Kedengaran bunyi deruan enjin kereta tiba di perkarangan rumah. Setelah mendengar bunyi kereta tersebut, Nur Dhuha terus melangkah kakinya menuju pintu rumah untuk melihat siapakah gerangan yang hadir.
Kelihatan sebuah kereta Honda Accord berwarna kelabu berhenti di hadapan rumahnya. Nur Dhuha mengenali milik siapakah kereta itu. Sebaik enjin kereta dimatikan, kelihatan Rahman muncul keluar dari pintu kereta bahagian pemandu.
Lelaki itu kemudian menuju ke belakang lalu membuka pintu kereta di bahagian penumpang. Tanpa berlengah, Nur Dhuha berjalan menghampiri kereta tersebut. Orang yang dinanti sedang berada di bahagian belakang kereta.
"Yeah, baby dah sampai!" Nur Dhuha keriangan tatkala melihat kakak sulungnya itu keluar dari kereta sambil mendukung seorang bayi.
"Tak yah nak gembira sangat. Pergi angkat barang-barang kat bonet tu!" Arah Salmiah yang baru keluar daripada kereta bersama-sama dengan anak dan cucunya.
"Alah ibu ni kacau jelah." Nur Dhuha menjawab arahan ibunya. Namun dia tetap menuruti arahan tersebut. Dia lalu pergi ke arah bonet nak mengangkat beberapa beg yang berada di dalam bonet tersebut.
Nur Dhuha membawa kesemua beg tersebut dan diletakkan di ruang tamu. Kelihatan kakak keduanya memunculkan diri daripada arah dapur dengan wajah gembira pabila melihat anak saudara pertama mereka kini berada di dalam rumah.
"Wah, baby dah sampai." Ujar Nur Qistina sambil berjalan menghampiri kedua-dua beranak itu.
"Apa nama baby ni." Sambung Nur Qistina sambil mencubit lembut pipi bayi tersebut.
"Qaseh Diana bt Abdul Rahman." Balas Nur Adila ringkas
"Sedap nama dia. Sesuai sangat dengan muka dia yang comel. Muka dia ada iras-iras ayah dia lah." Tutur Nur Qistina sambil memaling wajahnya memandang ke arah abang iparnya itu. Rahman hanya membalas dengan senyuman.
"Abang Man balik PJ bila?" Soal Nur Qistina.
"Esok abang dah balik." Rahman memberikan jawapan
"Cepatnya. Kesian kat Qaseh dengan mama Qaseh dah kena tinggal dengan papanya." Nur Qistina berseloroh.
"Dah lima hari abang cuti. Banyak pula kerja kena tinggal kat sana. Takpe lah minggu depan abang balik lah semula." Terang Rahman.
Dari jauh kelihatan Nur Dhuha hanya memandang perbualan dua orang tersebut. Dia tahu kenapakah kakaknya bersikap begitu. Itu semua gara-gara hubungan terlarang yang mereka lakukan tempoh hari.
==================================================================================
Sudah lebih sebulan berlalu semenjak Nur Adila melahirkan anak sulungnya iaitu Qaseh Diana. Waktu berpantangnya di kampung juga hampir ke penghujung. Terasa sungguh cepat masa berlalu.
Suaminya akan kembali ke Kuantan hujung minggu ini untuk membawa dia dan anak mereka ke rumah mertua di Seremban. Nur Adila terpaksa menghabiskan masa di sana sebelum kembali ke rumah mereka di Petaling Jaya.
Sebelum meninggalkan kampungnya, dia berhasrat untuk mendapatkan rawatan secara tradisional dahulu. Ini kerana tubuhnya terasa sungguh lenguh semenjak dua menjak dan setiap kali menyusukan anak.
"Ibu tahu tak mana tempat nak mengurut?" Soal Nur Adila ketika melihat ibunya kembali ke ruang tamu bersama Qaseh Diana setelah selesai memandikan bayi tersebut.
"Kalau nak mengurut untuk orang baru lepas bersalin, tempat paling ok Mak Uda lah. Dulu masa ibu lahirkan kamu, arwah ayah bawa pergi situ lah." Jawab Salmiah sambil meletakkan Qaseh Diana di atas tilam yang telah tersedia.
"Badan Along ni rasa letih sangat lah sebab menyusukan Qaseh. Tulah rasa nak mengurut dulu kat sini sebelum Along pergi rumah mertua minggu depan." Terang Nur Adila.
