Bab 45🍀

4.3K 413 144
                                    

Empat  bulan  kemudian...


HARI  ini  harinya  dia  perlu  mencari  Mikayla.  Hatinya  amat  merindui  Mikayla.  Seusai  bersiap,  Aidan  bingkas  turun.

Aidan  nampak  Xavier  sedang  bermain  dengan  Adwa.  Bella  dan  juga  Gabriel  ada  di  situ.

"Awak  nak  pergi  ke  mana?"  Suara  Illyana  mula  menegurnya  membuatkan  Aidan  menggosok  perlahan  rambutnya  lalu  dia  memandang  Illyana  yang  manis  bertudung.  Tapi,  ditangan  wanita  itu  ada  senduk.

"Adwa  dah  sepuluh  bulan,  Illyana.  Itu  bermakna  dah  empat  bulan  aku  tak  jumpa  Mika.  Sepatutnya  dua  bulan  je.  Ni  aku  dah  bagi  lagi  dua  bulan  extra".  Ujar  Aidan.

"Bukan  ke  lagi  lama  lagi  bagus?" 

"Apa  yang  bagus?  Kau  nak  aku  dapat  tahu  yang  Mika  kahwin  baru  kau  nak  izinkan  aku  pergi  ke?"  Soal  Aidan  tak  puas  hati.

Kening  kiri  Illyana  terjungkit  naik.

"Bukan  ke  awak  senang  -  senang  cakap  dengan  mudah?  Saya  ingat  awak  ni  cepat  terima  takdir".  Sinis  Illyana.

"Tak  mungkin.  Kalau  Mika  dah  jadi  isteri  orang  aku  takkan  dapat  kahwin  dengan  dia  dah".  Rungut  Aidan.

"Apa  yang  awak  nak  lagi  dengan  Mika?  Ummi  beritahu  saya  yang  Mika  dah  bahagia.  Dia  lupakan  awak.  Kalau  awak  kahwin  dengan  Mika  pun  awak  kena  sedar  yang  Mika  tak  boleh  berikan  awak  zuriat.  Saya  takut  awak  akan  mengeluh  pada  akhirnya  dan  memilih  untuk  menduakan  dia".  Terang  Illyana.

Dia  dah  tak  mahu  Mikayla  terluka.  Mikayla  berhak  untuk  merasakan  bahagia.

"Kau  boleh  nampak  masa  depan  aku  ke?"  Soal  Aidan  semula.

"Saya  memang  tak  boleh  nampak  masa  depan.  Saya  tak  ada  kelebihan  macam  awak.  Tapi,  saya  tahu  baca  air  muka  awak.  Awak  memang  akan  buat  macam  itu.  Jadi,  saya  tak  nak  awak  pergi  cari  Mika".  Tegas  Illyana.

Firasat  dia  sebagai  seorang  kakak  ipar.  Dia  tahu  Aidan  akan  buat  perangai  lagi.

Apatah  lagi,  apabila  suaminya  memberitahu  dia  bahawa  mayat  Aliah  dan  juga  Ghibran  hilang  sebelum  rumah  itu  terbakar.

Kemungkinan  untuk  Aliah  masih  hidup  sangat  besar.  Illyana  pasti  Aidan  tahu  itu.  Tapi,  Aidan  masih  enggan  melepaskan  Mikayla  pada  lelaki  lain.

Kejam.

"Tak  boleh  begini.  Adwa  perlukan  Mika".  Rungut  Aidan.

"Bukan  awak  tahu  mak  Adwa  ada  kat  mana?"  Soal  Illyana  semula.

Aidan  takkan  tergamak  nak  membunuh  Aliah.  Percayalah  cakap  dia.  Meskipun  Aidan  kata  benci  tapi  jujur  Aidan  rasa  bahagia  kerana  Aliah  telah  mengandung  dan  melahirkan  Adwa.

Aidan  meraup  wajahnya.

"Ini  tak  ada  kena  mengena  dengan  Aliah.  Kau  ni  kenapa?  Aku  dah  berubah  pun  kau  masih  lagi  berusaha  menjauhkan  Mika  dari  aku".

"Saya  tak  nak  awak  seksa  Mika  lagi.  Tolonglah  berhenti  buat  macam  ini".  Tegas  Illyana.

"Illyana.  Aku  dah  dewasa.  Aku  tahu  apa  yang  aku  buat.  Kalau  sekalipun  kau  nak  tuduh  aku  simpan  Aliah.  Kau  kena  sedar  yang  Adwa  tu  anak  Aliah  juga.  Adwa  perlukan  ibu  dia.  Aku.  Aku  juga  tetap  perlukan  Mika".  Balas  Aidan  seraya  berlalu  keluar  dari  rumah  tanpa  menghiraukan  Illyana.

AIDAN - Mia Cara, MikaylaWhere stories live. Discover now