28

1K 119 1
                                    

"Naeun,"

Nara terkejut melihat Naeun yang berada di hadapan pintu rumahnya itu.

"Sampai hati kau kan, tak cari aku pun," ujar Naeun.

"Naeun ah," dia terus memeluk tubuh kembarnya itu.

"Mianhei," ujar Nara.

"Kalau bukan sebab Jeno yang tanya aku tentang kau, sampai bila-bila lah agaknya aku tak tahu yang kau dah balik,"

"Yaa, aniya. Aku memang nak jumpa kau pun. Cuma belum jumpa masa yang sesuai je," ujar Nara.

Naeun tergelak kecil.

"Mana dia?"

"Siapa?" soal Nara.

"Anak kau lah," Naeun terus menolak tubuh Nara dan masuk ke rumah kembarnya itu.

Nara ikut masuk dan menutup pintu. Dia hanya membiarkan Naeun yang menjengah rumahnya itu.

"Mama!"

Ayden keluar dari bilik dengan memeluk patung dinasaor miliknya.

"Hey," Naeun menghampiri anak kecil itu.

"Mama,"

Ayden yang terkejut melihat wajah asing itu memanggil Nara.

"Dia kakak Mama sayang. Jangan takut," Nara mengusap kepala anaknya itu.

"Nama apa?" soal Naeun.

"Ayden,"

"Ayden? Comelnya nama," pipi Ayden dicubit perlahan.

"Gomawo," ujar Ayden perlahan.

Nara tersenyum melihat tingkah anaknya yang nampak malu-malu itu.

"Aunty Naeun ni kembar Mama tau," beritahu Nara.

"Yaa, apa pula Aunty Naeun. Mommy Naeun. Panggil Mommy okay?"

"Mommy? Mama, Ayden dah ada dua Mommy lah. Mommy Irene dengan Mommy Naeun," ujar Ayden teruja.

"Siapa Irene?" soal Naeun.

"Nanti aku cerita,"

"Ayden, pergi mandi dulu tau. Mama nak siapkan breakfast," kepala Ayden diusap.

"Okay, Mama," Ayden kembali ke bilik.

Nara dan Naeun pula berjalan ke arah dapur. Nara menghidangkan nasi goreng dan roti bakar yang sudah dimasaknya tadi.

"Aku tak sangka kau kahwin dengan Eric," Nara bersuara.

"Kan? Aku pun tak sangka. Padahal dulu aku ingatkan dia boyfriend kau," Naeun ketawa perlahan.

"Tch, kelakar pula bila ingat kita bergaduh sebab tu," ujar Nara.

Manakala Naeun, senyumannya perlahan menghilang.

"Nara ah, apa yang jadi-"

"Yaa! Jangan ungkit cerita lama please. Aku dah malaslah nak ingat,"

"Tak. Aku kena juga minta maaf. Lepas kau pergi, baru aku sedar yang aku ni memang kakak tak guna. Aku tak pernah cuba bela kau setiap kali Halmeoni marahkan kau dulu. Padahal akulah orangnya yang tumpahkan sabun dekat bilik air sampai Omma jatuh dan keguguran. Tapi yang kena marah kau dan aku tak berani langsung nak mengaku aku puncanya,"

Nara diam seketika. Kalau dulu, mungkin dia akan marah pada Naeun. Tapi tidak sekarang. Empat tahun tinggal berjauhan dengan keluarga mula mengubah sikapnya. Lagi-lagi bila dia sudah bergelar ibu. Sikap keras kepala dan kasarnya mulai menghilang.

"Naeun ah, dah lah tu. Benda dah lepas. Aku dah lupakan semuanya pun. Aku dah tak nak ingat dah kalau boleh. Lagipun Omma dengan Halmeoni pun dah takde. Tak perlulah ungkit cerita lama," dia mengusap belakang badan Naeun yang mulai menangis itu.

