Bab 20🍀

4.9K 463 39
                                    

LANGKAH  dibuka  tanpa  menghiraukan  pandangan  orang  lain.  Secara  jujurnya  dia  cuba  mengabaikan  pandangan  orang  kampung  yang  seolah  -  olah  melihatnya  persis  makhluk  asing  yang  baru  tiba  di  bumi.

Mikayla  menyisirkan  rambutnya  yang  terjuntai  ke  belakang  telinga. 

Mereka  tak  mengganggu  kau.  Tak  ada  apa  yang  kau  perlu  takutkan.  Bisik  hati  kecilnya.

Lagipun,  dia  perlu  memasak  makanan  tengah  hari  untuk  Aidan.  Suaminya  pasti  penat  bekerja.

Bum!

Tiba  -  tiba  pasar  pagi  yang  kelihatan  meriah  bertukar  menjadi  huru  -  hara  apabila  sekumpulan  samseng  memusnahkan  barangan  yang  dijual  oleh  orang  lain.

Mikayla  memerhatikan  huru  -  hara  itu  dengan  penuh  rasa  keliru.  Anehnya,  apabila  dia  melihat  orang  kampung  menunduk  hormat  pada  sekumpulan  samseng  itu  sedangkan   samseng  itu  telah  memusnahkan  barang  jualan  mereka.

Samseng  -  samseng  itu  memandang  ke  arah  Mikayla.

Mereka  membuka  langkah  mendekati  Mikayla.

"Bow".  Arah  ketua  samseng  itu.

"Perlu  ke?  Kau  bukan  ketua  aku".  Bidas  Mikayla  penuh  berani.

Kening  kiri  ketua  samseng  itu  terjungkit.

"Who  are  you,  pretty?  Kau  orang  baru  di  sini?"  Soal  ketua  samseng  itu  seraya  menunduk  sedikit  supaya  dia  menyamai  ketinggian  Mikayla.

"Yes".

"Patutlah  kau  nampak  tak  kenal  aku.  Nama  aku,  Lucas.  Aku  pemilik  tempat  ni.  Nama  kau?" 

"Airis".

"Hey,  Airis.  Kau  tak  mahu  ikut  aku  balik  rumah?  Kita  boleh  berbual  tentang  perkara  yang  menarik?  Maybe  kau  boleh  berehat  di  atas  aku?"  Soalan  Lucas  membuatkan  anak  buahnya  ketawa  kuat.

Merah  padma  wajah  Mikayla  dek  menahan  kemarahan  terhadap  lelaki  itu.

"Bibir  merah.  Muka  putih  gebu.  Geramnya",  Pipi  kanan  Mikayla  diusap  Lucas  namun...

Pap!

Mikayla  menampar  kuat  tangan  itu.

"Don't  you  dare  to  touch  me!"  Tegas  Mikayla.

"Aku  ajak  kau  dengan  cara  baik,  Airis.  Takkan  kau  nak  tolak?  Aku  cuma  nak  ajak  kau  datang  ke  rumah  aku  dan  tidur  dengan  aku".

"Aku  tak  nak!"

Lucas  tersenyum  sinis  pada  Mikayla.

"Tangkap  dia.  Kita  bawa  dia  masuk  homestay  baru  siap  tu",  Arah  Lucas.

Mikayla  meletakkan  bakul  yang  dipegangnya.  Dia  tak  boleh  merosakkan  barang  basah  yang  dia  beli  untuk  memasak.

Mikayla  membuka  langkah  apabila  anak  buah  Lucas  menyerangnya.  Dia  faham  orang  kampung  takut  untuk  membantunya  kerana  keganasan  samseng  ini.

Bak!

Perut  anak  buah  Lucas  ditendangnya.  Lelaki  yang  cuba  menendangnya  dari  belakang  membuatkan  Mikayla  membuat  tindakkan  drastik  untuk  mengelak  lalu  tepi  pinggang  lelaki  itu  ditendangnya  kuat.

AIDAN - Mia Cara, MikaylaWhere stories live. Discover now