𝓃𝓊𝓀𝒾𝓁𝒶𝓃 𝒸𝒾𝓃𝓉𝒶 𝓀𝒾𝓉𝒶17

50 19 1
                                    

Setelah lima jam bertelur dalam kereta akhirnya sampai juga ke destinasi aku! Kampung halaman

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Setelah lima jam bertelur dalam kereta akhirnya sampai juga ke destinasi aku! Kampung halaman. Huaa terharu hampir menitik air mata kegembiraan. Bauan daripada sawah padi sangat menyegarkan.

Aku mengeliat badan sedikit. Iskandar yang turut keluar dari kereta masih menjeling aku tak puas hati. Aku membalasnya dengan menjelirkan lidah. Monyet dah koyak!

"Cupi!!!" Jerit mak. Cupi tu nama manja eh. Mak berlari mendapatkan aku. Aku dipeluk erat oleh mak. Wahh rindu gila!

"Mak.." aku menyembamkan wajahku. Mak mengusap perlahan belakang aku. "mak.. cupi rindu mak~" setitis air mata jatuh membasahi pipi aku.

Hujung dagu aku diangkat dengan menggunakan ibu jari mak. Mata mak turut merah dan basah. "Mak.." lirih aku.

"Adik.. mak pun rindu adik". Mak menyeka perlahan air mata aku menggunakan ibu jarinya. "Okey jom. Abah dekat dalam tu". Kami menaiki tangga batu ke rumah. Imagine lah rumah kampung ada tangga ha macam tu.

Abah yang sedang membaca surat khabar sambil meminum kopi panas buatan ibu memandang aku tak berkelip. "Ya allah anak dara abah ni!" Usai abah letak cawannya, dia terus mendapatkan aku. Aku dipeluk erat abah.

"Dah besar anak abah ni. Suffi tau tak. Abah rindu betul dengan budak yang selalu menyakat abah ni tau!" Abah memegang kedua belah bahuku sebelum mencuit hujung hidungku. Aku membuat muka tak puas hati. My nose huhuhu.

"Suffi tak rindu abah pun bluek" aku senyum mengejek. Abah tersenyum melihat aku.

"Ha tengok tu baru cakap tadi. Haish anak abah ni.." tangan tua abah naik mengusap perlahan kepala aku.

"Ye lah anak abah dengan mak Suffi sorang je kan? Ye tau orang anak kutip hmm" sampuk Iskandar. Dia mengeluh lemah. Merajuk lah tu.

"Lah angah merajuk sudah. Sini dekat mak dengan abah sini!" Panggil mak. Tangan mak melambai ke arah angah. Lambat-lambat angah berjalan ke araj kami sambil muka monyok nye. Dah tua pun nak merajuk. Tak paham aku.

Abah menarik kami semua ke dalam dekapannya. Nada yang cukup lembut abah gunakan. "Angah, adik, along semua anak-anak abah dengan mak. Abah dengan mak tak pernah membezakan-bezakan antara kamu" tutur abah. Pelukan abah semakin ketat. Aku rindu perasaan ni!

"Dengar pesan mak. Kamu ni tiga beradik je. Susah senang mesti sama-sama. Kalau mak dengan abah dah tak ada jangan pula kamu lupa adik beradik kamu yang lain. Angah jaga adik. Adik jaga angah. Faham?" Pesan mak lembut. Aku memandang wajah angah. Dia turut memandang aku dengan mata yang mula berkaca.

"Apa mak cakap ni? Mak dengan abah mesti ada dengan kita orang sampai bila-bila. Angah janji akan jaga family kita ni." Ujar Iskandar kuat. Aku sayang angah. Dialah yang selalu ada dengan aku masa aku jatuh. Walaupun perangai dia macam hanat tapi dia tak pernah tinggalkan aku seorang diri.

"Angah. Kematian tak akan menunggu kita. Andai tertulis umur mak dengan abah tak panjang. Kamu mesti berjanji dengan kami. Jaga adik kamu. Jaga along kamu. Abah yakin. Anak abah ni kuat!" Tutur abah. Dan akhirnya air mata yang sudah lama aku tahan jatuh juga. Angah juga turut menitiskan air mata.

Nukilan Cinta Kita | Jaemin©Where stories live. Discover now