54 | Dua Abang

189 41 3
                                    

Dari melangkah, aku berlari anak apabila melihat kereta Izhar masih terparkir di depan rumah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Dari melangkah, aku berlari anak apabila melihat kereta Izhar masih terparkir di depan rumah. Tak balik lagi ke lelaki ni? Ketika aku masuk ke dalam garaj, Izhar dan Noah sedang sibuk buat sesuatu di laman berumput.

"Cukup ke batu ni?" tanya Izhar.

"Tinggikan sikit lagi." Dah gaya abang-abang dah si Noah ni padahal dia lebih muda dari Izhar. Berlagak tuan rumah.

"Mami, dah siap siang ke?" laung Noah melalui pintu dapur.

"Dah. Lepas Maghrib baru keluarkan. Mami perap dalam besen." Kedengaran suara mami menjawab dari dalam rumah.

Aku mendekat dengan mulut ternganga. Siap ada gulungan tikar tunggu nak dibentangkan. Juga jaring pemanggang dan bungkusan berisi arang. Lagi terkejut bila tengok tepi bibir Izhar bengkak membiru. Dia bertumbuk dengan Noah ke?

"Eh, dah balik." Izhar bangkit, mendorong tubuh aku berjalan cepat patah balik ke muka pintu utama. "Pergi mandi, solat dan rehat. Lepas abang panggil baru turun, kita makan sama-sama."

"Kenapa tak balik lagi?" soalku, terpinga-pinga.

"Mandi dulu. Busuk!" Izhar tolak perlahan, memaksa aku masuk ke dalam rumah.

"Dzar, dah boleh bakar arang!" Noah melaung dari laman.

"Ya, aku datang!" Berlari anak Izhar tinggalkan aku. Dari dalam, aku mendekati mami yang berlunjur kaki di sofa.

           "Diorang buat apa tu?" Aku salami tangan mami.

          "Entahlah. Katanya nak bakar-bakar. Ella pergi naik mandi, kejap lagi nak makan," jawab mami, nampak kepenatan.

Ketika aku di bilik Nailah untuk menumpang mandi, Maira menerpa masuk. Seronok dia dapat buku cerita baru daripada Izhar.

             "Maira, tadi Abang Izhar dengan Noah bergaduh ke?" tanya aku dengan harapan Maira menafikan.

             "Haah."

Aku tepuk dahi. Izhar pun satu. Kenapa tak reti nak balik? Tak risau ke Ibu Ara duduk seorang diri?

            "Mula-mula Abang Dzar tanya pada mami apa yang dia boleh tolong. Mami minta sidaikan kain," cerita Maira sambil membelek buku di tangan.

Aku menepuk dahi lagi sekali. Kenapalah mami minta Izhar sidaikan baju? Pergilah suruh buang sampah ke, cabut rumput ke. Ini sidai baju!

           "Lepas tu Noah halau Abang Dzar balik. Abang Dzar buat pekak je. Abang Dzar kata, nanti Abang Dzar nak bawa Ella duduk dengan dia. Noah macam marah bila Abang Dzar kata macam tu. Abang Dzar kata lagi yang Noah tak payah fikir pasal Ella lagi. Dah boleh berhenti susahkan Ella. Terus diorang bergaduh sampai ampaian roboh. Baju-baju semua kotor, kena basuh balik. Mami lagilah mengamuk. Mami suruh diorang kemas laman sampai licin, sampai berbaik semula baru boleh makan tengahari."

The Ella's : Ini Hidup Aku (NO-EDIT/RAW - On Hold)Where stories live. Discover now