𝓃𝓊𝓀𝒾𝓁𝒶𝓃 𝒸𝒾𝓃𝓉𝒶 𝓀𝒾𝓉𝒶 13

65 19 4
                                    

"Anyeong kami dah balik!" Jerit Dahye

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Anyeong kami dah balik!" Jerit Dahye. Ya kami tinggal bersama setelah aku tinggalkan rumah agam Jaemin.

Rumah ini sekadar rumah biasa dan tak sebesar rumah agam keluarga Na tapi cukup buat aku terharu dan berterima kasih kerana aku diberi peluang untuk tinggal disini. Rekaan rumah yang elegan dicampur dengan hiasan ala-ala kampung membuatkan aku rindu akan kampung halamanku. Bagaimana keluarga ku disana? Adakan mereka sihat? Sungguh aku rindu.

"Aik banyak termenung tu? Masuklah hari dah maghrib ni tak baik kat luar." Ujar Dahye sekali menyentakkan lamunan ku. Aku senyum manis kearahnya dan mula mengikuti dia.

"Wah wah wah! Shopping sakan nampak? Padanlah hari ni langsung tak nampak muka korang berdua" tegur lelaki yang sedang memegang mug menghampiri kami. Aku tersenyum nipis.

Dahye meletakkan beg beg shopping di lantai sebelum memukul lembut lengan abangnya. "Mende oppa ni. Buat Suffi takut lah". Dahye menoleh ke arah ku sebelum merangkul bahu aku. "Macam biasa Suffi. Buat-buat macam mamat ni tak wujud ara?" Aku ketawa halus melihat muka abangnya yang mencebik.

"Amboi Dahye.. kau kalau ada geng lupa aku ni abang kau eh. Aku smackdown kau kang..." Ujar Haechan sambil menunjukkan siku nya. Aku tergelak ketika melihat Dahye yang menjelirkan lidah pada abangnya.

"Erm.. kalau tak ada apa-apa boleh saya masuk bilik dulu? Solat?" Aku membuka mulut setelah sekian lama tidak bersuara. Mereka mengangguk tanda faham. Aku menunduk bawah lalu melangkah ke arah bilik tetamu.

Dahye yang berada disebelah Haechan kembali menatap abangnya dengan renungan yang tajam. "Oppa sini jap!" Haechan sekadar menjongketkan keningnya. Tanda 'ada apa'.

"Mai lah dekat lagi aku nak cakap ni" malas berbicara Haechan hanya menuruti permintaan adik perempuannya itu. Entah apa yang penting sampai nak berbisik.

Dengan sepantas kilat Dahye menerkam rambut abangnya. Dia tersenyum kepuasan melihat riak wajah abangnya yang sangat hodoh menahan sakit. Rambut Haechan ditarik lagi dengan kasar membuatkan Haechan terjerit spontan mengeluarkan suara kewanitaanya.

"Woi kau buat apa ni?". Hanya tuhan sahaja yang tau tentang kesakitan yang diarasainya. Ni manusia ke zombie? Sakit y'all..

Tangannya mula melepaskan genggaman rambut abangnya. "Nothing oppa. Sakit ke?" Tanya Dahye dengan ton simpati. Kepalanya mengiring sedikit melihat wajah abanya yang tertunduk menahan sakit.

"Sakitlah bongok! Kau ni ada dendam kesumat kat aku ke?" Tanya Haechan dengan matanya memandang tajam ke arah Dahye. Senyuman paling manis Dahye ukir sengaja mahu membuatkan darah anak teruna ini naik.

"Well,, begitulah hidup. Kadang kita dibawah kadang di atas. Dan sekarang ni aku di atas dan kau di bawah. Hohoho.." dahye gelak senang hati. Tanpa sedar ada air mata kebahagian di kantong matanya.

"Emm tu lah tu. Dan sekarang aku akan bagi keadilan bagi kedua-dua pihak. Giliran kau dekat bawah dan aku dekat atas. Isn't it ?" Tutur Haechan dengan senyuman sinis nya. Riak wajah Dahye terus berubah.

"Eh sabar sabar. Relax lah oppa. Aku memain je tadi. Jangan lah tarik rambut aku.. tak laku aku nanti." Ujar Dahye. Terpalit rasa ketakutan pada lelaki dihadapannya.

Haechan masih lagi tersenyum yang membuatkan Dahye tak senang duduk. "Siapa cakap aku nak tarik rambut kau? Ni tak nampak. Semua rahsia kau ada dekat sini kan? Kalau aku bagitau omma ni. Konfem boek punya." Haechan memperlihatkan pada Dahye iphone miliknya. Spontan mata bundar Dahye terbuntang luas. Entah sejak bila iphone Dahye boleh ada pada tangan Haechan?

