45 | Untuk Melupakan

265 43 29
                                    

Selamat Hari Raya. Nah, satu bab yang panjang untuk korang sebagai hidangan raya. Terima kasih beraya di sini.

Zen.

Aku betulkan selimut Nailah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Aku betulkan selimut Nailah. Perutnya aku pandang. Aku harap kasih Nailah akan tumpah pada anaknya sendiri lepas bersalin nanti. Sepanjang malam aku Google pengalaman bersalin, ramai yang cakap mereka jatuh hati pada bayi sendiri bila kali pertama mereka pandang wajah kecil itu.

Kasihan kalau bayi ini lahir tapi tak disayangi oleh ibu dia sendiri. Kalau Nailah kahwin dengan lelaki bebal tu pun, macamana bayi ni nak teruskan hidup kalau mak kandung dia, atuk nenek dia tak terima dia wujud dalam susur galur keturunan dia?

Baju kotor aku basuh. Sambil menunggu siap, aku kemaskan barang Maira untuk dihantar ke rumah kawan mami yang tidak jauh dari sini. Lepas bincang dengan mami, kami putuskan untuk biar  Maira duduk sekejap dengan kawan mami hingga keadaan Nailah stabil.

Segenap ruang rumah dipenuhi suara penceramah dari rancangan Tanyalah Ustaz. Sejak akhir-akhir ni kalau mami free, mami pasang ceramah kat televisyen.

"Kita nak Allah jaga kita. Tapi kita sendiri tak jaga tubuh anggota badan yang Allah bagi. Pakai terdedah sana sini tapi nak suruh Allah lindung dari kejahatan mata dan nafsu."

Auch, menusuk betul ayat ustaz ni. Satu jam ceramah terpasang, ayat ini saja yang aku rasa masuk sampai ke hati. Aku teringat Fong cakap pasal aku patut berhenti kerja. Malu bila dia tegur pasal lengan aku. Mungkin aku patut mula pakai handsock dan labuhkan lagi blaus aku.

Aku keluar rumah. Cili api yang dah tumbuh banyak dari pokok tepi pagar aku kutip bersama kacang botol yang menjalar. Cahaya matahari semakin bersarak di dada langit walaupun sumbernya belum kelihatan di ufuk timur.

Bunyi mengiau yang nyaring menarik perhatian. Ada anak kucing tiga warna di dalam longkang. Serta merta membawa ingatan aku pada Dashi yang jelas sukakan kucing. Aku kutip anak kucing itu dan bersihkan badannya dengan kain lembab.

Mengiau bising betul, terpaksa aku masukkan dalam kotak bersama tuala lap dapur yang bersih. Terus diam anak kucing tu, mungkin merasa hangat. Nanti sebelum aku keluar, aku lepaskanlah.

Usai paksa Nailah turun sarapan yang aku masakkan, aku tinggalkan dia dengan mami sembang berdua di bilik mami. Aku kayuh basikal menghantar barang Maira.

Kemudian aku singgah bank. Aku ada satu akaun yang aku buka khusus untuk wang simpanan yang tak pernah aku usik. Aku simpan sebab nak bawa nenek pergi Mekah. Melihat deretan digit yang ada, rasa macam seluruh usaha aku kerja sana sini terbayar. Mungkin tak cukup untuk kami berdua tapi sekurang-kurangnya cukup untuk nenek ubati rindu dia pada Tanah Suci itu.

Menaiki bas dari bandar, aku menuju ke Evercare House.

"Simpan jelah duit kau tu. Nenek mana larat nak berjalan lagi."

The Ella's : Ini Hidup Aku (NO-EDIT/RAW - On Hold)Where stories live. Discover now