Dia kemudian mengenakan bedak ke seluruh badan Qaseh Diana. Selepas itu, dia memakaikan pula lampin kepada bayi tersebut. Akhir sekali, dia menyarungkan pula pakaian ke atas bayi itu.
"Ya, ibu faham, ibu pun pernah bersalin jugak. Dulu masa lepas beranakkan kau, ibu buat urutan dengan Mak Uda." Terang Salmiah.
"Kalau nek Uda yang urutkan, mesti tok Uda akan urutkan sekali kan?" Nur Adila inginkan kepastian.
"Yelah, diorang kan memang kerja berdua." Balas Salmiah.
"Kalau tok Uda join sekali, nanti dia buat benda tu kat along tak ibu rasa?" Soal Nur Adila.
"Benda tu? Benda apa yang along maksudkan?" Salmiah pura-pura tidak mengerti.
"Benda yang dia selalu buat dekat ibu lah, benda apa lagi." Balas Nur Adila.
"Along tahu ibu dengan pak Uda pernah buat?" Salmiah terkejut dengan kata-kata anaknya itu.
"Along dah besar lah ibu, along bukan budak-budak lagi." Sinis jawapan Nur Adila.
"Benda tu dah lama. Ibu sendiri pun tak tahu kalau pak Uda masih lagi buat rawatan extra tu lagi ataupun tak." Balas Salmiah. Dia mula terasa malu apabila anaknya mengetahui perbuatannya dahulu kala.
"Kalau tok Uda buat rawatan extra tu along taknak lah mengurut dekat situ." Balas Nur Adila.
"Kenapa pula? Alah setakat rawatan ekstra tu apa lah sangat. Pak Uda tu kan keluarga kita juga, tak rugi pun kongsi-kongsi." Salmiah menjawab dengan selamber.
"Kalau macam tu, ibu tanya lah dia boleh ke tak along nak mengurut." Ujar Nur Adila sambil menyelak bajunya. Kini tibalah masa untuk menyusukan Qaseh.
"Yelah nanti ibu telefon dia tanya bila ada kosong." Ujar Salmiah sambil berlalu meninggalkan kedua-dua beranak tersebut.
==================================================================================
"Assalamualaikum!" Kedengaran suara dari luar rumah.
"Waalaikumussalam." Pak Uda terus membuka pintu rumahnya.
"Oh Sal, jomlah masuk." Pelawa Pak Uda setelah melihat anak saudaranya berada di hadapan pintu.
"Mak Uda mana?" Soal Salmiah sebaik melangkah kakinya ke dalam rumah itu.
"Mak Uda ke kampung sebelah sebab ada nak rawat kawan anak dia." Ujar Pak Uda.
"Dah tu macam mana nak mengurut si Adila ni?" Soal Salmiah sambil memandang ke arah Nur Adila yang berada di sebelah.
"Pak Uda boleh mengurut sorang-sorang tanpa mak Uda." Jelas Pak Uda.
"Kalau pak Uda boleh buat sorang-sorang, ok lah. Kita nak mengurut dekat mana ni?" Soal Salmiah lagi.
"Dekat ruang tamu ni je. Sekejap ye, pak Uda pergi ambil apa yang patut dulu." Pak Uda meminta diri dahulu.
Salmiah dan Nur Adila kemudian melabuhkan punggung mereka di atas lantai sambil menunggu. Seketika kemudian Pak Uda muncul dengan membawa tikar mengkuang dan semangkuk minyak.
Lelaki itu kemudian membentang tikar mengkuang itu di tengah-tengah ruang tamu. Mangkuk minyak itu diletak di tepi tikar. Beliau kemudian masuk ke dalam bilik semula untuk mengambil barang lain.
Seketika kemudian beliau muncul lagi dengan membawa bantal dan sepasang kain batik. Bantal itu diletak di atas tikar mengkuang itu. Kain batik itu pula diberi kepada Nur Adila untuk membuat persalinan.
"Nak salin kat mana ni?" Soal Nur Adila.
"Dekat sini jelah." Balas Pak Uda.
"Hahh, salin dekat sini?!" Nur Adila seperti tidak percaya dengan apa yang didengarinya.
Bersambung...
YOU ARE READING
1. Bersaksikan Bulan
Romance🔞🔞🔞 Ikutilah kisah perjalanan hidup Nur Dhuha yang dipenuhi dengan ranjau dalam mencari cinta sejati dalam Bersaksikan Bulan.