"Don't you dare to open my iphone, brother" Dahye memberi amaran keras pada abangnya. Memperlihatkan Haechan seakan tak makan dengan peringatannya. Dahye terus berlari mendapatkan iphone nya.

"Uish siapa lelaki ni? Ni kalau aku bagitau omma, kau agak apa reaksi omma? Mesti dia terkejut kan?" Dahye merengus kasar. Sudahlah dia pendek mahu melawan abangnya yang tinggi.

"Bak sini lah bodoh!"

"Eh tak sekarang ni siapa yang bodoh kau ke aku?"

Dahye mengepal penumbuk sebelum dilayangkan pada wajah tampan abangnya. Tapi tak semudah itu. Abangnya turut membalas balik perlakuan adik perempuannya. Omma Haechan datang disebalik dapur. Tanganya yang membawa dulang dihempas kan kuat atas meja. Lantaran itu, mereka berdua berhenti.

"Yah kamu berdua dah kenapa? Dah besar tinggi nak gaduh lagi? Lainlah adik-adik kamu yang lain. Ni buat malu je kalau adik beradik kamu yang lain tengok tau tak!" Jerit omma. Mereka berdua menunduk takut.

Suasana senyap seketika sebelum Dahye membuka mulut.

"Tak omma, Haechan yang cari pasal dulu!" Tutur Dahye sambil memandang benci abangnya.

What? Aku dipersalahkan? "No omma! She start it first. And kalau omma nak tau. Anak omma sorang ni dah pandai nak couple!" Bentak Haechan. Masing-masing tak mahu kalah. Omma melepaskan keluhan kasar.

"Sudah kamu berdua! Pergi mandi! Dah macam kerbau dah dengan rambut baju macam tu. Dahye, omma tak tau dengan siapa kamu bercinta. Jaga diri jangan sampai maruah tergadai. Donghyuck! Kamu tu abang. Patutnya kamu jaga adik-adik kamu bukan bergaduh. Lepasni omma tak nak tengok kamu bergaduh lagi araseo?"

"Eung.."

*****

"Omma feeling better?" Tanya aku pada omma. Omma yang masih terbaring dengan tanganya dicucuk jarum aku pandang penuh kesayuan.

"Omma.." lirihku. Senyuman omma membuatkan air mataku tak dapat dibendung. Manik mutiara mula mencemarkan pipi susu Jaemin.

Tangan omma naik mengusap belakang kepala perlahan. Dengan sisa air mata, aku pandang omma. Dia mengangguk perlahan sambil tersenyum menandakan dia tidak apa-apa.

Tangan munggil omma aku usap perlahan. "Omma.. mianhae. Sebab Jaemin, suffi pergi. Sebab Jaemin juga omma sakit." Omma menggeleng kuat menidakkan.

"Kalau Nana tau semua ni akan terjadi, Nana takkan lepaskan Suffi. Nana takkan marah suffi. But now everything gone wrong. The table has flip up. I don't know where to find her. Omma please forgive me. I'm totally wrong..." Aku tertunduk lemah. Tak mampu melihat wajah Omma. Jauh dari sudut hati, aku juga tak akan maafkan diri aku atas kekhilafan aku tempoh hari.

Tanpa sedar ada satu suara menerpa indera pendengaran aku. "Jaemin ah.. don't felt guilty. Everyone make a mistake. Because we're human. It's not normal when a person never make a mistake. So don't keep blaming it's your fault."

Perlahan aku menoleh ke arah pintu wad hospital. Damn is this real? . Terasa bahawa ini hanyalah mimpi. Hatiku berdetak seribu. Did she heard everything? Did she saw that i was crying like a baby? But,, please someone tell me this is not real!.

Aku mengumpul segala kekuatan ku melawan rasa malu ku yang setinggi gunung kinabalu.

"Su-suffi?"

"Yes i am!"

Senyuman yang sudah lama tak aku lihat. Senyuman yang aku rindui sepanjang masa. Suara, wajah yang selalu tertayang pada mataku setiap kali aku terlelap. Dan kini aku dapat mendengarnya dan mengamati dengan jelas bahwa dia ialah Suffi. Wanita yang selalu aku nantikan disetiap saat ku.

Dan terbitlah satu perasaan yang hadir pada diri mereka.

Tbc❤️

Nukilan Cinta Kita | Jaemin©Where stories live. Discover now