Bab 43🍀

4.5K 456 70
                                    

SEUSAI  mendodoikan  Adwa,  Aidan  mengintai  Mikayla  yang  sedang  sibuk  mengemas.  Disebabkan  perangainya  yang  tidak  bermoral.  Mikayla  terus  takut  hendak  berdua  -  duaan  dengan  dirinya.

Pintu  bilik  diketuk  Aidan.

Mikayla  memandang  Aidan  lalu  laju  saja  dia  menyudahkan  apa  yang  dilakukannya  lalu  dia  berlari  anak  keluar  dari  bilik.  Hendak  biarkan  Aidan  masuk  ke  dalam  bilik  seperti  semalam?  Kirim  salam.  Dia  takkan  izinkan.

"Ada  apa?"  Soal  Mikayla  perlahan.

Aidan  memandang  Mikayla  dengan  perasaan  serba  salah.  Rambutnya  diusap  perlahan  -  lahan.

"Pasal  semalam.  Aku  minta  maaf.  Aku  tak  tahu  Haidar  dah  buat  macam  tu  pada  kau".  Tutur  Aidan  jujur.

"Jadi,  kalau  Haidar  tak  buat  macam  itu  kiranya  awak  tetap  akan  teruskan  buat  begitu  ke?" 

"Mika.  Aku  nak  minta  maaf  bukannya  nak  bergaduh  dengan  kau.  Okey,  aku  mengaku  aku  silap  sebab  aku  asyik  ikutkan  perasaan  marah.  Aku  terlalu  rindukan  kau  jadi  aku  tak  boleh  nak  kawal  diri  aku.  Tambahan  lagi  semalam  kau  sangat  cantik".  Gumam  Aidan  perlahan. 

Mikayla  diam.

Aidan  menggosok  rambutnya.

Argh,  dia  rasa  kelu  nak  bercakap  dengan  Mikayla!

"Saya  nak  keluar  dari  rumah  ni".  Bicara  Mikayla  yang  secara  tiba  -  tiba  itu  mengejutkan  Aidan.

Ah,  sudah!

"K-kau  nak  pergi  ke  mana?  Ke-kenapa?  Dengan  siapa?  Bila?"  Bagaikan  peluru  berpandu  Aidan  menyoal  Mikayla  tanpa  henti.

Mikayla  menunjukkan  dua  jari  dihadapan  Aidan.

"Saya  ada  dua  sebab.  Pertama,  saya  nak  menjauhkan  diri  dari  awak".  Asbab  yang  pertama  itu  melukakam  hati  Aidan.  Mikayla  akan  jauh  dari  dia  untuk  sekali  lagi.

"Kedua,  saya  nak  cari  apa  yang  hilang  dalam  diri  saya". 

"Apa  yang  hilang?  Aku  rasa  kau  sempurna  saja".  Laju  saja  Aidan  memintas.

Mikayla  tersenyum  nipis.

Dia  menepuk  perlahan  dada  kirinya.

"Iman.  Saya  tahu  saya  orang  islam  tapi  saya  tak  pernah  hidup  dengan  gaya  islam.  Saya  rasa  ini  sebabnya  hati  saya  semakin  sakit  sebab  saya  mencintai  awak  lebih  dari  segala  -  galanya  sehingga  saya  lupa  mencintai  Pencipta  kita".  Tutur  Mikayla.

Aidan  pula  yang  tersentap  mendengar  bicara  Mikayla.

"Leen  pun  ada  panggilkan  ustaz  untuk  membimbing  awak.  Tapi,  kenapa  awak  sentiasa  mengelak?  Bukan  ke  awak  nak  berubah?  Awak  masih  nak  teruskan  dengan  kelalaian  awak?  Awak  nak  tahu?  Saya  dah  makin  tak  kenal  dengan  Aidan  yang  saya  cinta  dulu.  Aidan  yang  sentiasa  menghormati  saya  sebagai  perempuan.  Aidan  yang  sentiasa  melindungi  dan  tak  pernah  menyakiti  saya.  Ini,  awak  yang  baru.  Saya  minta  maaf,  Aidan.  Saya  tak  suka  awak  yang  baru  ni".  Ucap  Mikayla  lalu  dia  menepuk  lembut  dada  Aidan.

Aidan  menangkap  tangan  Mikayla  lalu  tangan  itu  diciumnya.

"Aku  boleh  memperisterikan  kau  semula  kalau  aku  jadi  Aidan  yang  dulu?"  Soal  Aidan  penuh  pengharapan.

AIDAN - Mia Cara, MikaylaWhere stories live. Discover now