27 | Masa Menyembuhkan?

289 43 21
                                    

I know you can't remember how to shine

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

I know you can't remember how to shine...

🥀

Kedai ditutup lewat hari ni. Penat sungguh rasanya bekerja dari tengahari hingga ke malam sebab kami tak bergilir memandangkan pelanggan yang ramai.

"Makan!" Begum membawa dulang berisi makanan dan aku turut meletakkan pinggan.

Kami tolak meja ke tengah dan mula makan.

"Ella, panggil Luna makan. Tadi aku nampak dia kat atas," ujar Begum.

Dengan malas aku menapak juga ke tangga. Takkan nak suruh orang lain pulak dah Begum suruh aku.

"Bukannya aku putus asa. Memang tak ada jodoh kami."

Aku berhenti di muka pintu bila terdengar suara Luna berbual dengan seseorang.

"Jadi kau berhenti lepas ni? Macam tu saja? Mak ayah kau dengan dia dah sepakat, kan?" Terdengar pula suara Dashi membalas.

"Dashi, terima kasih sebab ambil berat tentang hal ni tapi aku taknak tipu diri sendiri. Kau pun nampak macam-macam cara Iskandar tolak aku. Dari cara baik, hinggalah cara kasar. Aku taknak memaksa, tiada kebahagiaan dalam paksaan," lirih suara Luna terasa melukakan aku.

Benarlah kata dia... kalau orang tak suka mana boleh paksa. Macam perasaan Dashi pada aku.

"Lagipun, Iskandar sukakan Ella. Lagi sukar nak pikat hati yang dah berpunya."

Ah, sudah. Nama aku kena petik. Tak jadi mencelah kalau macam ni. Rasa janggal pula kalau aku muncul sekarang. Berdebar juga aku menanti respon Dashi yang diam seketika.

"Kau tak rasa ke dia sukakan Ella untuk menghindar daripada kau?"

Aku tergamam sendiri. Ada benarnya kata-kata Dashi. Aku toleh ke bawah, memandang ke arah Iskandar yang sedang bercakap dengan seseorang dalam telefon.

Riak wajahnya yang serius dan berubah-ubah aku renung dari jauh. Sesekali dia menolak rambutnya ke belakang, menzahirkan kepenatan yang jelas.

Iskandar sengaja tunjukkan perhatiannya pada aku untuk menolak Luna? Kenapa aku tak terfikir macam tu?

"Kau tak rasa ke kau terlalu fikirkan hal aku dan Iskandar sampai diri sendiri kau lupa nak tengok."

"Apa?" Suara Dashi mengendur.

"Aku nampak cara kau pandang Ella, Dashi..."

"Hei!"

Aku dengar Dashi menepuk bahu Luna hingga gadis itu mengaduh kuat. Kelam kabut Dashi meminta maaf. Menggelabahlah tu bila Luna serkap jarang.

Luna ni tak tahu ke Dashi bercinta dengan Diana Akasuki?

"Kau risau Iskandar dapat peluang dekati Ella bila aku tak ada, kan..." Nakal sungguhlah Luna ni.

The Ella's : Ini Hidup Aku (NO-EDIT/RAW - On Hold)Where stories live. Discover now