"Gomawo Naeun ah,"

"Ya. Dah, jangan menangis. Nanti kalau Ayden nampak, dia ingat aku buli kau pula,"

Naeun segera mengusap air matanya.

"Nara, kau dengan Jeno macam mana?"

Nara yang sedang menuang kopi ke dalam cawan itu terkedu seketika.

"Entah. Macam tu je lah," ujarnya.

"Dia tahu Ayden anak dia?"

"Belum. Aku baru nak jumpa dia harini. Nak bagitahu tentang Ayden," ujarnya.

"Kau akan balik pada Jeno kan?" soal Naeun lagi.

"Entahlah Naeun. Aku tak tahu. Aku-,"

"Empat tahun kau tinggalkan dia Nara. Kau tahu tak, dia macam orang gila lepas kau pergi? Sebulan dia duduk berkurung dekat rumah baru korang tu. Kerja pun tak, makan minum tak terjaga. Nasib baik Omma berjaya pujuk dia. Kalau tak, tahulah apa jadi pada dia," cerita Naeun.

"Betul ke?" soal Nara.

"Buat apa aku tipu kau?"

Nara diam.

"Kenapa kau lari sebenarnya Nara?"

Soalan Naeun itu bagai batu besar yang menghempap dirinya.

"Sebab aku takut aku makin sayang pada Jeno," jawab Nara jujur.

"Mwo? Yaa! Tu bukan sebab yang munasabah lah Nara. Kalau kau dah mula sayangkan dia, kenapa kau kena tinggalkan dia?"

"Sebab kau Naeun! Kau cintakan dia kan waktu tu. Dia pun sayangkan kau Naeun. Kau ingat aku nak diam je? Kau ingat aku sanggup jadi isteri pada lelaki yang cintakan kakak kembar aku sendiri? Kalau kau kat tempat aku, kau sanggup?" soal Nara.

Nadanya tidaklah terlaku kasar, tetapi tidak lembut juga.

"Nara ah, Jeno-,"

"Mama, Ayden dah siap mandi!"

Ayden muncul menyebabkan situasi tegang tadi sedikit berubah.

"Aigoo, anak Mama dah wangilah," dia mengangkat Ayden dan diletakkan di kerusi.

Pipi Ayden sempat diciumnya.

"Makanlah,"

Nara menolak pinggan nasi goreng ke arah Naeun. Dan sepanjang mereka bersarapan, tiada satu orang pun yang bersuara sehinggalah mereka habis makan. Naeun juga meminta diri.

"Nara, aku tak berniat nak sakitkan hati kau tadi. Tapi, aku cuma nak tengok kau dan Jeno bersatu balik. Tu, Ayden tu. Dia akan membesar dengan baik kalau kau dan Jeno kembali,"

Nara tersenyum nipis.

"Arraseo. Gomawo Naeun ah,"

Naeun ikut tersenyum.

"Baliklah rumah. Boleh aku kenalkan kau dengan anak aku juga,"

Nara sekadar mengangguk. Setelah Naeun melangkah pergi, dia menutup pintu rumahnya. Dia berjalan ke arah Ayden yang duduk di sofa sambil menonton kartun itu.

"Ayden ah,"

"Ya Mama,"

"Ayden ingat tak Uncle semalam?" soal Nara.

"Uncle yang buat Mama menangis tu?"

"Tak baik cakap macam tu," hidung Ayden ditarik manja.

"Harini Uncle tu nak datang lagi tau. Mama ada perkara nak bincang dengan dia. Jadi, Ayden kena behave. Tak boleh jerit dekat dia macam haritu. Okay?"

"Okay Mama. Tapi kalau dia buat Mama menangis lagi, Ayden akan marah dia,"

Nara ketawa perlahan mendengar itu. Tetapi jauh di sudut hatinya, dia berharap agar pertemuannya dengan Jeno nanti akan berlaku dengan tenang.

Back To You Where stories live. Discover now