Dia  akan  berusaha  mempertahankan  hubungan  dia  dan  Aidan.

Perbualan  mereka  terhenti  apabila  Mikayla  melihat  seorang  gadis  yang  lebih  tua  berbanding  dirinya  mendekati  Aidan  dengan  lagak  mahu  menggoda.

Terasa  panas.

Aidan  pula  seperti  perangai  yang  biasa.  Tak  mahu  melayan  mana  -  mana  perempuan.

"Ya  ampun.  Kenapa  si  Melati  tu  sibuk  mengurat  suami  kamu?  Kamu  pergi  menyerang,  Airis.  Jangan  bagi  muka  dengan  si  Melati  tu.  Dia  memang  miang  sikit  bila  nampak  lelaki  kacak".  Ibarat  mendapat  lampu  hijau,  Mikayla  terus  sahaja  membuka  langkah  menuju  ke  arah  Aidan  dan  Melati.

"Qayyum,  isteri  kau  datang".  Ujar  salah  seorang  pemuda  itu.

Aidan  memandang  wajah  Mikayla.

"Mm-Airis",  Dia  cuba  maniskan  wajah.

Mikayla  terus  memeluk  erat  lengan  kekar  Aidan.  Kepalanya  didaratkan  pada  bahu  lelaki  itu.

"Abang  lambat  lagi  ke  nak  habis  kerja?  Saya  dah  rindukan  abang.  Kita  nak  makan  sama  -  sama.  Abang  tak  lupa  janji  abang  kan?"  Soal   Mikayla  manja.

Aidan  terkebil  -  kebil.

"Abanggg",  Rengekkan  manja  Mikayla  membuatkan  Aidan  tersengih.  Kepala  itu  diusapnya  lembut  lalu  dicium.

AIDAN - Mia Cara, MikaylaWhere stories live. Discover now