31 | Hati Yang Terbuka

277 43 6
                                    

🥀

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

🥀

Aku akur dengan cadangan Iskandar dan pujukan Izhar supaya berhenti bekerja di kafe buat sementara sebaliknya aku ambil alih tugas mengasuh Isfahan di rumah Kak Ismahani.

"Ella, Raya ni raya dengan aku eh? Raya dengan Ibu Ara." Izhar bangkitkan lagi isu yang aku biarkan gantung tak bertali.

"Ella." Izhar sentuh bahu aku namun segera aku mengelak.

"Jangan sentuh saya!"

Izhar tergamam bila aku tengking dia tanpa sedar.

"Apa yang jadi sebenarnya sebelum ni? Sampai hilangkan diri berhari-hari. Kau nampak lain. Betul ke kau jatuh waktu turun dari bas? Hospital mana kau pergi?"

"Tolonglah, Izhar." Aku urut pelipis dengan perlahan. Rasa menyesal pula minta Izhar hantarkan aku ke kafe sebab nak ambil barang-barang dalam bilik staff.

"Beritahu aku, waktu aku putuskan untuk cari adik aku sendiri, aku tersilap ke?"

Aku pandang wajah sedih Izhar. Aku tahu aku tak patut layan dia macam ni sebab walaupun dia nampak sebagai seorang lelaki yang kuat tapi dia juga rapuh seperti aku yang ketandusan kasih sayang ibu dan ayah.

Masalahnya bila aku pandang dia, aku teringatkan Noah. Antara kesal, bimbang, trauma dan kecewa, aku kalah dengan perasaan sendiri.

"Aku boleh pergi kalau kau tak senang dengan kewujudan aku."

"Izhar." Aku pegang hujung baju kemejanya. "Bagi saya masa."

Dia senyum dalam payah.

"Apa, Fong?" Aku mula rimas bila Fong muncul di depan mata saat aku melangkah ke dalam kafe yang lengang memandangkan kafe belum dibuka kepada pelanggan. Memang sengaja aku datang waktu tak ada pelanggan. Malas nak berhadapan dengan orang.

Lelaki Cina itu mengeluh perlahan.

"Tolong hati-hati. Aku tak rasa Qi Zahir ikhlas dengan kau. Dari sebelum kau berhenti kelas lagi aku perasan cara dia pandang kau lain macam. Dia asyik tanya betul ke kau kerja dengan aku. Aku..." Fong mengusap tengkuk tanda keresahan.

"Terima kasih sebab ambil berat." Sepenuh hati aku mengucapkannya. Biasanya Fong ni kerja nak cari gaduh saja.

"I'm not. Cuma aku tak suka kalau betul niat dia tak baik."

"Tak apa. Aku pun stop sekejap kerja kat sini. Tengoklah lepas cuti Raya nanti macamana. Terima kasih, Fong."

"Tentang Issa..."

Ah, aku terlupa tentang kawan rapatku itu. Kawan rapat... yang mungkin sudah menjauh.

"Kau masih nak jadi bridesmaid dia ke?" sambung Fong.

The Ella's : Ini Hidup Aku (NO-EDIT/RAW - On Hold)Where stories live. Discover now